• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor man inte vågar ställa-tråden

GöranH

Omega
Hej jag har en fråga som egentligen är för dum för att ställa.
Tänkte att det kan vara fler än jag som har sådana, så jag startar en tråd för detta.

Min fundering är hur man justerar prisbeloppet på en klocka i K&S.
Jag hittar hur man kan justera taggar och ämnesrads-informationen. Och även hur man ändrar innehållet i själva annonsen.
Men jag hittar inte var eller hur man ändrar priset.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Namnlös.png
 

Risto85

Cartier
2-Faktor
Jag tar en jag med... hur 17 fungerar sök på den här sajten egentligen? Jag försöker få den att visa de senaste annonserna med ett visst nyckelord, men den visar gammalt och annat istället. :)

Om du står inne på köp&sälj delen och sedan söker på ett nyckelord så söker den bara inne på köp&sälj :)
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Om du står inne på köp&sälj delen och sedan söker på ett nyckelord så söker den bara inne på köp&sälj :)
Det är jag helt med på. Men mitt resultat är inte de senaste annonserna för nyckelordet, utan ett gäng gamla. Så, visar den kanske inte i bump-ordning utan skapat-ordning?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Det är jag helt med på. Men mitt resultat är inte de senaste annonserna för nyckelordet, utan ett gäng gamla. Så, visar den kanske inte i bump-ordning utan skapat-ordning?
Testa att köra samma sökord direkt efter att du fått upp resultatet från den första sökningen. Brukar ge bättre resultat för mig, men vet inte riktigt varför :)
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Jag tar en jag med... hur 17 fungerar sök på den här sajten egentligen? Jag försöker få den att visa de senaste annonserna med ett visst nyckelord, men den visar gammalt och annat istället. :)
Tryck på "Mer" när du står i sökfältet, längst ned. Då kommer du till ett mer avancerat sökverktyg där du bl. a. kan sortera antingen på "Relevans" eller "Senaste".
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Tritium.

... förlåt jag läste slarvigt.

Ingen fara. Såg ditt inlägg innan din edit och tänkte att det nog var så. :)

Det är nog bara dekoration för att få bättre symmetri men rätta mig gärna om jag har fel. :angel:

Så kan det ju såklart vara. :)

Har sett en annan tavla där man hade trianglar(?) på samma ställen för att markera att indexen var av vitguld.
 
  • Like
Reactions: HSK

Thelonius

Panerai
2-Faktor
Jag har en fråga som jag funderat på. Har AD:s några ”dummies” i butiken ? Som exempel: Är intresserad av en tudor BB58 men har ingen lust att köpa grisen i säcken så man vill ju prova först. Problemet är ju att det typ knappt finns någon sådan i butiken.

Så vad gör man. Ställer sig i kö och typ ångrar sig om den känns mupp eller ? Bör påpeka att man bor långvägars från AD så jag vill inte resa i onödan.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag har en fråga som jag funderat på. Har AD:s några ”dummies” i butiken ? Som exempel: Är intresserad av en tudor BB58 men har ingen lust att köpa grisen i säcken så man vill ju prova först. Problemet är ju att det typ knappt finns någon sådan i butiken.

Så vad gör man. Ställer sig i kö och typ ångrar sig om den känns mupp eller ? Bör påpeka att man bor långvägars från AD så jag vill inte resa i onödan.
Jag vet inte, men jag har på något sätt antagit att i alla fall de dyrare skyltexemplaren i fönstret på t.ex. Bergströms är någon slags attrapper; att de faktiskt inte har klockor för några hundra tusen i fönstret sådär bara... Men de har väl kanske inte såna för alla modeller i så fall.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Varför är Rolex så otroligt orealistiskt prissatta?
Eftersom dom (vissa modeller) länge varit dyrare i andra hand menar du antagligen att dom är orealistiskt billiga till listpris?
Om du menar att dom är orealistiskt dyra så finns det väl inga klockor av finare märke/modell som är särskilt "realistiskt" prissatta utifrån något slags nytto eller realvärdesperspektiv. Men Rolex skiljer sig väl inte från någon annan. För pengarna får man dock en massa "intangibles" fantastiskt bra urverk, hållbar design och ett av världens starkaste varumärken.
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Varför är Rolex så otroligt orealistiskt prissatta?
Håller med, pratar vi AD priser kan de höjas med upp till 50% så får vi någorlunda bra prissättning vs efterfråga/utbud, har noterat att ”entry level” OP’s, asking price är över list, vart fall där jag bor, summa sumarum - de är för billiga....;)
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Förstår att inbytesköp hos AD förmodligen är en sämre affär än att sälja först via ex KS och sedan handla. Men mot förmodan.... om jag ex vill byta in en klocka inköpt i Juni-20 med minimalt slitage. Hur mkt % av ursprungsvärdet brukar AD dra av? (Värdera den till) 30%, 50%?
Tack! :)
 

