• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

jocklas

Cartier
2-Faktor
… man måste vara snabb som du, för att få in 6 tusingar inklusive upp-, och nerjogg på 30-40 min… 😀
Jag tänkte också det 😅 Mina baspass ligger på ca de distanserna men med betydligt längre tid.
Ett upplägg som jag kör på ca 35-40 minuter är stegrande uppvärmning från lugn fart upp till ”Coopers test-fart” . Stegringen gör jag t ex från 11-16/17 km/h på löpband. Sedan håller jag den farten så länge jag orkar, men inte såpass att jag går upp i zon 5 och behöver stanna, utan efter 2-3 km börjar jag trappa av till 10k tempofart, säg 15-15,5 och så håller jag det passet ut, med bara lite gåvila som nedvarvning efter. Det brukar kunna ge mig 20 minuter i tröskelzon eller högre, dvs tillräckligt för att få positiv effekt för både tröskel och fart. Ett alternativ är att göra två sådana pyramider, men lite kortare/brantare lutning, så att jag klämmer in lite vila (i fart). Då kan jag få 2x10-12 min i tröskelzon.
Intressant upplägg! Låter trevligt med stegrande kontinuerlig ansträngning. Inte så mycket på/av under ett sånt pass.
Kör du strikt på tempo eller utgår du från puls?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag tänkte också det 😅 Mina baspass ligger på ca de distanserna men med betydligt längre tid.

Intressant upplägg! Låter trevligt med stegrande kontinuerlig ansträngning. Inte så mycket på/av under ett sånt pass.
Kör du strikt på tempo eller utgår du från puls?
Puls. Tid i zon 4 (5). Men alltid spännande att se hur länge man orkar hålla 16,5-17-17,5. Men som sagt, det är tid i zon som jag har koll på.
 

wlk

Omega
Åkt på min andra större löpskada under de nu fem år jag sprungit väldigt fokuserat.
Otroligt svårdiagnostiserat, går ändå till människor som jobbar med landslag till vardags så jag litar på deras kompetens.

Löpningen börjar smärtfri, sedan växer en ömhet omkring vänster knä, främst baksida, som växer till en smärta som bara blir värre ju längre jag springer. Gör väldigt ont ett par timmar efteråt. 24 timmar senare är jag helt smärtfri men lederna vadmuskeln är stela som en fiolsträng.
Det har knäckts, masserats, körts med laser bland annat.

Nu har det börjat bli bättre, nu är smärtan isolerad mest till en större sena i knät, men det är fortsatt att vila ut det som är medicinen.

Sjukt frustrerande, har inte sprungit smärtfritt sedan 10 januari. Känner mig trött, fet och otränad. 😄

Men men, ser ändå fram mot att få börja om lite.
Får köpa nya snabba prylar så länge 😎
 

zeke_varg

Omega
Åkt på min andra större löpskada under de nu fem år jag sprungit väldigt fokuserat.
Otroligt svårdiagnostiserat, går ändå till människor som jobbar med landslag till vardags så jag litar på deras kompetens.

Löpningen börjar smärtfri, sedan växer en ömhet omkring vänster knä, främst baksida, som växer till en smärta som bara blir värre ju längre jag springer. Gör väldigt ont ett par timmar efteråt. 24 timmar senare är jag helt smärtfri men lederna vadmuskeln är stela som en fiolsträng.
Det har knäckts, masserats, körts med laser bland annat.

Nu har det börjat bli bättre, nu är smärtan isolerad mest till en större sena i knät, men det är fortsatt att vila ut det som är medicinen.

Sjukt frustrerande, har inte sprungit smärtfritt sedan 10 januari. Känner mig trött, fet och otränad. 😄

Men men, ser ändå fram mot att få börja om lite.
Får köpa nya snabba prylar så länge 😎
Lider med dig. :(

Har du provat/fått tips om att köra alternativ träning och se vad som händer efter en v el tre? Simning, cykel, roddmaskin etc?
 
Åkt på min andra större löpskada under de nu fem år jag sprungit väldigt fokuserat.
Otroligt svårdiagnostiserat, går ändå till människor som jobbar med landslag till vardags så jag litar på deras kompetens.

Löpningen börjar smärtfri, sedan växer en ömhet omkring vänster knä, främst baksida, som växer till en smärta som bara blir värre ju längre jag springer. Gör väldigt ont ett par timmar efteråt. 24 timmar senare är jag helt smärtfri men lederna vadmuskeln är stela som en fiolsträng.
Det har knäckts, masserats, körts med laser bland annat.

Nu har det börjat bli bättre, nu är smärtan isolerad mest till en större sena i knät, men det är fortsatt att vila ut det som är medicinen.

