• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glöm inte att tvätta era länkar

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Nu har jag tagit ur bandet ur ättikan. Blev nog närmare två dygn. Jag upplever att parfymdoften har dämpats en hel del och även blandats ut med vinäger doft istället. En klar förbättring iaf!
1EB0A5FC-79E0-474C-A60E-132228177E3F.jpeg
 
Körde en hederlig tvätt på länken idag, men upplever att det gnisslar lite. Vågar man sig på olivolja eller vad ska man smörja med?
 
Funderat ett tag på ett ultraljudsbad, vilket rekommenderar ni? Jag kommer enbart använda till rengöring av klockband.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Jag har provat en massa olika tvättmedel genom decennierna. Men mest all-round och prisvärt är fortfarande Änglamarks oparfymerade handdiskmedel. 46 spänn per liter och finns hos närmaste COOP.
Funkar fint i Elmas ultraljudstvätt. En flaska brukar räcka till fem vattenbyten i vår 2-liters.
Screenshot_20230705-205736_Chrome.jpg
 

Utvisaren

Patek
Gör det inte för svårt och med specialvätskor hit och dit... i alla fall om man bara skall rengöra armband. Allt som löser smuts funkar fint till armband. Det är ju mest svett och hudavlagringar man skall hantera. Kör själv med vanlig T-röd i vattnet. Lite diskmedel också ibland. T-röd funkar för övrigt fint till att städa det mesta i huset. Skall man rengöra delar från urverket är det dock en annan femma, där vill man helst inte ha några som helst rester av medlet kvar. Men för armband... jag menar att rengöra stål är inte raketforskning. Ljummet vatten, tvål och en tandborste funkar också bra. Men om man kan göra något till en materialsport så skall man! Allt gott! Njut av sommaren! ;)
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Gör det inte för svårt och med specialvätskor hit och dit... i alla fall om man bara skall rengöra armband. Allt som löser smuts funkar fint till armband. Det är ju mest svett och hudavlagringar man skall hantera. Kör själv med vanlig T-röd i vattnet. Lite diskmedel också ibland. T-röd funkar för övrigt fint till att städa det mesta i huset. Skall man rengöra delar från urverket är det dock en annan femma, där vill man helst inte ha några som helst rester av medlet kvar. Men för armband... jag menar att rengöra stål är inte raketforskning. Ljummet vatten, tvål och en tandborste funkar också bra. Men om man kan göra något till en materialsport så skall man! Allt gott! Njut av sommaren! ;)
Något lite ammoniak är inte helt fel...
Man ska inte krångla till det, framförallt med rätt onödiga specialgrejor.
 

billo

Cartier
Tvättar länk på klockan som jag använder varan månad, inget galet utan lite tvål, vatten och skrubbar med handen. Ren länk är bra! men ett stort + till att de känns rätt så Nice att länken blinkar till då och då 🙊🙉🙈
 

jabla

Sarlacc
Vad säger ni om Lidls modell för 399?


Verkar prisvärd, funkar säkert jättebra för länktvätt, hade inte tvekat att köpa den men nu har jag redan en likvärdig sedan 10 år.
Motsvarande kostar ju upp till det dubbla.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Vad säger ni om Lidls modell för 399?

Blått ljus i tanken, mysigt! 😄
Lite väl klen effekt på 50w, ...men för 399 så är det säkert ok. Min Elma är väl på typ 200w, som jämförelse. Å andra sidan går den timvis, varje dag.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Lite OT… inte länk men läder!
(kollade vad ett nytt orginalband skulle kosta och fick en smärre hjärtattack…)
så plan B. återuppliva det som finns.

Hur rengör man ett läderband? Struts…
Blötlägg, gnugga, kleta på nått?
Ut i skogen och banka på det med en Sten?
Slicka på det och den kladda på smör?
Skrika på det och kalla det fula ord?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Lite OT… inte länk men läder!
(kollade vad ett nytt orginalband skulle kosta och fick en smärre hjärtattack…)
så plan B. återuppliva det som finns.

Hur rengör man ett läderband? Struts…
Blötlägg, gnugga, kleta på nått?
Ut i skogen och banka på det med en Sten?
Slicka på det och den kladda på smör?
Skrika på det och kalla det fula ord?
Skrika på det och kalla det fula ord... 🤣
Även om man har en aggressiv andedräkt lär det ta ett bra tag tänker jag 😂
Annars tänker jag lädertvål? Den är ju faktiskt gjord just för att rengöra läder. Nackdelen är ju att det kommer att bli blött, så det finns väl risk för att det kan mörkna. Å andra sidan är det smällar man får ta, för smörja in det efteråt lär du väl vilja göra ändå, och då mörknar det likväl.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Skrika på det och kalla det fula ord... 🤣
Även om man har en aggressiv andedräkt lär det ta ett bra tag tänker jag 😂
Annars tänker jag lädertvål? Den är ju faktiskt gjord just för att rengöra läder. Nackdelen är ju att det kommer att bli blött, så det finns väl risk för att det kan mörkna. Å andra sidan är det smällar man får ta, för smörja in det efteråt lär du väl vilja göra ändå, och då mörknar det likväl.
Men vad ska man smörja med?

i och men att det sla sitta dire mot huden ganska länge vill man ha nått som är snällt..
 
Topp