livinl0ud

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag beställde precis denna klocka mest för skojs skull egentligen men tänkte byta ut det vita läderarmbandet mot något mer passande för min del. Det jag undrar över är hur jag vet om det är 18, 20, 22mm band som passar denna klocka :)?
F672F082-C4CC-407A-A9A0-79E7086BE048.png
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag beställde precis denna klocka mest för skojs skull egentligen men tänkte byta ut det vita läderarmbandet mot något mer passande för min del. Det jag undrar över är hur jag vet om det är 18, 20, 22mm band som passar denna klocka :)?
F672F082-C4CC-407A-A9A0-79E7086BE048.png
Det finns dumt nog inga mått angivna på hemsidan så enda sättet att ta reda på det är att maila eller mäta själv. Jag skulle gissa på 18mm till den diametern men det är bara en gissning.
 

livinl0ud

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Det finns dumt nog inga mått angivna på hemsidan så enda sättet att ta reda på det är att maila eller mäta själv. Jag skulle gissa på 18mm till den diametern men det är bara en gissning.

Tack för svar! Får nog göra som du säger att mejla dom och kolla gällande storleken :).
Jag har dock också haft en känsla på 18mm men bättre jag säkerställer det innan jag beställer nya band :D
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Jag beställde precis denna klocka mest för skojs skull egentligen men tänkte byta ut det vita läderarmbandet mot något mer passande för min del. Det jag undrar över är hur jag vet om det är 18, 20, 22mm band som passar denna klocka :)?
F672F082-C4CC-407A-A9A0-79E7086BE048.png

Mät diametern mellan klockan 2 och 8 med en linjal på skärmen, dela med 38 (angiven diameter). Då får du X. Mät sedan avståndet mellan bandhornen, dela med 38 och multiplicera med X. Du får då bandbredden.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag beställde precis denna klocka mest för skojs skull egentligen men tänkte byta ut det vita läderarmbandet mot något mer passande för min del. Det jag undrar över är hur jag vet om det är 18, 20, 22mm band som passar denna klocka :)?
F672F082-C4CC-407A-A9A0-79E7086BE048.png
Om bilden är proportionerlig, så kan du ju mäta boetten och mellan bandhornen med en linjal. Sedan dividerar du måttet mellan bandhornen mot boettmåttet. Detta förhållande kan du sedan multiplicera med 38mm för att få fram måttet på bandet.

Jag får förhållandet att måttet mellan bandhornen är 0.52 av boettens bredd.
Tar jag 0.52 x 38 så får jag 19.82

Med största sannolikhet är det 20mm mellan bandhornen om bilden är proportionerligt korrekt.
 
Senast ändrad:

livinl0ud

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Om bilden är proportionerlig, så kan du ju mäta boetten och mellan bandhornen med en linjal. Sedan delar du måttet mellan bandhornen mot boettmåttet. Detta förhållande kan du sedan multiplicera med 38mm för att få fram måttet på bandet.

Jag får förhållandet att måttet mellan bandhornen är 0.52 av boettens bredd.
Tar jag 0.52 x 38 så får jag 19.82

Med största sannolikhet är det 20mm mellan bandhornen om bilden är proportionerligt korrekt.

Tack så hemskt mycket för ett utförligt svar samt tillvägagångssätt för att ta reda på storleken på bandet :).
Har mejlat företaget nu men får jag inget svar kommer jag självklart följa din guide.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Mät diametern mellan klockan 2 och 8 med en linjal på skärmen, dela med 38 (angiven diameter). Då får du X. Mät sedan avståndet mellan bandhornen, dela med 38 och multiplicera med X. Du får då bandbredden.

Om bilden är proportionerlig, så kan du ju mäta boetten och mellan bandhornen med en linjal. Sedan delar du måttet mellan bandhornen mot boettmåttet. Detta förhållande kan du sedan multiplicera med 38mm för att få fram måttet på bandet.

Jag får förhållandet att måttet mellan bandhornen är 0.52 av boettens bredd.
Tar jag 0.52 x 38 så får jag 19.82

Med största sannolikhet är det 20mm mellan bandhornen om bilden är proportionerligt korrekt.
Intressant! Hade ingen aning om att man kunde få fram måttet på detta vis. Jag antar dock att det förutsätter standardformat på boett eller är det även applicerbart på lite mer udda boettformer? :bag:
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Intressant! Hade ingen aning om att man kunde få fram måttet på detta vis. Jag antar dock att det förutsätter standardformat på boett eller är det även applicerbart på lite mer udda boettformer? :bag:
Fungerar så länge som bilden är tagen rakt framifrån, att proportionerna stämmer och att du har boettmåttet.

Samma sak går att applicera på t.ex. Tradera där du på bilden kan se baksidan av bandet och dess storlek och på så sätt kan räkna ut boettens storlek. :)
 
Topp