• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glöm inte att tvätta era länkar

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor

Hugger69

Patek
2-Faktor
Som sagt det här var länkar tidigare körda i tvätten av mig men nu använde jag proffesionellt tvättmedel och satan i gatan!! 😲😲😲

69927604856__2063E951-F59A-4DE5-A16D-FA5C5C4F25F7.JPG
IMG_0219.jpg
IMG_0220.jpg
IMG_0221.JPG
IMG_0223.jpg
IMG_0224.jpg
 

Gandalfdengrå

Omega
2-Faktor
Någon som vet om det går att rengöra two tone Rolex sub med tandborste? Verkar inte finnas så mycket info om hur man rengör guld på bästa sätt men är rädd att repa klockan även om tandborsten är extra mjuk..
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Körde lite länkrengöring igår i ULT 😃👍
1CA7F03A-8356-4F81-AE68-62FC6A8FB96E.jpeg

Upplevde dock att det inte blev helt rent utan gick över med tandborsten efter halva processen och körde vidare ett tag. Jag lägger lite plast distanser mellan metallkorgen i ULT och länkarna för att dom inte ska repas.
Nu skinande rent 😃👍✨
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Någon som vet om det går att rengöra two tone Rolex sub med tandborste? Verkar inte finnas så mycket info om hur man rengör guld på bästa sätt men är rädd att repa klockan även om tandborsten är extra mjuk..
Plast är mjukare än guld så det repar inte. Drar du däremot runt smuts så repar de lätt.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Körde lite länkrengöring igår i ULT 😃👍
1CA7F03A-8356-4F81-AE68-62FC6A8FB96E.jpeg

Upplevde dock att det inte blev helt rent utan gick över med tandborsten efter halva processen och körde vidare ett tag. Jag lägger lite plast distanser mellan metallkorgen i ULT och länkarna för att dom inte ska repas.
Nu skinande rent 😃👍✨
Då måste i princip använda medlet jag körde ovan så slipper du gnugga med borstar och tjafsa...jag hade rena länkar körda i ULT men satan vad jag misstog mig! 🤪
 
Senast ändrad:

Batch

Omega
2-Faktor
Har testat hett vattenbad med bikarbonat, diskmedel och stanniolpapper på en av mina länkar. Fungerande utmärkt. Lite osäker på om det tär för mycket dock. Nån som vet?
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Kan man tvätta gummiband i ULT för att få bort parfymdoft? Försökt få bort det…
Jag har med gott resultat parfymsanerat några Casio plastband genom att låta dem ligga några dagar i etanol. Jag har inte testat om ultraljud snabbar upp processen och minns inte om jag testat med gummiband. Det kanske är klokt att testa med något skräpband innan du riskerar något som du bryr dig om. Oavsett material tror jag att det är klokt att undvika T-röd pga innehåll av aceton eller liknande. Tror att jag använde "spisbränsle" till Casiobanden i brist på riktig teknisk sprit.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Jag har med gott resultat parfymsanerat några Casio plastband genom att låta dem ligga några dagar i etanol. Jag har inte testat om ultraljud snabbar upp processen och minns inte om jag testat med gummiband. Det kanske är klokt att testa med något skräpband innan du riskerar något som du bryr dig om. Oavsett material tror jag att det är klokt att undvika T-röd pga innehåll av aceton eller liknande. Tror att jag använde "spisbränsle" till Casiobanden i brist på riktig teknisk sprit.
Jag har IPA och Industribensin att tillgå. Alternativt Elma röd (9:1), det är ju ammoniakbaserat.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har IPA och Industribensin att tillgå. Alternativt Elma röd (9:1), det är ju ammoniakbaserat.
Jag har ingen aning om vad som vore lämpligt då. Det var länge sedan jag hade IPA hemma men minnesbilden är väl att det kunde vara mer aggressivt mot en del plaster och lacker jämfört med etanol. Men om det riskerar att skada något gummi eller ”gummi” som används i armband vågar jag inte spekulera kring.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kan man tvätta gummiband i ULT för att få bort parfymdoft? Försökt få bort det…
Skulle säga nej, det är ju inblandat i gummit för att dölja just gummilukten som är lite unken. Vet inte om man kan påskynda nedbrytandet av parfymen. Kan tycka att alkohol borde kunna göra det, men bara en vild gissning.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har med gott resultat parfymsanerat några Casio plastband genom att låta dem ligga några dagar i etanol. Jag har inte testat om ultraljud snabbar upp processen och minns inte om jag testat med gummiband. Det kanske är klokt att testa med något skräpband innan du riskerar något som du bryr dig om. Oavsett material tror jag att det är klokt att undvika T-röd pga innehåll av aceton eller liknande. Tror att jag använde "spisbränsle" till Casiobanden i brist på riktig teknisk sprit.
Rättar mig själv. Kom på att jag fick hem ett gammalt Isofrane som luktade italiensk lågbudgetstrandraggare. Även det sanerades med "spisbränsle" utan att ta skada. Det är ju ett material i dem som jag tror skiljer sig rätt mycket från andra gummiband så ta det inte som ett klartecken att doppa vad som helst i etanol bara. Tror tillverkaren kallade det "Isoprene"?
 

Hawk100

Rolex
Ättika brukar ju annars vara lite av ett undermedel mot oönskade dofter. Men jag har ingen aning hur det funkar på klockarmband av olika material….
Vem blir först att testa??🤔
 
Topp