• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
I vilken rumstemperatur har ni era maskiner? Min står i källarn så tror det kanske är 17grader eller så där nere, kanske kan påverka hur mycket ångor som läcker ut?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Om man har en gammal klockalåda över kan man alltid bygga om den och ha den som glasförvaring...
20231207_142223.jpg
 

Watcheyes

Cartier
Såhär ser min process ut.

1 Steg Elma röd, 2 steg IPA.

Körde nu 350 rpm, tror 300 rpm går bra, 8 st varv sen vänd riktning.

0 rpm, vänder riktning
VideoCapture_20231208-125153.jpg


6 varv från vänd riktning ovan.
VideoCapture_20231208-125210.jpg


7 varv från vänd riktning:
VideoCapture_20231208-125420.jpg


8 varv från vänd riktning, sista varvet till stopp och vänder riktning igen. Vortex börjar gå ned i översta korgen här. Man kan även se att denna process skapar en hel del mikrobubblor igenom hela vätskan, om det är bra eller dåligt för rengöringen vet jag inte, det är ju bra om bubblorna imploderar likt kavitation.
VideoCapture_20231208-125427.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Efter ha skruvat i urverk i tre år är det ju kul och se hur man kan förbättra olika steg, här är ett litet tips i hur man kan montera tillbaka balansen genom att röra på urverket istf balansen (själv har jag ju såklart gjort tvärtom så detta måste jag testa på nästa urverk).

 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Efter ha skruvat i urverk i tre år är det ju kul och se hur man kan förbättra olika steg, här är ett litet tips i hur man kan montera tillbaka balansen genom att röra på urverket istf balansen (själv har jag ju såklart gjort tvärtom så detta måste jag testa på nästa urverk).

Jämfört med vissa andra kanaler på youtube där man själv som gamal urmakare blir kallsvettig av tillvägagångssättet som utförs av hobbyfixare och entusiaster på ibland extremt dyra och ovanliga objekt.

Så vill jag faktiskt verkligen rekommendera Chronoglide och den korrekta och lärorika informationen som transparent delas med tittarna. Här är det inga konstigheter utan rätt och riktigt hela vägen från basic basic nivå och upp. En av få kanaler jag själv följer med stort intresse.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Jämfört med vissa andra kanaler på youtube där man själv som gamal urmakare blir kallsvettig av tillvägagångssättet som utförs av hobbyfixare och entusiaster på ibland extremt dyra och ovanliga objekt.

Så vill jag faktiskt verkligen rekommendera Chronoglide och den korrekta och lärorika informationen som transparent delas med tittarna. Här är det inga konstigheter utan rätt och riktigt hela vägen från basic basic nivå och upp. En av få kanaler jag själv följer med stort intresse.
Du som är i branchen. Vad är din syn på amerikanen alex hamilton. Hette väl från början its about time och sen watch tutorial om jag minns rätt. Är det enligt boken hur det bör göras?
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Du som är i branchen. Vad är din syn på amerikanen alex hamilton. Hette väl från början its about time och sen watch tutorial om jag minns rätt. Är det enligt boken hur det bör göras?
Jag har själv lämnat branschen men det är fortfarande en hobby som är mig väldigt kär. Dock har jag inte sett så mycket av hans videos mer än någon kort introduktion, men från det lilla jag sett så känns det som han har bra koll på vad han pratar om. Hörde att han nämnde att han var pensionerad urmakare och har såddes jobbat med det proffesionellt. Får utforska hans videos lite närmare vid tillfälle.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Jag har själv lämnat branschen men det är fortfarande en hobby som är mig väldigt kär. Dock har jag inte sett så mycket av hans videos mer än någon kort introduktion, men från det lilla jag sett så känns det som han har bra koll på vad han pratar om. Hörde att han nämnde att han var pensionerad urmakare och har såddes jobbat med det proffesionellt. Får utforska hans videos lite närmare vid tillfälle.
Jag har följt honom och tyckt det verkar relevant men om han lägger till "Bullxxxx" så är det ju svårt för en nybörjare att urskilja. Men han ger ett förtroendegivande intryck och verkar verkligen veta vad han pratar om. Tack för infon
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag behöver lite hjälp. Är dett fel tråd får ni gärna hänvisa mig rätt.
Frågan rör montering av retangulärt plexiglas. Jag har en Beregon 4266 som jag framgångsrikt använder fört att avlägsna och montera runda (plexi-)glas men jag går bet på rektanguläga glas. Jag har testat med en glaspress, men det fick till följd att glaset sprack. jag ett ett helt glas kvar och vill inte gärna göra fel även denna gång
Någon som vet hur jag skall gå tillväga?
Klockmodellen som avses är Slava Fridge.
1702905903191.png
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Jag behöver lite hjälp. Är dett fel tråd får ni gärna hänvisa mig rätt.
Frågan rör montering av retangulärt plexiglas. Jag har en Beregon 4266 som jag framgångsrikt använder fört att avlägsna och montera runda (plexi-)glas men jag går bet på rektanguläga glas. Jag har testat med en glaspress, men det fick till följd att glaset sprack. jag ett ett helt glas kvar och vill inte gärna göra fel även denna gång
Någon som vet hur jag skall gå tillväga?
Klockmodellen som avses är Slava Fridge.
1702905903191.png
Hur använde du glaspressen? Pressade hela glaset mot boetten eller försökte du ”trä” på boetten efter du pressar ihop glaset?
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Hur använde du glaspressen? Pressade hela glaset mot boetten eller försökte du ”trä” på boetten efter du pressar ihop glaset?
Hej och tack för snabbt svar!
Alltså, såhär: Jag har jobbat mest med vintage-ur från Vostok från Sovjettiden och då främst dykaruren som kallas "Amphibian". Deras (runda) plexi-glas är så tjocka att man oftast kan pressa i dem rakt uppifrån med en glaspress.
Ganska nyligen har jag lärt mig att detta definitivt inte är rätt sätt att få plexi på plats, utan att man skall använda glaspressen genom att kombinera en mindre ring på glasets undersida med en större ring på ovansidan och därmed pressa ihop glaset så att det går att snäppa på plats i boetten utan övervåld.
Om jag har fattat detta rätt är ju allt bra så långt. Återstår bara att testa detta i praktiken. 😎
Men, åter till min grundfråga: Hur gör jag med ett rektangulärt glas? Kan jag använda samma princip som ovan? Vad bör jag i sådana fall montera på min glaspress för att det skall lyckas?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
...
Ganska nyligen har jag lärt mig att detta definitivt inte är rätt sätt att få plexi på plats, utan att man skall använda glaspressen genom att kombinera en mindre ring på glasets undersida med en större ring på ovansidan och därmed pressa ihop glaset så att det går att snäppa på plats i boetten utan övervåld.
..
Jag antar att detta bara stämmer för plexiglas utan spännring?

