• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Spenderat kvällen med att återuppliva en gamma Heuer. Nytt glas, verk, visare och packning så var vi äntligen i hamn 🤩

IMG_1477.jpeg
 

Nosq

Omega
2-Faktor
Jag funderar på att byta glas på min klocka, vart brukar ni köpa nytt (intresserad av Sapphire), vad mer behöver man köpa vid glas byte? Finns det någon hem fixare som skulle vara intresserad i Stockholms området att utföra bytet? :)
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Köpte min här:

Men 0,5x verkar slut. Men beroende på vad du har för förstoring på mikroskopet kan 0,7x funka också kanske? Beställde även lampan här. Tyckte båda dom var dyra på amscope.

Bra tips! 0,7 är nog idealiskt gissar jag. Med Olympus variant på 0,75 skulle arbetsavståndet öka från 110 till 160 mm har jag för mig. När det är så billigt känns det ju som ett kul köp även om jag landar i att jag vill ha 0,5 också. Originaltillbehöret från Olympus kostar runt tio gånger så mycket. Mer än jag gav för hela mikroskopet.

Hur är lampan? Jag har belysning från sidan på en liten arm men hur jag än placerar lampan tycker jag att jag lyckas skugga med vänsterhanden lite för ofta. Ringlampa vore trevligt.
 

Didrik

Breitling
Nu är allt klart på maskinen, testar torksteget i bilden :). Hållt på ställa in parametrar för tvätt, spinn, tork. Tvätten blir att köra i 350 rpm, efter 7 st rotationer så vänder den med en viss acceleration (vätskan tar tid på sig att vända, ungefär efter 5-6 rotationer har den vänt pga dess tröghet). Jag tog bort vortexnätet på sidorna, gav ingen effekt (biltema aluminium nät).

Sen efter varje steg körs en spin cykel, 700 rpm, hoppas det inte låter alldeles för högt.

20231124_215320.jpg
vackert!
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Fick hem en stentavla som ska användas i min "bergsklocka" för skidåkning och vandring, index och loggor går att ta bort.

Tänkte måla en bergskam på nedre tredjedelen i Musou-black (=...jäääävligt svart...) så kommer det hela att kännas en natthimmel i bergen!

Kan inte riktigt bestämma mig om jag ska köra guldvisare i bronsboetten (36mm field watch 200mWR) eller silvervisare i dykaren (36mm 200mWR)
IMG_5551.jpeg


IMG_5548.jpg
night sky.jpg
IMG_5554.jpg
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Fick hem en stentavla som ska användas i min "bergsklocka" för skidåkning och vandring, index och loggor går att ta bort.

Tänkte måla en bergskam på nedre tredjedelen i Musou-black (=...jäääävligt svart...) så kommer det hela att kännas en natthimmel i bergen!

Kan inte riktigt bestämma mig om jag ska köra guldvisare i bronsboetten (36mm field watch 200mWR) eller silvervisare i dykaren (36mm 200mWR)
IMG_5551.jpeg


IMG_5548.jpg
night sky.jpg
IMG_5554.jpg

Bronsboetten såg trevlig ut. Vart kommer den ifrån? Ska du köra NH-verk?
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
bär stort för 36, långa luggar och hålen långt ut (för breda band antar jag), 20mm bredd, funderar på att borra genomgående lugghål och korta hornen, men det är väl inte så enkelt...

Hur lång är L2L? Hittar inte det i beskrivningen i annonsen.
Ser ju ut att gå en bra bit efter bandstiften så där går säkert att skala bort lite material. 🤔
Blev nästan lite sugen själv på en sådan boett med någon lite fältmässig tavla och guldiga visare...
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Postar denna här även om ni säkert har koll :)

Följde faktiskt den här auktionen då det var mycket reservdelar som hade varit bra att ha. Gick lite väl högt i pris för mig då jag har alla verktygen redan typ.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Dag/datum växlingen fungerar så där på min Sports 150. Den fastnar i regel när datum ska bytas och den initierar byte på fel ställe. Quick set av både dag och datum fungerar fint. Misstänker att det är ett vanligt fel på dessa. Är det något som behöver justeras eller är det något som är slitet kanske?

IMG_3402.jpeg
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Skulle byta glas på den här, dessvärre sprack glaset i smulor när jag skulle ta ut det.
Jag har därför inget glas att mäta som referens.

Är det någon som har bytt glas i en likadan boett och vet vilka mått det har?
 

Bilagor

  • 1000012889.jpg
    1000012889.jpg
    277.3 KB · Visningar: 14
  • 1000012892.jpg
    1000012892.jpg
    296.9 KB · Visningar: 13

Lord_tito88

Patek
2-Faktor

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Använder nedanstående hemsida för att tyda Seikos referensnummer för delar:


@oftast du behöver ett glas som är 30mm.
Den va riktigt bra den sparar jag som favorit!

Hitta ett gammalt scannat dokument och misstänkte att de första 3 siffrorna hade med diametern att göra så ja 30,0 mm

Tjocklek borde gå att mäta på någon skärva av gamla glaset.
 

Bilagor

  • IMG_7018.jpeg
    IMG_7018.jpeg
    169.8 KB · Visningar: 2

oftast

Panerai
2-Faktor
Står det inte ett referensnummer på baksidan. Kanske du kan gå fram vilket glas som satt i.

Borde gå med glas till Seiko med samma boett referens då de är samma som pulsar.

Hitta en referenslista och glaset skall heta 300WD4GN00

IMG_7017.jpeg


Hitta ingen info om mått tyvärr.

Använder nedanstående hemsida för att tyda Seikos referensnummer för delar:


@oftast du behöver ett glas som är 30mm.

Otroligt vilken fin hjälp, tack!

Tyvärr har jag inga mätbara skärvor kvar, det blev bara smul som jag behövde dammsuga upp direkt på grund av nyfiket barn i hushållet. Hittade seiko-glas på ebay med den referensen så det får bli ett sånt.
 

Watcheyes

Cartier
Hallå trixers! Varit nere i ett djupt hål på senaste tiden och kanske något vatten över huvudet men hur ska man annars lära sig...

Behöver återskapa borstningen på 2 st bandhorn där det helt försvunnit. Nu har jag iaf kommit till detta "stadie ".

Boett ovan med Original borstning (där borstningen har överlevt), min egna borstning nedan (fejk boett):
 

Bilagor

  • 20240203_185003_resized.jpg
    20240203_185003_resized.jpg
    269.4 KB · Visningar: 13
Topp