• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
71EBEOmuKOL._AC_UL600_SR600,600_.jpg
Låter rimligt (och bekant, har nog läst liknande tidigare). Stort tack!

Funderade också på detta. Är det en lätt manöver eller stor risk att spräcka glaset?
Det är en relativt lätt manöver 👍
Min bild klistrades in i citatet.. men så ser dom ut.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Helgens fix har varit ett damur från omega. Caliber 244. Riktigt smått men ändå trevligt att arbeta med. Charmigt graverad ”Majken” på baksidan. Undra vem det kan vara, spännande med klockor som redan bär på en lång historia. Min frus systers klocka så ska återlämnas strax. 😊
IMG_9366.jpeg
IMG_9367.jpeg
IMG_9357.jpeg
IMG_9356.jpeg
IMG_9348.jpeg
IMG_9349.jpeg
IMG_9359.jpeg
 

Watcheyes

Cartier
Urtvätten tar sig, behöver koppla ihop kablar härnäst och sen ska jag kapa basen lite så den hamnar på ca 350x350 mm. Kiwicleaner heter den, alltså inte mitt projekt, jag följer en manual :). 3 behållare och en station med fläkt och värmeelement för torkning. Behållarna är helt täta, silikonpackning.

20231116_211655.jpg
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Den här gillar nog många i den här tråden :)

Klockan gillas men hur den hanteras ger lite en klump i magen och darr på läppen... Otroligt modig ägare till klockan som sätter den i händerna på en ”hobbyfixare”…

(t.ex. så som bezeln hanteras kunde den lika gärna gått i 18 delar, bakelit inlägg är spröda som knäckebröd och orginal inlägg till den kostar en förmögenhet och går i princip inte att få tag i.)
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Klockan gillas men hur den hanteras ger lite en klump i magen och darr på läppen... Otroligt modig ägare till klockan som sätter den i händerna på en ”hobbyfixare”…

(t.ex. så som bezeln hanteras kunde den lika gärna gått i 18 delar, bakelit inlägg är spröda som knäckebröd och orginal inlägg till den kostar en förmögenhet och går i princip inte att få tag i.)
Haha. Underhållningsvärdet får jämföras med en thriller där man sitter på tå med klump i magen 😄
 

Watcheyes

Cartier
Nu är allt klart på maskinen, testar torksteget i bilden :). Hållt på ställa in parametrar för tvätt, spinn, tork. Tvätten blir att köra i 350 rpm, efter 7 st rotationer så vänder den med en viss acceleration (vätskan tar tid på sig att vända, ungefär efter 5-6 rotationer har den vänt pga dess tröghet). Jag tog bort vortexnätet på sidorna, gav ingen effekt (biltema aluminium nät).

Sen efter varje steg körs en spin cykel, 700 rpm, hoppas det inte låter alldeles för högt.

20231124_215320.jpg
 

Principal

Omega
2-Faktor
Klockan gillas men hur den hanteras ger lite en klump i magen och darr på läppen... Otroligt modig ägare till klockan som sätter den i händerna på en ”hobbyfixare”…

(t.ex. så som bezeln hanteras kunde den lika gärna gått i 18 delar, bakelit inlägg är spröda som knäckebröd och orginal inlägg till den kostar en förmögenhet och går i princip inte att få tag i.)
Såg också avsnittet, underbar klocka! Kändes lite som att han gamblade när han tog av bezeln men jag har å andra sidan ingen koll på hur det ”ska” göras. Hur hanterar en professionell det momentet?
 

Magnus Ö-o

Cartier
Nu är allt klart på maskinen, testar torksteget i bilden :). Hållt på ställa in parametrar för tvätt, spinn, tork. Tvätten blir att köra i 350 rpm, efter 7 st rotationer så vänder den med en viss acceleration (vätskan tar tid på sig att vända, ungefär efter 5-6 rotationer har den vänt pga dess tröghet). Jag tog bort vortexnätet på sidorna, gav ingen effekt (biltema aluminium nät).

Sen efter varje steg körs en spin cykel, 700 rpm, hoppas det inte låter alldeles för högt.

20231124_215320.jpg
Härligt där, hoppas du blir nöjd med resultatet. Jag hade ingen skrivare när jag byggde min så jag fick jobba i trä men inspirationen kom direkt från Kiwi. Det verkar som de har fått en lite smidigare styrehet nu, den tidigare är det mycket manuellt pill med under tvätt cykeln. Du får gärna recensera funktionen framöver.

