• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🚀 SEIKO 6139

Compiss

Patek
2-Faktor
En 77a idag
IMG_2709.jpeg
 
Senast Àndrad:

ABroden

Breitling
2-Faktor
Hej! Behöver lite rÄdgivning. Köpte min pogue pÄ nÀtauktion ganska nyligen, allt var i fint skick nÀr jag fick hem den. Helt införstÄdd med att vissa delar var utbytta. Men jag mÀrkte att den inre roterande bezeln var lite "lös". Det rÀcker med att bara nudda lite pÄ kronan sÄ rör den pÄ sig.
Vid lite nÀt-research kom jag fram till att det kanske saknas en distansring?


Har försökt prata med 2 st olika urmakare hÀr i Stockholm men ingen verkar vara tillrÀckligt kunnig pÄ modellen.

Vart ska jag vÀnda mig?
 

Bilagor

  • 1000000335.jpg
    1000000335.jpg
    354 KB · Visningar: 17

Viskan

Panerai
2-Faktor
Hej! Behöver lite rÄdgivning. Köpte min pogue pÄ nÀtauktion ganska nyligen, allt var i fint skick nÀr jag fick hem den. Helt införstÄdd med att vissa delar var utbytta. Men jag mÀrkte att den inre roterande bezeln var lite "lös". Det rÀcker med att bara nudda lite pÄ kronan sÄ rör den pÄ sig.
Vid lite nÀt-research kom jag fram till att det kanske saknas en distansring?


Har försökt prata med 2 st olika urmakare hÀr i Stockholm men ingen verkar vara tillrÀckligt kunnig pÄ modellen.

Vart ska jag vÀnda mig?
Jag har ofta skickat mina vintage Seikokronografer utomlands för service m.m. FrÄgan Àr om nÄgon vill arbeta med den pÄ grund av att tavlan Àr utbytt. SjÀlv hade jag inte lagt pengar och besvÀr pÄ en som inte Àr korrekt.
 

Magnusc

Omega
2-Faktor
Hej, jag Àr nyfiken pÄ den hÀr lÀnken jag har liggande. TyvÀrr inga endlinks. MÀrkt: All Stainless Steel Japan B
Till vilken modell Àr den?
Vilka Ă„r fanns den?

Tack pÄ förhand
C7361A26-2921-438B-8301-2DA98D90C7D3.jpeg
A4C08B14-0EBE-4741-8655-53DFF8AE9F6B.jpeg
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Kan Àntligen posta i denna trÄd. Letat ett tag efter en 6139 och under en taxiresa efter en blöt kvÀll lyckades jag lÀgga vinnande bud pÄ denna.
KÀnns som att den Àr i ett Àrligt slitet skick men som vanligt undrar man om det Àr original eller utbytesdelar. Finns det nÄgra tydliga tells pÄ denna?
IMG_5686.jpeg
IMG_5689.jpeg
IMG_5688.jpeg
IMG_5687.jpeg
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Kan Àntligen posta i denna trÄd. Letat ett tag efter en 6139 och under en taxiresa efter en blöt kvÀll lyckades jag lÀgga vinnande bud pÄ denna.
KÀnns som att den Àr i ett Àrligt slitet skick men som vanligt undrar man om det Àr original eller utbytesdelar. Finns det nÄgra tydliga tells pÄ denna?
IMG_5686.jpeg
IMG_5689.jpeg
IMG_5688.jpeg
IMG_5687.jpeg
Tavla, visare och bezelring Ă€r Seiko original. Innerringen tror jag Ă€r AM. Jag hĂ€vdar ocksĂ„ att tavlan Ă€r senare Ă€n vad baklocket indikerar. En klocka frĂ„n -71 borde ha ”Water resist” pĂ„ tavlan.
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Tavla, visare och bezelring Ă€r Seiko original. Innerringen tror jag Ă€r AM. Jag hĂ€vdar ocksĂ„ att tavlan Ă€r senare Ă€n vad baklocket indikerar. En klocka frĂ„n -71 borde ha ”Water resist” pĂ„ tavlan.
Tackar 🙏
NÀr jag sökte pÄ serienumret fick jag fram 1971 eller 1981 sÄ blev lite osÀker. Men dÄ Àr det 71 som gÀller.

FörstÄtt att det gÄr att se pÄ baksidan av tavlan om den matchar nummer pÄ boett. GÄr det att se Älder pÄ tavlan?

LĂ€nken Ă€r rasslig som bara den sĂ„ bara det kĂ€ndes â€Ă€kta” 😉 Finns det nĂ„got sĂ€tt att kolla Ă„lder pĂ„ lĂ€nk?
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Tackar 🙏
NÀr jag sökte pÄ serienumret fick jag fram 1971 eller 1981 sÄ blev lite osÀker. Men dÄ Àr det 71 som gÀller.

FörstÄtt att det gÄr att se pÄ baksidan av tavlan om den matchar nummer pÄ boett. GÄr det att se Älder pÄ tavlan?

LĂ€nken Ă€r rasslig som bara den sĂ„ bara det kĂ€ndes â€Ă€kta” 😉 Finns det nĂ„got sĂ€tt att kolla Ă„lder pĂ„ lĂ€nk?
Nej sÄ sent som -81 tillverkades de inte. Ja tavlans baksida har en datummÀrkning som bör ligga nÀra baklockets mÀrkning, samma eller nÄgon eller nÄgra mÄnader tidigare.
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Nej sÄ sent som -81 tillverkades de inte. Ja tavlans baksida har en datummÀrkning som bör ligga nÀra baklockets mÀrkning, samma eller nÄgon eller nÄgra mÄnader tidigare.
Topp.
Vi fÄr se om jag fÄr anledning att behöva öppna klockan och dÄ i samband med det be nÄgon fotoverifiera datummÀrkning.
Sjukt kul klocka oavsett. SĂ„ glad i den.
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
SĂ„g att den lokala pantbanken hade en 6139 inne sĂ„ gjorde det Ă€nda vettiga och smet frĂ„n kontoret 👏

IMG_0987.jpeg


Det Àr en T-tavla tillverkad 1976, tror att allt Àr original efter lite googlande men skulle inte ta gift pÄ det.
HĂ€rligt👍 men frĂ„n -76 borde den ha en tavla utan ”water70m resist”.
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
SpÀnnande! FÄr ta och kika bak pÄ tavlan dÄ sÄ fÄr se.
Det finns tre möjliga svar pÄ mysteriet. 1. Tavlan Àr ifrÄn 1976 och nÄgon har (hyfsat bra) mÄlat dit resist-texten. 2. Tavlan Àr tillverkad tidigare och dÀrmed fel. 3. Hela klockan Àr tidigare Àn 1976 och baklocket Àr utbytt. Finns sÀkert fler kombinationer men mindre troliga.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Det finns tre möjliga svar pÄ mysteriet. 1. Tavlan Àr ifrÄn 1976 och nÄgon har (hyfsat bra) mÄlat dit resist-texten. 2. Tavlan Àr tillverkad tidigare och dÀrmed fel. 3. Hela klockan Àr tidigare Àn 1976 och baklocket Àr utbytt. Finns sÀkert fler kombinationer men mindre troliga.

Tog ut tavlan och det stÄr 16 pÄ den sÄ gissar pÄ juni 1971 och alternativ tre?

IMG_1028.jpeg
IMG_1029.jpeg
IMG_1030.jpeg
 
Topp