• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Kopia

Man kan ju dra det med hommage/kopia/replika hur lång som helst, i slutändan så handlar det väl om om man försöker sälja klockor på någons annan kända design och inte tillför något själv, Steinhart/Parnis tar det till ren kopienivå när den VERKLIGEN försöker se ut som en Rolex och att dom flesta som ser den 'ska' tro att det är en Rolex eller andra märken och den enda skillnaden är namnet på tavlan (och i vissa fall storleken) och det enda som skiljer dom från dom rena piratkopietillverkarna är att dom inte satt dit Rolex på tavlan...

Ingen kommer tro att B&Rn är en Rolex ExplorerII om dom skulle se den på någons arm, men visst vissa designelement som GMT visaren och att den har en blank 24tim bezelring gör att den i våra nördögon kan se ut att dom har snott dom från Rolex....men någon hommage i mina ögon är det inte...
 

hellbit

Cartier
När Rolex snor hela urtavlan är det helt ok. När B&R råkar använda samma färg på en GMT-visare skriker forumet kopia.
Det här är ju sanslöst.
Men det var väl inte Bell&Ross som är diskussion? Den tycker jag är helt ok. Dock skulle jag aldrig köpa den. En sak att ta en visare eller delar som inspiration men att kopiera helt rakt av är en helt annan sak. Köper man en Steinhart (modellerna i tråden) i tråden så vill man ju helst ha originalet, medans en köpare av Bell&Ross får något helt annat. Jag kommer att fortsättningsvis kalla mig för blind för jag tycker nästan man måste knarka ordentligt för att ens kunna nämna blancpain exemplet med de andra exemplen:)
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag får ta och understryka att jag inte tycker BP FF är speciellt lik Sub. Det är dock väldigt intressant att många tycker det, och det visar hur svårt det är att göra en dykare (svart tavla, svart vridring, tre visare) utan att hamna i riskzonen.
 

hellbit

Cartier
Jag får ta och understryka att jag inte tycker BP FF är speciellt lik Sub. Det är dock väldigt intressant att många tycker det, och det visar hur svårt det är att göra en dykare (svart tavla, svart vridring, tre visare) utan att hamna i riskzonen.
Fast ärligt! Steinhart är väl inte i riskzonen? De gör ju faktiska kopior. Stor skillnad
 

corbendallasx

Friends of KS
Men jag håller med om att Ikea också precis som många andra stora företag ligger på gränsen. Men jag skulle ju aldrig köpa en Ikea pryl som är en kopia av något annat. Dessutom tycker jag att vi talar något helt annat här. Alla exemplen i tråden är ju kopior rakt av och då skäms jag att ens diskutera märket.
Du skäms för mkt du :)
Blir nyfiken. När du handlar nåt, gör du en grundlig undersökning då så att designen är unik och inte stulen nånstans ifrån?
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Fast ärligt! Steinhart är väl inte i riskzonen? De gör ju faktiska kopior. Stor skillnad

Absolut, och det var inte det jag menade att säga heller. Steinhart gör inte ens en ansats till att göra en egen design (med många av sina klockor), men de gör heller inga försök att lura någon.
 

hellbit

Cartier
Du skäms för mkt du :)
Blir nyfiken. När du handlar nåt, gör du en grundlig undersökning då så att designen är unik och inte stulen nånstans ifrån?
Bra där:) Nej såklart inte. Men om det är en ikonisk möbel som har bred spridning. Ta tex sjuan stolar eller ägget fåtölj eller eames stolar. Ja då skulle jag aldrig köpa en kopia. Jag förstår inte jämförelsen eftersom Ikea ibland gör likande möbler men jag har aldrig sett en rip off rakt av. Steinhart gör ripoffs rakt av punkt. Nu råkar ju jag dessutom ha ett stort intresse av designimredning och handlar mycket deignklassiker i orginal. Men hellre en billig Ikea möbel än en kopia ifrån designers revolt
 

hellbit

Cartier
Sen kan jag ju omedvetet ha handlat något som är inspirerat av någon känd design utan att veta. Man kan ju inte ha koll på allt. Dock tror jag att de flesta som handlar Steinhart vet vilket orginalet är. Jag vill också påpeka att jag inte bryr mig ifall någon bär kinakopia på sub eller annan klocka. Jag säger bara att jag inte skulle göra det. Jag vill inte föröka vara någon som jag inte är. Prioriterar jag inte svindyra klockor varför då låtsas som att jag gör det? Finns ju svinsnygga billiga Seiko tex.
 

