• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor man inte vågar ställa-tråden

EmilT

Cartier
2-Faktor
Jag får verkligen inte till hur jag redigerar innehållet i mina annonser......
Bara hur man ändrar annonstyp och pris.
annons.png
 

Nazular

Cartier
2-Faktor
Hur mycket bör man tjäna/kunna spara för att med ett gott ekonomiskt sinne kunna köpa en klocka över 100k?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hur mycket bör man tjäna/kunna spara för att med ett gott ekonomiskt sinne kunna köpa en klocka över 100k?
Det är lite svårt att säga. Beror på
1) hur dyra övriga omkostnader har du?
2) kommer klockan vara värd 105k nästa år eller 50k? Beror mycket på märket hur "dyr" klockan egentligen är.
 

Nazular

Cartier
2-Faktor
Det är lite svårt att säga. Beror på
1) hur dyra övriga omkostnader har du?
2) kommer klockan vara värd 105k nästa år eller 50k? Beror mycket på märket hur "dyr" klockan egentligen är.

Mer generell fråga egentligen men kan spara runt 15k i månaden efter utgifter och lite nöje. Då bör man ju kunna med gott samvete kunna spara ett halvår för en fin klocka utan ha tappat det helt eknomiskt.
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Kan man köpa en Rolex från AD inom EU och få den skickad till sig mot förskottsbetalning? Eller måste man besöka butiken och hämta ut klockan?
 

Mr.Batman

Omega
Varför syns inga "köpes" annonser till? Det måste väl finnas hur många som helst där ute som letar efter en specifik klocka. Eller har jag missat något?
 

iko

Panerai
2-Faktor
Något som jag sett återkommande på flera urverk är att man skriver antalet juveler i både bokstäver och sedan siffror i parantes. Hur kommer det sig? Jag som är novis tycker inte att det ser speciellt tilltalande ut. Är det så enkelt att man skall förstå det oavsett språk? Gammal tradition? Några tillverkare som gör annorlunda?

Exempel (sämsta bilden jag vet, men tog den i annat syfte):

_DSC2626-02.jpg
 

FlipSwede

Rolex
Hur mycket bör man tjäna/kunna spara för att med ett gott ekonomiskt sinne kunna köpa en klocka över 100k?
Jadu....

Hur mycket far din hobby kosta? Nan kan leka med bilar for 250pengar om aret,en annan aker bat for samma summa medan en tredje drar pa semester med familjen.

Salange du inte gar och luktar unk medan du jagar billigast mojliga sa har du val rad. Allt beror ju pa vad du tycker ar kul att lagga dina extraslantar pa.
Kopa pa kredit/avbetalning far val anses som dumt ( om det nu inte ar nan hypad modell du far kopa till listpris)
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Något som jag sett återkommande på flera urverk är att man skriver antalet juveler i både bokstäver och sedan siffror i parantes. Hur kommer det sig? Jag som är novis tycker inte att det ser speciellt tilltalande ut. Är det så enkelt att man skall förstå det oavsett språk? Gammal tradition? Några tillverkare som gör annorlunda?

Exempel (sämsta bilden jag vet, men tog den i annat syfte):

_DSC2626-02.jpg
Jag kan inte minnas att jag sett det diskuteras någonstans, men om man ska gissa så är det nog så enkelt. En kombination av tradition och för att slippa språkproblemet. (Alla skriver inte på engelska, t.ex. A Lange använder förstås tyska.) Att alls skriva ut antalet juveler är ju mest tradition och inte så relevant information numera.
Själv tycker jag en mer befogad fråga är varför de skriver ut det i ord över huvud taget, varför inte bara siffror?

Gör man en snabb och högst ovetenskaplig undersökning så ser man att det varierar rätt mycket hur olika tillverkare gör (och har gjort).
En del skriver det inte alls på själva urverket.
En del har ord och siffror, som t.ex. Patek och A Lange.
En del har bara siffror, t.ex. Nomos och Girard Perregaux.
Rolex verkar ha gjort olika, något riktigt gammalt verk hade bara siffor, nyare har båda.
 

iko

Panerai
2-Faktor
Jag kan inte minnas att jag sett det diskuteras någonstans, men om man ska gissa så är det nog så enkelt. En kombination av tradition och för att slippa språkproblemet. (Alla skriver inte på engelska, t.ex. A Lange använder förstås tyska.) Att alls skriva ut antalet juveler är ju mest tradition och inte så relevant information numera.
Själv tycker jag en mer befogad fråga är varför de skriver ut det i ord över huvud taget, varför inte bara siffror?