Sjukt frustrerande, har inte sprungit smärtfritt sedan 10 januari. Känner mig trött, fet och otränad. 😄

Men men, ser ändå fram mot att få börja om lite.
Får köpa nya snabba prylar så länge 😎
Tråkigt att läsa.
Antar att ni uteslutit löparknä?
 

wlk

Omega
Lider med dig. :(

Har du provat/fått tips om att köra alternativ träning och se vad som händer efter en v el tre? Simning, cykel, roddmaskin etc?

Fick OK på att cykla försiktigt idag - körde 30 min, lite öm runt knät men absolut inte i närheten av den smärta löpning har skapat. Så positivt test 👍🏻

Tråkigt att läsa.
Antar att ni uteslutit löparknä?

Ja, det var det första som misstänktes, både av mig själv och vården. Men det är inte riktigt samma symptom och alla tester för löparknä ger inte ”utslag”. Väldigt svårt att isolera problemet.
Men jag krigar på!
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
I morgon blir det att följa Vasaloppet på löpband. Tänkte köra tills damvinnaren går i mål. Borde bli ett bra långpass och lite av generalrep inför Gotrun Winthertrail.
Plusgrader och fuktig snö. Lär bli en sluttid runt knappa 5h skulle jag tro. Bra långpass 😍

Själv drog jag på mig en överbelastningsskada i armbågen/tricepssenan så får bli vasaloppet nästa år istället
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Plusgrader och fuktig snö. Lär bli en sluttid runt knappa 5h skulle jag tro. Bra långpass 😍

Själv drog jag på mig en överbelastningsskada i armbågen/tricepssenan så får bli vasaloppet nästa år istället
Aj aj, fan va trist. Då får det bli löpband för dig med.
5 timmar var lite mer än jag tänkt.
Men minimum en mara.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Antar att du tejpar klockan på bandet.Finns inget långsammare än sekunder på en löpbandtidtagning
Verkligen långsamma. Nu kommer jag ställa upp paddan och följa vasaloppet. Det kommer ju så klart kännas som en evighet.
Jag tänkte att jag skulle köra 10-minutare, lite snabbare på platt/ långsammare med lite lutning.
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Tänkte bruka allvar och köra lite löpträning ett par dagar i veckan.
Skulle behöva tips på långbyxor nu innan våren kommer på riktigt och man kan köra i shorts.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Paddan laddad och energin på sin plats. 07.58. Nu börjar det bli dags.
IMG_8658.jpeg


IMG_8668.jpeg

Peppande tröja från tidigare utfört Vasalopp.
IMG_8662.jpeg

Herrvinnaren i mål på lite under 4timmar. Riktigt sugen på att kliva av. Men grundregeln för mig är att alltid hålla sig till plan.

Äntligen första dam mot mål. Ökar farten på löpbandet till 14km/h.
IMG_8671.jpeg

IMG_8670.jpeg

IMG_8672.jpeg

Bandet sa 45km och klockan 53. Bra pass hur som. Pulsen runt 125 ända mot slutet.

Skön söndag!!!!
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Dags att börja träna inför sommarens lopp och jag funderar på att skaffa en billig träningklocka med GPS och pulsmätare. Har ni några tips på nått vad man ska satsa på? Beggad Garmin eller Suunto eller nått annat?
 

jocklas

Cartier
2-Faktor
Dags att börja träna inför sommarens lopp och jag funderar på att skaffa en billig träningklocka med GPS och pulsmätare. Har ni några tips på nått vad man ska satsa på? Beggad Garmin eller Suunto eller nått annat?
Jag vet inte om det stämmer men jag har fått intrycket av att Garmin's billigare forerunner modeller är riktigt bra! Exempelvis fr165 och fr265
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Dags att börja träna inför sommarens lopp och jag funderar på att skaffa en billig träningklocka med GPS och pulsmätare. Har ni några tips på nått vad man ska satsa på? Beggad Garmin eller Suunto eller nått annat?
Jag kör på Coros och är väldigt nöjd med den.
Främsta anledningen till att jag köpte den var att den hade väldigt bra batteritid men nu har andra märken också bra batteritider jämfört med förr så det är inte lika starkt argument längre.
Så det är nog eget tycke och vad man vill ha för funktioner som bör styra.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Dags att börja träna inför sommarens lopp och jag funderar på att skaffa en billig träningklocka med GPS och pulsmätare. Har ni några tips på nått vad man ska satsa på? Beggad Garmin eller Suunto eller nått annat?
Ja, enklare eller begagnade Garmin är nog det stabilaste alternativet.
 

R0B

Panerai
Dags att börja träna inför sommarens lopp och jag funderar på att skaffa en billig träningklocka med GPS och pulsmätare. Har ni några tips på nått vad man ska satsa på? Beggad Garmin eller Suunto eller nått annat?
Ett alternativ om du inte vill köpa Garmin FR265 är att kika på den modellen som kom innan, 255. Den ligger nog på strax över 2 000kr och köper du den som heter music kan du ladda in spotifylista eller podavsnitt och slipper springa med mobil 👍
 
Topp