hellbit

Cartier
Absolut, och det var inte det jag menade att säga heller. Steinhart gör inte ens en ansats till att göra en egen design (med många av sina klockor), men de gör heller inga försök att lura någon.
Nej precis och därför vet alla som köper att det är en kopia rakt av. Mao inget för mig. Man kan ju göra sig rolig över det och dra det till sin spets. Men jag vidhåller min tes. Har man inte råd eller vill man inte prioritera dyra klockor trots att man är förmögen. Varför vill man då köpa en klocka som utstrålar allt det där? Alltså att man är klockintreserad och har pengar att köpa. Som jag se det finns några olika typer. Nr1 vill skryta att man kan (status grej, har ofta bristfällig kunskap. nr 2 genuint intresse och kanske tom prioriterar bort annat för att ha råd, här finns ju också många som har ekonomiska muskler. Nr 3 köper fake, har inget vidare intresse men vill gärna utge sig för att ha det, alternativt försöka se framgångsrik ut. Nr 4 har råd men har bara dålig stil och köper fake:) nr 5 tycker helt enkelt att klockan är snygg och hostar upp bara därför. Mao man kan såklart inte utläsa en persons ekonomi med klockor men men i gruppen som köper fake är ju personerna antingen rika men har dålig stil alternativt försöker lura andra att man är rik:) ( OBS nu hoppas jag att ni förstår att jag skämtar och generaliserar med vilje i detta inlägg:) jag bryr mig som sagt inte om andra har fake eller parfymklockor osv. Men personligen köper jag inte fake ifall jag vet att det är fake
 

hellbit

Cartier
Glömde ju gruppen som kan vara både rik och mindre rik. De vill bara ha en snygg och fungerande klocka. De har stil så de köper en Seiko eller Citizen osv. Men inte en fake:)
 
Nej precis och därför vet alla som köper att det är en kopia rakt av. Mao inget för mig. Man kan ju göra sig rolig över det och dra det till sin spets. Men jag vidhåller min tes. Har man inte råd eller vill man inte prioritera dyra klockor trots att man är förmögen. Varför vill man då köpa en klocka som utstrålar allt det där? Alltså att man är klockintreserad och har pengar att köpa. Som jag se det finns några olika typer. Nr1 vill skryta att man kan (status grej, har ofta bristfällig kunskap. nr 2 genuint intresse och kanske tom prioriterar bort annat för att ha råd, här finns ju också många som har ekonomiska muskler. Nr 3 köper fake, har inget vidare intresse men vill gärna utge sig för att ha det, alternativt försöka se framgångsrik ut. Nr 4 har råd men har bara dålig stil och köper fake:) nr 5 tycker helt enkelt att klockan är snygg och hostar upp bara därför. Mao man kan såklart inte utläsa en persons ekonomi med klockor men men i gruppen som köper fake är ju personerna antingen rika men har dålig stil alternativt försöker lura andra att man är rik:) ( OBS nu hoppas jag att ni förstår att jag skämtar och generaliserar med vilje i detta inlägg:) jag bryr mig som sagt inte om andra har fake eller parfymklockor osv. Men personligen köper jag inte fake ifall jag vet att det är fake

Det här var nog det drygaste inlägg jag någonsin läst på KS ;-)

Wornandwound som är en av "klockvärldens" mest lästa och även mest respekterade bloggar - även bland branschfolk och journalister - har följande syn på just Submariner homager:

http://wornandwound.com/2011/12/12/a-submariner-esque-selection/

Intressant läsning? Var passar de in i din beskrivning?? Och i mina ögon väger deras åsikt tungt...

Ursäkta om jag är lite hård i tonen, men vissa attityder på KS börjar kännas väldigt "trånga", nästan lite sektvarning… ;-)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det här var nog det drygaste inlägg jag någonsin läst på KS ;-)

Wornandwound som är en av "klockvärldens" mest lästa och även mest respekterade bloggar - även bland branschfolk och journalister - har följande syn på just Submariner homager:

http://wornandwound.com/2011/12/12/a-submariner-esque-selection/

Intressant läsning? Var passar de in i din beskrivning?? Och i mina ögon väger deras åsikt tungt...

Ursäkta om jag är lite hård i tonen, men vissa attityder på KS börjar kännas väldigt "trånga", nästan lite sektvarning… ;-)
Well.. Kollar man vad de verkar reviewa så är det väl ganska så enkelt att förstå deras inställning. Sektvarningen går åt alla håll.

http://wornandwound.com/watch-reviews/

Trevlig kväll!
 
Well.. Kollar man vad de verkar reviewa så är det väl ganska så enkelt att förstå deras inställning. Sektvarningen går åt alla håll.

http://wornandwound.com/watch-reviews/

Trevlig kväll!

De skriver om klockor i överkomliga prisklasser, som tex Sinn, Stowa, Tissot, Seiko, Victorinox osv… och Helson, MKII, Maranez mfl homage-tillverkare. Tyvärr inga Rolex, Omega, IWC, Chopard osv - men det är så många andra som skriver just om lyxmärkena, spec de som är beroende av annonser för sin utgivning ;-)

Nu kom den där "det är bara Rolex som räknas på KS" drygheten fram igen… :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det här var nog det drygaste inlägg jag någonsin läst på KS ;-)

Wornandwound som är en av "klockvärldens" mest lästa och även mest respekterade bloggar - även bland branschfolk och journalister - har följande syn på just Submariner homager:

http://wornandwound.com/2011/12/12/a-submariner-esque-selection/

Intressant läsning? Var passar de in i din beskrivning?? Och i mina ögon väger deras åsikt tungt...

Ursäkta om jag är lite hård i tonen, men vissa attityder på KS börjar kännas väldigt "trånga", nästan lite sektvarning… ;-)

Mest respekterade, enligt vem? Folk i fejkbranschen som gillar att stila i lånta fjädrar?
 