By the way, var fick du tag på burkarna, jag letade som attan efter mina men alla smala jag hittade hade för liten hals så de blev "för stora" sådet går åt för mycket vätska i dom. Tar gärna ett tips om det inte är en KIWI hemlighet ;)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Nu är allt klart på maskinen, testar torksteget i bilden :). Hållt på ställa in parametrar för tvätt, spinn, tork. Tvätten blir att köra i 350 rpm, efter 7 st rotationer så vänder den med en viss acceleration (vätskan tar tid på sig att vända, ungefär efter 5-6 rotationer har den vänt pga dess tröghet). Jag tog bort vortexnätet på sidorna, gav ingen effekt (biltema aluminium nät).

Sen efter varje steg körs en spin cykel, 700 rpm, hoppas det inte låter alldeles för högt.

20231124_215320.jpg

Imponerande bygge!
 

Watcheyes

Cartier
Härligt där, hoppas du blir nöjd med resultatet. Jag hade ingen skrivare när jag byggde min så jag fick jobba i trä men inspirationen kom direkt från Kiwi. Det verkar som de har fått en lite smidigare styrehet nu, den tidigare är det mycket manuellt pill med under tvätt cykeln. Du får gärna recensera funktionen framöver.

By the way, var fick du tag på burkarna, jag letade som attan efter mina men alla smala jag hittade hade för liten hals så de blev "för stora" sådet går åt för mycket vätska i dom. Tar gärna ett tips om det inte är en KIWI hemlighet ;)
Jag är jättenöjd hittills då jag kan styra alla möjliga parametrar på ett knapptryck med vridknappen :). Oj i trä, coolt. Den får du gärna visa. Det kommer en recension framöver, ska köra den lite först så jag får en bra känsla över helheten.

Brukarna är toppen, de verkar helt täta och de är stabila. Haft IPA i ena ca 5-7 dagar, har inte rört sig en mm, man känner att locken är helt täta. Stabil silikon packning i dom. Här: https://www.amazon.se/dp/B083XGX36D/ref=pe_24982401_506182521_TE_item
 

Magnus Ö-o

Cartier
Jag är jättenöjd hittills då jag kan styra alla möjliga parametrar på ett knapptryck med vridknappen :). Oj i trä, coolt. Den får du gärna visa. Det kommer en recension framöver, ska köra den lite först så jag får en bra känsla över helheten.

Brukarna är toppen, de verkar helt täta och de är stabila. Haft IPA i ena ca 5-7 dagar, har inte rört sig en mm, man känner att locken är helt täta. Stabil silikon packning i dom. Här: https://www.amazon.se/dp/B083XGX36D/ref=pe_24982401_506182521_TE_item
Blir ju inte lika fancy i trä dock och mina burkar rymmer lite för mycket, 6-7dl för att täcka korgen så det blir lite slöseri över tid. Ett byte till dina burkar vore ju en uppgradering. 😃. Här kommer ” skönheten” iallafall. Kan ev ha hämtat inspiration från någon frukt. 😉
IMG_1667.jpeg
 

Watcheyes

Cartier
Blir ju inte lika fancy i trä dock och mina burkar rymmer lite för mycket, 6-7dl för att täcka korgen så det blir lite slöseri över tid. Ett byte till dina burkar vore ju en uppgradering. 😃. Här kommer ” skönheten” iallafall. Kan ev ha hämtat inspiration från någon frukt. 😉
IMG_1667.jpeg
Cool ju! :D Vad kör du med för rpm, körtid etc? Jag har försökt härma Elma solvex i rpm och körtid.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Cool ju! :D Vad kör du med för rpm, körtid etc? Jag har försökt härma Elma solvex i rpm och körtid.
Jag måste erkänna att jag inte har så stor koll. Jag ställde in den så att den växlade riktning som jag tyckte att det stämmer med vätskan och där jag trodde att den tvättade ok. Kanske värt att kolla vidare å på. Sen har jag tyvärr inte haft så mycket tid som jag velat att labba med den utan lagt tiden på att få ordning på hobbyhörnan och all utrustning. Känns som jag har skaffat för mycket utrustning utan att få ordning på allt. Svarven har fått lite kärlek under hösten och är snart redo för lite bilder. Glaspressen fick också lite uppmärksamhet så snart kan jag börja skruva med det jag egentligen vill hålla på med.

