• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Saker som gör er glada i vardagen

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Är allergisk mot strul och långa väntetider, får klåda utav bara tanken på samma upplevelse 😅 Men 10k!? Jösses, jag som trodde att jag såg dåligt.. brukar ligga på drygt 5-5,5k kanske för glas.
Jo, men jag ska ha progressiv slipning och vill dessutom ha fotokromatiska (som mörknar i solen). De jag beställde på Synsam var av modellen "extra active" och såna brukar aldrig finnas på nätet tyvärr. Men visst är det uppenbart att Svenska optikkedjor har höga marginaler när det skiljer så mycket i pris. Och då slipas ändå glasen i Irland/UK i båda fallen...
 

Cuban8

Omega
2-Faktor
Nej, inte ännu. Är det inte jobbigt att hitta rätt båge/storlek? Är otroligt kräsen, tror jag testade att 20 stycken innan jag bestämde mig..
Man vet ju oftast vilken typ av bågar man vill ha och man kan sortera fram olika storlekar på bågar, det ska iallafall en vettig sida kunna erbjuda. Jag har ett par gånger valt att plocka hem provbågar gratis för att testa hemma. Sedan skickar man tillbaka dem och lägger beställning om man hittat något man gillar. Har inte varit svårt eller krångligt alls. Men det är nog svårt att få hem 20 bågar på en gång, brukar var 4-5 stycken i taget.
 

Hitsville

Omega
2-Faktor
Jo, men jag ska ha progressiv slipning och vill dessutom ha fotokromatiska (som mörknar i solen). De jag beställde på Synsam var av modellen "extra active" och såna brukar aldrig finnas på nätet tyvärr. Men visst är det uppenbart att Svenska optikkedjor har höga marginaler när det skiljer så mycket i pris. Och då slipas ändå glasen i Irland/UK i båda fallen...

Det förklarar saken! Dålig jämförelse men när jag var i Peking för några år sedan besökte vi ett varuhus på tre eller fyra våningar som bara sålde glasögon. Fick två par för typ 1200 kr, givetvis inte exakt samma glas som hemma men utan problem goda nog. Blev klara på mindre än en timme..

Finns ett "lagom informativt" avsnitt av Adam Ruins Everything som kan vara värt att ha i bakhuvudet när man handlar glasögon. :)


Känns extra gött att jag beställde bågar från Oliver Peoples. Exakt färg fanns inte butiken utan visades via trumvirvel Luxoticas hemsida 😅
 

Kreacon

Audemars
CE3DD3FD-0FE7-4DD7-A149-5659AA0A04E4.jpeg
En valdigt gammal katt som ligger och spinner idag med gor mig pa gott humor. (Kanske hade passat lika bra i katt-traden)
Message_1454597545822.jpg
Det är något visst med djur som har det gött.
 

Kreacon

Audemars
Dar hade nog garna min gamla skrutta statt och spanat efter nagon mus. Men nu ar hon sa gammal att hon inte ens kommer upp i soffan utan hjalp...
Men salange hon ater,inte verkar ha ont och gar pa sin lada sa far hon fortsatta att forgylla min vardag med att bara vara en gammal katt...
Låter som att hon bara kan luta sig tillbaka och njuta av minnena då. Välförtjänt säkerligen!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Dar hade nog garna min gamla skrutta statt och spanat efter nagon mus. Men nu ar hon sa gammal att hon inte ens kommer upp i soffan utan hjalp...
Men salange hon ater,inte verkar ha ont och gar pa sin lada sa far hon fortsatta att forgylla min vardag med att bara vara en gammal katt...
20200227_142058_HDR.jpg
Mycket fin katt. Är det en norsk skogskatt?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det vet nog ingen mer an kisse sjalv. Hon dok upp i min tradgard/skog for drygt 7ar sedan och blev kvar...Hennes avselagsna slakting (som sag exakt likadan ut men var mer vild an tam) hade just gatt over Regnbagsbron nar Angel kom och fyllde saknaden....Vem vet kanske katter blir reinkarnerade?
Hm, vilket sammanträffande. Vacker händelse. De kanske telepaterade med varandra innan hon dog. Hon kanske bad den andra komma för att ta över.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Fortsätter på ämnet glasögon!
För ett tag sedan åkte mina i golvet vid mekande i källaren, ena sida brast.
Limmade provisoriskt och åkte till optiker någon dag senare för att fixa nya, dom frågade om jag kollat vår hemförsäkring! Tänkte inte på det men vi hade allrisk och självrisk konto, så dom tog skadan. Glad överraskning!!!
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ja vem vet...jag ar glad att ha fatt ha Angel sa lange. Veterinaren tror hon ar 20+ med tanke pa tander. Hon ar i det narmaste dov,men det ar inget fel pa nosen nar det ar matdax...;)

