• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Kopia

Ministern

Founder
2-Faktor
Det här var nog det drygaste inlägg jag någonsin läst på KS ;-)


Ursäkta om jag är lite hård i tonen, men vissa attityder på KS börjar kännas väldigt "trånga", nästan lite sektvarning… ;-)


Får en stark känsla av vissa vill bestämma vad andra ska bära, lite som:
"...eftersom du uppenbarligen inte har råd med Rolex så får du inte bära något som kan likna en Rolex, men en Seiko går bra..."
o_O
Tyvärr inga Rolex, Omega, IWC, Chopard osv - men det är så många andra som skriver just om lyxmärkena, spec de som är beroende av annonser för sin utgivning ;-)

Nu kom den där "det är bara Rolex som räknas på KS" drygheten fram igen… :)



Är det här speciellt trevliga eller konstruktiva kommentarer du kryddar dina inlägg med? I min åsikt så blir de inte trevligare för man lägger till en smiley.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag har bla ställt frågan till ett antal varumärkesrepresentanter både i Sverige och i Europa samt även journalistkollegor vilka bloggar de läser och tar intryck av, och Wornandwound nämns ofta. Kommer nog en artikel om detta så småningom :)

Vem är det som gillar "att stila med lånta fjädra" - kan du förtydliga dig?

Får en stark känsla av vissa vill bestämma vad andra ska bära, lite som:
"...eftersom du uppenbarligen inte har råd med Rolex så får du inte bära något som kan likna en Rolex, men en Seiko går bra..."
o_O


Varsågod och läs! Så kanske du inser att du skämmer ut dig.

https://klocksnack.se/threads/rolex-kopia.25009/page-6#post-519360
 
Min fråga är vad du gör här när du bara dyker upp som gubben i lådan i trådar där du vet att du kan provocera? Är du intresserad av klockor eller bara ute efter bråk?


Nu tycker jag att du är väldigt orättvis, på gränsen till kränkande! Jag läser KS varje dag, har lag upp ett par paketöppningar, skrivit i många trådar, titta igenom min historik! Men - jag vet att diskussioner som denna intresserar mig och jag väljer att delta då och då, främst i mån av tid. Är det ett problem? Eller samma sak som att vara "ute efter bråk"??

Dessutom så skriver jag om klockor i flera olika sammanhang, så ditt "påhopp" känns olustigt. Så jag avslutar helst vår diskussion här men landar gärna den i PM eller direkt mail - ok?
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Min tjej tycker att alla dykare är kopior på submariner... Spelar liksom ingen roll vad jag säger. PO med orange bezel tycker hon är ok men så fort det kommer på en svart bezel så är det kört:D
 

hellbit

Cartier
Det här var nog det drygaste inlägg jag någonsin läst på KS ;-)

Wornandwound som är en av "klockvärldens" mest lästa och även mest respekterade bloggar - även bland branschfolk och journalister - har följande syn på just Submariner homager:

http://wornandwound.com/2011/12/12/a-submariner-esque-selection/

Intressant läsning? Var passar de in i din beskrivning?? Och i mina ögon väger deras åsikt tungt...

Ursäkta om jag är lite hård i tonen, men vissa attityder på KS börjar kännas väldigt "trånga", nästan lite sektvarning… ;-)
Fast om du läser igen så skrev jag tydligt att jag inte bryr mig ifall någon bär klockkopia. Jag skulle dock aldrig göra det och i min tysthet skulle jag tänka, den personen har inte koll!
 

hellbit

Cartier
Om Steinhart är en homage så tycker jag homage är riktigt illa. Om tex en klocka som lånar en visare eller låter sig inspireras av någon annan detalj är en homage, då tycker jag det är ok. Det är min åsikt:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Här är ett exempel på en bra homage:

Helson speardiver
HELSON%2BSpear%2BDIVER.JPG


Samma boettform, storlek och tavellayout som 6105-8000, fast i en ny tappning och med kronan kl 3. Precis lagom med inspiration och nytänkande.
 

TicTack

Cartier
Hellre att de kopierar en lyckad design rakt av, än att de kopierar en design, ändrar lite till det sämre, och sedan kallar den "egen".

Ingen nämnd eller glömd ;-)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tidigare i mitt intresse tyckte jag Steinhart klockorna var ok, nu när man är mer påläst så förstår man bättre.
Detta gäller kopiorna dvs.