Har du nån data på på tider och varvtal så tar jag gärna och kollar mer på det. 😃
 

Watcheyes

Cartier
Jag måste erkänna att jag inte har så stor koll. Jag ställde in den så att den växlade riktning som jag tyckte att det stämmer med vätskan och där jag trodde att den tvättade ok. Kanske värt att kolla vidare å på. Sen har jag tyvärr inte haft så mycket tid som jag velat att labba med den utan lagt tiden på att få ordning på hobbyhörnan och all utrustning. Känns som jag har skaffat för mycket utrustning utan att få ordning på allt. Svarven har fått lite kärlek under hösten och är snart redo för lite bilder. Glaspressen fick också lite uppmärksamhet så snart kan jag börja skruva med det jag egentligen vill hålla på med.

Har du nån data på på tider och varvtal så tar jag gärna och kollar mer på det. 😃
Jag kör 300 rpm, 5 min, jag vet ej hur Elma går medurs och moturs i antalet varv. Spinning kör jag 700 rpm 1 min, alltså rotera bort vätskan.

Noterade att om vätskan stänks av vid typ kanten på burken så är ju packningen strax under det, så man känner lukt av vätskan. Jag satte burkarna i en ZIP påse med sidolås, bara för att slippa minsta lilla hint av vätska.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag kör 300 rpm, 5 min, jag vet ej hur Elma går medurs och moturs i antalet varv. Spinning kör jag 700 rpm 1 min, alltså rotera bort vätskan.

Noterade att om vätskan stänks av vid typ kanten på burken så är ju packningen strax under det, så man känner lukt av vätskan. Jag satte burkarna i en ZIP påse med sidolås, bara för att slippa minsta lilla hint av vätska.
Min Elma Solvex SE byter aldrig riktning. Den går konstant medurs.

Manualen till den anger rekommenderade inställningar men jag brukar inte använda dem då jag tycker de är ”klena”. Jag tycker det känns bra att få upp en liten ”virvel” i behållaren. Jag kan kopiera över Elmas rekommendationer för min maskin om ni tycker att det tillför något värde.
 
Senast ändrad:

Watcheyes

Cartier
Min Elma Solvex SE byter aldrig riktning. Den går konstant medurs.

Manualen till den anger rekommenderade inställningar men jag brukar inte använda dem då jag tycker de är ”klena”. Jag tycker det känns bra att få upp en liten ”virvel” i behållaren. Jag kan kopiera över Elmas rekommendationer för min maskin om ni tycker att det tillför något värde.
Aa visst, Toppen! Jag har gissat på att deras rekommendation är 300 rpm (30% av max) sen 5 min. Okej, du vill ha lite vortex ned på översta korgen eller?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Aa visst, Toppen! Jag har gissat på att deras rekommendation är 300 rpm (30% av max) sen 5 min ..

Manualen säger:

Max varvtal 1200 rpm.

Tank 1 rengöringsvätska, tank 2-4 sköljvätska.

(Cleaning = i vätskan, Spinning= ovanför vätskan)

Tank 1: Cleaning 35%, 5min. Spinning: 90%, 2min
Tank 2: Cleaning 35%, 3min. Spinning: 90%, 2min
Tank 3: Cleaning 35%, 3min. Spinning: 90%, 2min
Tank 4: Cleaning 35%, 3min. Spinning: 90%, 2min
Värmekammare: 30%, 6min

Okej, du vill ha lite vortex ned på översta korgen eller?

Ja, det är så jag tänker.

Behållarna på Elmasolvex SE är lite av en katastrof om man inte tvättar frekvent. Locken är inte gängade utan ligger bara på behållarna och "läcker" beskedligt. Jag skulle gärna byta dem mot något som är mer tätt. Jag tvättar någon gång i månaden och IPAn har en tendens att dunsta kraftigt trots diverse trick att täta (påse, gummiband, etc.).
 
Senast ändrad:

Watcheyes

Cartier
Manualen säger:

Max varvtal 1200 rpm.

Tank 1 rengöringsvätska, tank 2-4 sköljvätska.

(Cleaning = i vätskan, Spinning= ovanför vätskan)

Tank 1: Cleaning 35%, 5min. Spinning: 90%, 2min
Tank 2: Cleaning 35%, 3min. Spinning: 90%, 2min
Tank 3: Cleaning 35%, 3min. Spinning: 90%, 2min
Tank 4: Cleaning 35%, 3min. Spinning: 90%, 2min
Värmekammare: 30%, 6min



Ja, det är så jag tänker.

Behållarna på Elmasolvex SE är lite av en katastrof om man inte tvättar frekvent. Locken ligger på behållarna och "läcker" beskedligt. Jag skulle gärna byta dem mot något som är mer tätt. Jag tvättar någon gång i månaden och IPAn har en tendens att dunsta kraftigt trots diverse trick att täta (påse, gummiband, etc.).
Kör Elma röd med IPA eller?
 
Topp