Vill bara påpeka att katter är ju så grymt duktiga på att dölja smärta. Våra katter har fått TR / FORL i flera omgångar och det gör ju fruktansvärt ont på dem, till en grad att de t om reagerar på beröring under narkos, men aldrig har de visat att de har ont.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Idag var jag in till "butiken" för att hämta en ny motor till fruns säng, och möts av två sprudlande glada tjejer som jobbar på skärtorsdagen 😊
Medans den ena går ner på lagret för att hämta mitt paket kommer jag i samspråk med den andra tjejen. Jag berättar att jag är klåfingrig, jag har redan lagat den förra motorn som gick sönder, men då den hade sladdkontroll och frun ändå ville byta till trådlös köpte vi en ny motor. Hon berättade då om sin pappa som är lika dan, han har till och med börjat byta batteri sin klocka själv... Jag skrattar och plockar upp det sr626sw jag precis köpt för att byta åt en kollega. Då skiner hon upp ytterligare lite till, och frågar om jag är lite klockkunnig? Hon håller nämligen på att jaga en bättre begagnad Rolex DJ 28mm åt sig själv. När så tjejen som var ner på lagret för att hämta min motor kommer upp hoppar hon in i samtalet, - ja jag har sagt åt henne att det är säkert en värdigbeständig klocka och så, men vore det inte roligare med något riktigt välgjort och fortfarande lite hemligt märke, som GRAND SEIKO. Jag lämnade butiken 20minuter senare med en fantastisk lyckokänsla, det finns hopp för dagens ungdom 🥲 Att det var två tjejer i 25års åldern förstärkte bara känslan, jag frågade inte, men någonstans tror jag det fanns en pojkvän eller två i bakgrunden som hänger på KS 😁
 
Jag påbörjade ett litet Lexikon när dottern var liten, har tyvärr ingen koll på vart det tagit vägen... Det hade varit sjukt kul att plocka fram nu när hon är 19.
Min idag 16 årige son borde vi skrivit en bok om :D
Han har numera en konstaterad dyslexi så det kan möjligtvis ha påverkat hans språk i yngre år men några exempel:
Byllent = Flygplan
Gatsnon = Glasögon
Pypypyll = Paraply
Rifarf = Giraff
Onga = storebror Johan
Lille = Storasyster Caroline
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Min idag 16 årige son borde vi skrivit en bok om :D
Han har numera en konstaterad dyslexi så det kan möjligtvis ha påverkat hans språk i yngre år men några exempel:
Byllent = Flygplan
Gatsnon = Glasögon
Pypypyll = Paraply
Rifarf = Giraff
Onga = storebror Johan
Lille = Storasyster Caroline
Jag tror att dyslexi bara påverkar hur man ser bokstäver i skrift och inte har med tal att göra...
Min dotter hade också egna ord, många var av slaget "förenklingar" som antagligen kändes bättre i munnen, nästan som om det var slang för barn ;)
Pera gon´ = Parkera Kangoo bilen
Ova, Offa = Mormor, Morfar
Niien = Kaninen
Bannad = Arg, förbannad
Ärta = Storebror Martin
Jovél = Lillebror Joel (som för övrigt svarade Ola när han fick frågan vad han hette, bjöd på många förvirrade möten 😂 )
Sarber = Rabarber med socker
Tyvärr har man rensat och packat om de gånger man flyttat, en del ligger säkert gömt i någon helt otippad kartong medans annat kan vara förlorat.
Men jag brukar försöka dra lite gamla anekdoter när alla barnen träffas samtidigt, det tycker dom är kul att höra :)
 
Jag tror att dyslexi bara påverkar hur man ser bokstäver i skrift och inte har med tal att göra...
Min dotter hade också egna ord, många var av slaget "förenklingar" som antagligen kändes bättre i munnen, nästan som om det var slang för barn ;)
Pera gon´ = Parkera Kangoo bilen
Ova, Offa = Mormor, Morfar
Niien = Kaninen
Bannad = Arg, förbannad
Ärta = Storebror Martin
Jovél = Lillebror Joel (som för övrigt svarade Ola när han fick frågan vad han hette, bjöd på många förvirrade möten 😂 )
Sarber = Rabarber med socker
Tyvärr har man rensat och packat om de gånger man flyttat, en del ligger säkert gömt i någon helt otippad kartong medans annat kan vara förlorat.
Men jag brukar försöka dra lite gamla anekdoter när alla barnen träffas samtidigt, det tycker dom är kul att höra :)
Jo, kanske inte har ett samband. Det var dock så "illa" att han fick gå till en logoped i 4 års åldern. Skulle gå 10 ggr till att börja med men redan efter 2 så hade hon löst upp alla hans knutar.
Han var lite allmänt "sen" med en del annat också.
Gå: Han försökte inte ens men vid typ 14 månader reste han sig en dag och knallade obehindrat iväg som han aldrig gjort annat.
Cykla: Ett jäkla tragglande enda tills jag kom hem med en ny lite större cykel med dödskallar på. Åh pappa jag älskar den! VÄNTA, du kan inte! eller........
Simma: Blev tvungen att gå i simskola i 5:an. Andra lektionen, rena delfinen.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jo, kanske inte har ett samband. Det var dock så "illa" att han fick gå till en logoped i 4 års åldern. Skulle gå 10 ggr till att börja med men redan efter 2 så hade hon löst upp alla hans knutar.
Han var lite allmänt "sen" med en del annat också.
Gå: Han försökte inte ens men vid typ 14 månader reste han sig en dag och knallade obehindrat iväg som han aldrig gjort annat.
Cykla: Ett jäkla tragglande enda tills jag kom hem med en ny lite större cykel med dödskallar på. Åh pappa jag älskar den! VÄNTA, du kan inte! eller........
Simma: Blev tvungen att gå i simskola i 5:an. Andra lektionen, rena delfinen.
Så där har mina barn också gjort, helt plötsligt så kan de något de tyckt var omöjligt väldigt länge.
Jag misstänker att de övar i smyg för att kunna sätta myror i huvudet på oss föräldrar.
 
Topp