Dock var jag klar på varför jag hade en sub kopia, ville testa om det var något för mig.

Nu har jag en Rolex Sub så på det sättet tycket jag div liknande klockor fyller sin funktion om dom testas på det sättet.
Vilket jag tror inte är allt för ofta.
 

Knight

Cartier
Squale stod väl bakom caset som användes för BP FF har jag för mig.

Det här var nytt för mig så jag var tvungen att googla lite. Det ser onekligen ut att stämma att Squale tidigare levererade boetter åt BP. Frågan jag då ställer mig är om de både tillverkade OCH designade boetterna?

När jag läser vidare på Squales site finner jag detta (http://www.squale.ch/sub_watch/Chi_siamo.php?lingua=2):

In 1959, with the ideas and under the supervision of Charles, the company von Buren SA registers the Squale trademark and obtains its first patent for the construction of a diving watch case.

På BlancPains site läser jag följande (http://www.blancpain.com/en/category/collections/fifty-fathoms-1):

The Fifty Fathoms collection embodies Blancpain’s passion for the underwater world that was originally expressed in 1953 with the creation of the first modern diver’s watch.

Så BP verkar ändå ha designat boetten till FF? Någon får gärna förtydliga för mig, är genuint intresserad.
 
Det här var nytt för mig så jag var tvungen att googla lite. Det ser onekligen ut att stämma att Squale tidigare levererade boetter åt BP. Frågan jag då ställer mig är om de både tillverkade OCH designade boetterna?

När jag läser vidare på Squales site finner jag detta (http://www.squale.ch/sub_watch/Chi_siamo.php?lingua=2):



På BlancPains site läser jag följande (http://www.blancpain.com/en/category/collections/fifty-fathoms-1):



Så BP verkar ändå ha designat boetten till FF? Någon får gärna förtydliga för mig, är genuint intresserad.

Jag hade bara ett svagt minne om att så var fallet. Här är en artikel från Hodinkee om Squales historia
http://www.hodinkee.com/blog/blood-in-the-water-water-in-its-blood-a-brief-history-of-squale
Något samarbete har man ju iaf haft, men den ursprungliga FF-casen kan nog ha varit BPs eget verk.

Någon annan får gärna fylla in. Finns många gamla Squale som väcker stort habegär. Underbara färger på tavlorna.

Ber om ursäkt för att det kanske blev lite OT.
 

Tunan

Omega
OOooo yes ! vilken kul tråd ! :)

Har nu läst hela tråden och reflekterat över mina egna åsikter i den här frågan och här kommer en utläggning :

Mycket prat om hommage och kopior i denna tråden och det gör det hela intressant eftersom att det bygger på tolkningar om vad som anses vara en vedertagen åsikt. Till att börja med lär man reda ut begreppen.

Vad är en Kopia ?

Min åsikt är att vad som klassas som en kopia kan variera en aning beroende på hur det kopierade föremålet exponeras, det vill säga att i det här fallet en klocka exponeras ofta för betraktaren på lite avstånd eller i rörelse dvs det är ytterst sällan man ar möjlighet att se närmare på någon annan okänd persons klocka.
Det är alltså i detta fall inte avgörande hur exakt "kopian" är i detalj utan snarare hur betraktaren upplever klockan då man ska konstatera om det är en kopia eller ej.

I det ursprungliga fallet i den här tråden med Rolexen så kan man omöjligt från 2 meters håll se att det står Steinhart i stället för Rolex på tavlan således uppfattas klockan som en Rolex och får då ses som en Kopia. Som Spencer66 varit inne på så är ledordet "brand recognition".

Vad är hommage ?

En hommage klocka eller som man konstaterat tidigare i tråden , en klocka som är en hyllning till en annan klocka.
I detta fallet är det nästan lättare att svara på vad som inte är en hyllning med vördnad och respekt.
Om jag hade målat en tavla och någon skulle måla an annan tavla som en hyllning till mig så skulle jag inte känna mig särskilt hyllad om tavlan var :

*identisk med min
*svårt att urskilja från min
*om delar av tavlan var kopierad rätt av från min.

Där av kan jag konstatera att jag inte gillar hommage av den enkla anledningen att de allra flesta faller dit på någon av de ovanstående punkterna och väldigt få lyckas göra en hommage som visar vördnad och respekt utan det känns snarare mer som en ursäkt för att låna och kopiera olika element från andra klockor och sen skylla på att det är en hyllning.

