• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glöm inte att tvätta era länkar

Stomatologen

Patek
2-Faktor
228AB4B2-2DA4-4AB6-9519-0A77EA7B4041.jpeg

Längesen jag startade tråden. Tillbaka till ultraljudsbadet idag!
 
Möjligtvis, men frågan är, hur mycket tar dom? Är också intresserad av att veta..
Nyare klockor som inte används i en smutsig miljö måste ju klara sig gott och väl med en mjuk tandborste och Yes? Vi snackar alltså inte en vintageklocka som aldrig sett en rengöring…

Ge klockan/klockorna en omgång med tandborsten en gång i veckan så ☺️. Är det inte meckigt att behöva plocka av länken varje gång?
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Nyare klockor som inte används i en smutsig miljö måste ju klara sig gott och väl med en mjuk tandborste och Yes? Vi snackar alltså inte en vintageklocka som aldrig sett en rengöring…

Ge klockan/klockorna en omgång med tandborsten en gång i veckan så ☺️. Är det inte meckigt att behöva plocka av länken varje gång?
Ärsch då! Får man bara invanan så går det på några sekunder! byter man band ofta är det bara att slänga ner längden i badet en stund.
 

Oscar-Bob

Omega
Haft strul med en länkbit på min Ingy. Tänkte testa att köpa en ultraljudstvätt och ge den en omgång. Någon som rekommenderar något speciellt märke?😀
 

Utvisaren

Patek
Smuts, döda hudceller och ännu mer smuts finns det gott om i länkar som inte rengjorts på ett tag. In med länken i ultraljudsbadet, slå på värmen, 4 droppar rengöringsmedel samt 4 droppar ammoniak gör susen!

Bildserie
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Kort film där man ser hur smutsen avlägsnas

Andra ronden, 2min:
image.jpg


Sådärja! Mindre smutsig länk och en gladare ägare :)
image.jpg
Ja det är som att putsa fönster. Lite ammoniak och lite T-röd = julafton. Eller finare sprit om man tycker det är värt att ödsla på att tvätta metall.
 

Utvisaren

Patek
Haft strul med en länkbit på min Ingy. Tänkte testa att köpa en ultraljudstvätt och ge den en omgång. Någon som rekommenderar något speciellt märke?😀
Har Biltemas. Inga problem. Som skrivs ovan funkar de flesta rengöringsmedel och effekten blir högre med vibrationerna. Delar till urverket bör du dock ha riktiga grejer till, känligt för ev rester av kem. Så bör vara kem som dunstar utan att lämna några rester kvar. Men att bara rengöra stål är inte någon vetenskap.
 

Oscar-Bob

Omega
Har Biltemas. Inga problem. Som skrivs ovan funkar de flesta rengöringsmedel och effekten blir högre med vibrationerna. Delar till urverket bör du dock ha riktiga grejer till, känligt för ev rester av kem. Så bör vara kem som dunstar utan att lämna några rester kvar. Men att bara rengöra stål är inte någon vetenskap.
Tack👍
Hittade denna och tyckte den verkade spännande. Återkommer med recension i veckan.

 

Utvisaren

Patek
Tack👍
Hittade denna och tyckte den verkade spännande. Återkommer med recension i veckan.

Ser spännande ut. Har inte sett modellen innan bara. Men du får väl recensera den senare. Såg att 2L var billigare men skall du inte fixa kyrkklockor behöver man ju inte en gigantisk.
 

Fritz1

Omega
Tänkte klippa en ultraljudstvätt. Funkar den från Amazon eller Clas Ohlsson eller behöver man kliva upp lite i prisklass?
 

Oscar-Bob

Omega
Kan du skicka länk till den?
 

Ronnie_82

Cartier
2-Faktor

Jag bumpar, antar att det är rätt stickkontakt för Sverige?
 
Topp