Mest respekterade, enligt vem? Folk i fejkbranschen som gillar att stila i lånta fjädrar?

Jag har bla ställt frågan till ett antal varumärkesrepresentanter både i Sverige och i Europa samt även journalistkollegor vilka bloggar de läser och tar intryck av, och Wornandwound nämns ofta. Kommer nog en artikel om detta så småningom :)

Vem är det som gillar "att stila med lånta fjädra" - kan du förtydliga dig?

Får en stark känsla av vissa vill bestämma vad andra ska bära, lite som:
"...eftersom du uppenbarligen inte har råd med Rolex så får du inte bära något som kan likna en Rolex, men en Seiko går bra..."
o_O
 

egbert

Panerai
ip_bitcointalk_org.gif
 

Brogren

Cartier
Jag har bla ställt frågan till ett antal varumärkesrepresentanter både i Sverige och i Europa samt även journalistkollegor vilka bloggar de läser och tar intryck av, och Wornandwound nämns ofta. Kommer nog en artikel om detta så småningom :)

Vem är det som gillar "att stila med lånta fjädra" - kan du förtydliga dig?

Får en stark känsla av vissa vill bestämma vad andra ska bära, lite som:
"...eftersom du uppenbarligen inte har råd med Rolex så får du inte bära något som kan likna en Rolex, men en Seiko går bra..."
o_O


Jag läste det som att författaren själv var designer. Och avskydde att se en design bli kapad rakt av. Men han gillar att bära sådana klockor?
Ledsen men jag tycker han sade emot sig själv i den artikeln.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag har bla ställt frågan till ett antal varumärkesrepresentanter både i Sverige och i Europa samt även journalistkollegor vilka bloggar de läser och tar intryck av, och Wornandwound nämns ofta. Kommer nog en artikel om detta så småningom :)

Vem är det som gillar "att stila med lånta fjädra" - kan du förtydliga dig?

Får en stark känsla av vissa vill bestämma vad andra ska bära, lite som:
"...eftersom du uppenbarligen inte har råd med Rolex så får du inte bära något som kan likna en Rolex, men en Seiko går bra..."
o_O

Jag vet att du älskar att komma till detta forum och provocera. Sedan fördömer du medlemmar och forumet om de inte håller med dig. Min fråga till dig är, om nu forumet är så elitistiskt och medlemmarna inte fattar din sanning. Vad gör du då här?
 

ErikGBG

Audemars
Jag har bla ställt frågan till ett antal varumärkesrepresentanter både i Sverige och i Europa samt även journalistkollegor vilka bloggar de läser och tar intryck av, och Wornandwound nämns ofta. Kommer nog en artikel om detta så småningom :)

Vem är det som gillar "att stila med lånta fjädra" - kan du förtydliga dig?

Får en stark känsla av vissa vill bestämma vad andra ska bära, lite som:
"...eftersom du uppenbarligen inte har råd med Rolex så får du inte bära något som kan likna en Rolex, men en Seiko går bra..."
o_O
Liknar? Det är ju 100% designplankning vi snackar om.
 
  • Like
Reactions: ZQT
Jag vet att du älskar att komma till detta forum och provocera. Sedan fördömer du medlemmar och forumet om de inte håller med dig. Min fråga till dig är, om nu forumet är så elitistiskt och att medlemmarna inte fattar din sanning. Vad gör du här?


Är en avvikande åsikt samma sak som att provocera?

Om alla tycker samma blir det ju lätt tråkigt, eller?

Och när "fördömde" jag någon??? Jag eftersträvar en saklig ton, har jag misslyckats med det så ber jag om ursäkt!!

Personligen så gillar jag klockor som är inom min ekonomiska horisont, och då inte bara Seiko ;-) Sedan har jag lite svårt för just "hatet" mot homager… men tycker lika illa om varumärkesförfalskningar som alla andra här!

Jag förstår att jag lyckats provocera dig, så ska jag tolka din fråga "Vad gör du här?" som att jag inte är välkommen? Och om så - är det även de andra forumpatronernas åsikt?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag fullkomligen älskar att BP:n och Subben inte har några likheter, men Karlskrona divern var för lik en sub. Underbart! ;)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Är en avvikande åsikt samma sak som att provocera?

Om alla tycker samma blir det ju lätt tråkigt, eller?

Och när "fördömde" jag någon??? Jag eftersträvar en saklig ton, har jag misslyckats med det så ber jag om ursäkt!!

Personligen så gillar jag klockor som är inom min ekonomiska horisont, och då inte bara Seiko ;-) Sedan har jag lite svårt för just "hatet" mot homager… men tycker lika illa om varumärkesförfalskningar som alla andra här!

Jag förstår att jag lyckats provocera dig, så ska jag tolka din fråga "Vad gör du här?" som att jag inte är välkommen? Och om så - är det även de andra forumpatronernas åsikt?

Min fråga är vad du gör här när du bara dyker upp som gubben i lådan i trådar där du vet att du kan provocera? Är du intresserad av klockor eller bara ute efter bråk?
 
Topp