Sen när vi pratar om hommage så lär man även reflektera över vilken tillverkaren är och vilken status tillverkaren har eftersom att det är relevant för bakgrunden till varför man skulle vilja hylla (göra en hommage) någon. Vill man "hylla" någon för att exempelvis känna pengar på det själv eller för att ge sken av att vara något som det inte är eller för att men genuint vill hylla någon.
Någon jämförde tidigare exempelvis Glycine och tudor med Steinhart och menade att det skulle vara samma sak vilket jag tycker är helt upp åt väggarna . Glycine och Tudor är anrika märken som står på egna ben dvs mindre troligt att dessa märken vill bli förknippade med ett annat märke där emot Steinhart som inte står på egna ben har allt att vinna på att folk förknippar dem med exempelvis Rolex. Kort och gott Glycine och Tudor är "riktiga" märken som kanske har inspirerats av andra men som står på egna ben och som kan urskiljas från exempelvis Rolex medan Steinhart är ett no name märke som har allt att vinna på att folk ska tycka att de ser nice ut för att de påminner om Rolex.

Blir även en del prat som vilket märke som var först med det ena och det andra vilket jag också i de flesta fall tycker är helt oväsentligt. Det väsentliga är snarare vilket märke som detaljen i fråga är associerat med exempelvis "Ferrari röd" är associerat med Ferrari men den röda färgen fanns säkerligen på någon annan bil innan Ferrari.

Man kan bryta ner detta hur långt som helst om man vill på samma sätt som man skulle kunna säga att alla bilar med 4 hjul är kopior av den första bilen med 4 hjul. På den nivån kan man inte lägga sig i en sådan här diskussion för att det blir ohållbart. Finns vissa grund element som är lika för de flesta klockor exempelvis att glaset ofta är runt osv som så att säga ligger utanför diskussionen , det som är relevant är de element som är specifikt förknippade med vissa märken.

Slutligen skulle man kunna säga så här , de klockor som är så pass lika de "stora märkenas original" så att man inte på två meter håll kan skilja dem åt skall man passa sig för oavsett om man kallar dem hommage,replika,kopia, hylnning eller vad det än må vara :)
 

mrgd

Omega
Blir även en del prat som vilket märke som var först med det ena och det andra vilket jag också i de flesta fall tycker är helt oväsentligt.

Fast när vi pratar kopior och "hyllningar" så är det väl just att en tillverkare kopierar/sneglar på en förlaga och då blir det i mina ögon väldigt intressant vem som var först :)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Tycker inte att varken hommage eller "klass A" kopior är värda sin peng. De går ju inte att få en som inte faller i sär och ser ut som plast för under 3-5tuss~

När man är uppe i den prisklassen finns ju massvis med roligt ifrån riktiga märken. Glycine, Seiko, Tissot, Certina och så vidare. Varför då köpa en kopia eller hommage? Har man inte råd med en Rolle eller Bratte har man inte det helt enkelt, mindervärdeskomplex är för små bloggare.
 

Tunan

Omega
Fast när vi pratar kopior och "hyllningar" så är det väl just att en tillverkare kopierar/sneglar på en förlaga och då blir det i mina ögon väldigt intressant vem som var först :)


Både ja och nej kan man väl tycka. Om det så att säga är något "nytt" på marknaden så kan det ha en stor betydelse vem som var först men handlar det om något som ligger långt bak i tiden så har det mer att göra vilka som associeras med detaljen i fråga.

Ett exempel på vad jag menar är exempelvis den symbol som Nazisterna brukar använda som de flesta med några historiekunskaper vet fanns långt innan dem i asiatiska länder, så som japan och indien mfl . Förekommer i hinduismen och buddismen.

Men idag när man ser denna symbol åtminstone i västvärlden så tänker man som sagt inte på hinduism och buddism utan något helt annat.

Det handlar således inte alltid om att vara först utan det handlar om att göra attributet till "sitt" det handlar om brand association för att ta det på engelska ;)
 

mrgd

Omega
Kan hålla med om ovanstående, men personligen tycker jag det är historiskt intressant att veta vem som var först innan någon "brandade", precis som historiken kring svastikan :)
 
Topp