Är det inte märkligt att de där kupade konvexa press- backarna inte säljs längre (jag har inte hittat dem i alla fall)?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Jag antar att detta bara stämmer för plexiglas utan spännring?

Är det inte märkligt att de där kupade konvexa press- backarna inte säljs längre (jag har inte hittat dem i alla fall)?
Ja glas med spännring monteras med jämt tryck runt om på ytterkanten av glaset och pressas ner i boetten.

Glas utan armering kan monteras med glasklo eller enligt ovan där man använder en mindre back undertill och trär över boetten underifrån.

Jag har själv inte erfarenhet av att montera rektangulära glas. Tror det finns rektangulära backar för dessa glas faktiskt men jag hade nog försökt med metoden för icke armerade glas och varit försiktig. Men det är lätt att glas spricker tyvärr. Man får se det som en läropeng 😅
 
Senast ändrad:

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Jag behöver lite hjälp. Är dett fel tråd får ni gärna hänvisa mig rätt.
Frågan rör montering av retangulärt plexiglas. Jag har en Beregon 4266 som jag framgångsrikt använder fört att avlägsna och montera runda (plexi-)glas men jag går bet på rektanguläga glas. Jag har testat med en glaspress, men det fick till följd att glaset sprack. jag ett ett helt glas kvar och vill inte gärna göra fel även denna gång
Någon som vet hur jag skall gå tillväga?
Klockmodellen som avses är Slava Fridge.
1702905903191.png
Jag har modifierat en begagnad glasklo till att bara ha 4 klor så den använder jag lite försiktig och spänner i hörnen när jag har fyrkantiga plastglas någon gång vart 5e år.
75CAA369-0709-4F0A-A37D-ECF93CF44A99.jpeg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ja glas med spännring monteras med jämt tryck runt om på ytterkanten av glaset och pressas ner i boetten.

Glas utan armering kan monteras med glasklo eller enligt ovan där man använder en mindre back undertill och trär över boetten underifrån.

Jag har själv inte erfarenhet av att montera rektangulära glas. Tror det finns rektangulära backar för dessa glas faktiskt men jag hade nog försökt med metoden för icke armerade glas och varit försiktig. Men det är lätt att glas spricker tyvärr. Man får se det som en läropeng 😅
Jag testade att användande liten klack under och stor klack över även på rektangulärt glas och det gick faktiskt hur bra som helst. Det krävdes inte ens någon större kraft. Se nedan hur jag satte upp grejerna:
20231228_154445.jpg

Tillhörande wristshot när allt sitter på plats:
20231228_155247.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Kom en 27kgs paket idag! Vilken pjäs!

Amscope 7-45X Stereo trinocular microscope.

Fick bara med en eyepiece så ser lite enögd ut!
20231229_144047.jpg


I minsta förstoring med barlow lens 0.5x ser man hela urverket samt lite till (svårt att få med på bild med mobilen dock) på detta Vostok 24mm urverk.
20231229_143228.jpg

Köpte med deras dimbara led lampa med 80 led:ar. Bra ljus!
20231229_144819.jpg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Kom en 27kgs paket idag! Vilken pjäs!

Amscope 7-45X Stereo trinocular microscope.

Fick bara med en eyepiece så ser lite enögd ut!
20231229_144047.jpg


I minsta förstoring med barlow lens 0.5x ser man hela urverket samt lite till (svårt att få med på bild med mobilen dock) på detta Vostok 24mm urverk.
20231229_143228.jpg

Köpte med deras dimbara led lampa med 80 led:ar. Bra ljus!
20231229_144819.jpg
Grattis! ”Game changer in the world of watch making”. Har ett likadant själv, visst är det helt magiskt i jämförelse med lupp 😃
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Vad är det för gänga på Barlowlinsen? Har ett Olympusmikroskop och är förmodligen för snål för att köpa originaltillbehör...

Tror det är denna jag beställde:

Finns flera olika och hitta på andra ställen med till billig peng. Vill du beställa via ifrån där jag beställde använd amscope.de (eu).
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Vad är det för gänga på Barlowlinsen? Har ett Olympusmikroskop och är förmodligen för snål för att köpa originaltillbehör...
Köpte min här:

Men 0,5x verkar slut. Men beroende på vad du har för förstoring på mikroskopet kan 0,7x funka också kanske? Beställde även lampan här. Tyckte båda dom var dyra på amscope.

 
Topp