Gör man en snabb och högst ovetenskaplig undersökning så ser man att det varierar rätt mycket hur olika tillverkare gör (och har gjort).
En del skriver det inte alls på själva urverket.
En del har ord och siffror, som t.ex. Patek och A Lange.
En del har bara siffror, t.ex. Nomos och Girard Perregaux.
Rolex verkar ha gjort olika, något riktigt gammalt verk hade bara siffor, nyare har båda.
Tack för utförligt svar!

Se där, ja då varierar det ändå en del.
 

EmilT

Cartier
2-Faktor
Finns det någon anledning att inte visa serienummer/information på cert osv när man annonserar ut en klocka?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Finns det någon anledning att inte visa serienummer/information på cert osv när man annonserar ut en klocka?
För att det kan användas av bedragare som stjäl bilderna och då kan "bevisa" att de säljer en äkta klocka. I vissa fall handlar det säkert också om att man kanske inte vill skylta med var den är köpt och jag har för mig att Rob Engström blev av med Omega när det kom fram att det cirkulerade en massa klockor i USA som hade cert stämplade hos Rob.

För en privat säljare spelar det inte så stor roll huruvida man hänger ut återförsäljaren utan då handlar det nog mer om att man vill dölja att klockan är köpt från gråhandlare/har ostämplat cert men jag skulle tro att det främst handlar om att man inte vill underlätta för skumma typer och inte vill bli indragen i någon bedrägerihärva för att just ditt serienummer har använts för att blåsa folk på pengar. Rolex har f.ö. börjat spåra upp folk som köper deras klockor och säljer med vinst kort därpå och då kan köpet spåras tillbaka till dig genom AD/datum.

En del cert har dessutom namnet på köparen utskrivet vilket innebär att man i dessa fall hänger ut sig själv och sin egen identitet genom att visa upp hela certet.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Har frågat förut… Men är det relevant att en klocka är ”mjuk i uppdraget”? Finns i många säljannonser där klockan saknar servicehistorik eller där den senast skedde på 90-talet. Som att köpa en bil som inte servats men där ratten går fint och mjukt att vrida på. Eller att automatlådan växlar fint när man gasar och bromsar…
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Har frågat förut… Men är det relevant att en klocka är ”mjuk i uppdraget”? Finns i många säljannonser där klockan saknar servicehistorik eller där den senast skedde på 90-talet. Som att köpa en bil som inte servats men där ratten går fint och mjukt att vrida på. Eller att automatlådan växlar fint när man gasar och bromsar…
Tänker att det säger väldigt lite om klockan att uppdraget känns bra. Men å andra sidan är ju motsatsen något som talar för att klockan kan vara riktigt dålig?
 

EmilT

Cartier
2-Faktor
För att det kan användas av bedragare som stjäl bilderna och då kan "bevisa" att de säljer en äkta klocka. I vissa fall handlar det säkert också om att man kanske inte vill skylta med var den är köpt och jag har för mig att Rob Engström blev av med Omega när det kom fram att det cirkulerade en massa klockor i USA som hade cert stämplade hos Rob.

För en privat säljare spelar det inte så stor roll huruvida man hänger ut återförsäljaren utan då handlar det nog mer om att man vill dölja att klockan är köpt från gråhandlare/har ostämplat cert men jag skulle tro att det främst handlar om att man inte vill underlätta för skumma typer och inte vill bli indragen i någon bedrägerihärva för att just ditt serienummer har använts för att blåsa folk på pengar. Rolex har f.ö. börjat spåra upp folk som köper deras klockor och säljer med vinst kort därpå och då kan köpet spåras tillbaka till dig genom AD/datum.

En del cert har dessutom namnet på köparen utskrivet vilket innebär att man i dessa fall hänger ut sig själv och sin egen identitet genom att visa upp hela certet.

OK, tack!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har frågat förut… Men är det relevant att en klocka är ”mjuk i uppdraget”? Finns i många säljannonser där klockan saknar servicehistorik eller där den senast skedde på 90-talet. Som att köpa en bil som inte servats men där ratten går fint och mjukt att vrida på. Eller att automatlådan växlar fint när man gasar och bromsar…
Det är väl en omskrivning av att framhålla det motsatta, det vill säga, den är trög/hård/hackig... Varför så många lagt sig till med en "jargong" kan man ju fundera över
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Har frågat förut… Men är det relevant att en klocka är ”mjuk i uppdraget”? Finns i många säljannonser där klockan saknar servicehistorik eller där den senast skedde på 90-talet. Som att köpa en bil som inte servats men där ratten går fint och mjukt att vrida på. Eller att automatlådan växlar fint när man gasar och bromsar…
0% relevant, rent trams.
 
Topp