• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Dagens julkaffe är från Slöingekafferosteri. Någon mer som njuter av kaffe från något av landets microrosterier?
222B4052-4A33-4738-BE26-11B862EA6BBA.jpeg
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Dagens julkaffe är från Slöingekafferosteri. Någon mer som njuter av kaffe från något av landets microrosterier?
Fick några småpåsar av mina föräldrar från Slöinge, behöver pröva mer kände jag. Öppnade precis upp en Ethiopia Halo Beriti från Standout, väldigt trevlig även om första V60n blev något öveextraherad.

Väldigt snygga bilder förresten.
 
Dagens julkaffe är från Slöingekafferosteri. Någon mer som njuter av kaffe från något av landets microrosterier?

Fick några småpåsar av mina föräldrar från Slöinge, behöver pröva mer kände jag. Öppnade precis upp en Ethiopia Halo Beriti från Standout, väldigt trevlig även om första V60n blev något öveextraherad.

Väldigt snygga bilder förresten.
Tackar! Slöinge är ett av mina absoluta favoritrosterier. Daniel som har rosteriet är otroligt duktig och även väldigt trevlig om man är och hälsar på plats.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Dagens julkaffe är från Slöingekafferosteri. Någon mer som njuter av kaffe från något av landets microrosterier?
222B4052-4A33-4738-BE26-11B862EA6BBA.jpeg
Härlig bild!! Nu blev man kaffesugen. Min Chemex har legat i träda rätt länge. Men beställde hem dessa tre förra veckan så nu är det dags igen. Har inte testat något från detta rosteri innan.
IMG_9953.jpeg
 
Härlig bild!! Nu blev man kaffesugen. Min Chemex har legat i träda rätt länge. Men beställde hem dessa tre förra veckan så nu är det dags igen. Har inte testat något från detta rosteri innan.
IMG_9953.jpeg
Tackar! Gringo köper jag emellanåt. En av de lokala specialkaffesäljarna har alltid kaffe från dem på hyllan. Hemma hos mig är det moccamastern som står i garaget och kommer fram när vi ska mycket folk hemma.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tackar! Gringo köper jag emellanåt. En av de lokala specialkaffesäljarna har alltid kaffe från dem på hyllan. Hemma hos mig är det moccamastern som står i garaget och kommer fram när vi ska mycket folk hemma.
Jag förstår.. Det får bli skärpning alltså.. Här har det varit Moccamaster för hela slanten en tid nu.
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Testar Crema Blend från Trismoka som är 30% Arabica och 70% Robusta. Inte fått till malningen eller vattenmängden perfekt vid första skottet men klart drickbart. Tycker olika kaffe har väldigt olika smak och har ofta svårt att säga vilken jag tycker är godare. Jag bara föredrar den ena sorten ena gången och en annan vid annat tillfälle.

20231215_205952.jpg
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Trimmar just nu in Slöinge Espresso 6.3. En böna med potential! Jag ligger i ytterlägena på mina normala inställningar för kvarnen. Den grövsta inställningen för mina samtliga bönor och även högsta vikten för att uppnå samma volym i filterkoppen.

Jag har en Eureka Oro Single Dose -kvarn som jag är jättenöjd med förutom att markeringarna på justeringsratten är svåra att se vid normalt ljus (guld på svart ??), så jag kör färg markeringar. Espresso 6.3 är riktigt god när jag börjar få till den och kan nog bli en keeper, rekommenderas!

20231217_105353.jpg

20231217_105438 (1).jpg
 

skarpheden

Cartier
2-Faktor
Tänker ta ett steg upp från min, ändå fina, Delonghi Dedica.
Valen står mellan Gaggia Classic, Rancilio Silvia, Profitec Go och möjligen någon Lelit modell då jag helst inte lägger mer än 10K.

Vilken skulle ni rekommendera?

Brygger nästan uteslutande cappuccinos och lattes, espressos enbart för att piggna till på morgonen 🙂
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Tänker ta ett steg upp från min, ändå fina, Delonghi Dedica.
Valen står mellan Gaggia Classic, Rancilio Silvia, Profitec Go och möjligen någon Lelit modell då jag helst inte lägger mer än 10K.

Vilken skulle ni rekommendera?

Brygger nästan uteslutande cappuccinos och lattes, espressos enbart för att piggna till på morgonen 🙂
Nu har jag bara testat Gaggian och kör själv med en Cafelat Robot. Men har du kvarn eller är tanken att den ska rymmas inom budgeten på 10k?
 
När v60-filtren tar slut och jag inte hunnit köpa nya fuskar jag med vanliga filter. Är jag ensam om detta eller ser ni andra till att alltid ha rätt filter hemma?
6F84957F-2FA1-4E25-AC13-6B2DE500B65A.jpeg
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Sugen på att byta ut mina kaffeprylar när jag är i naturen. Kollar efter en handkvarn och sprang över denna. Som vanligt får man ju det man betalar för. Men vad tror ni? Duger denna till att mala kaffe till dripp eller Aeropress?

 

Scipio

Patek
2-Faktor
Topp