• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Saker som gör er glada i vardagen

Scipio

Patek
2-Faktor
Att glada skratt tystnar gör mig ledsen, men är ändå glad för att de som funnits.

 
Senast ändrad:

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ungen min kom och frågade om jag ville ha Astra zeneca eller Pfizer. Jag fick Pfizer lol

IMG_20210523_150620.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Parkerar Vespan på Kungsträdgårdsgatan, trångt som tusan och jag tar sista platsen med skohorn. Börjar gå iväg och ser in på Näckströmsgatan att MC-parkeringen för 20 hojar endast är upptagen av 4st. Härligt, byter genast plats och ger mig av mot mötet som väntar. Hinner i princip bara innanför dörren när jag får ett sms... "Hej, jag hittade din plånbok. Sitter i Kungsträdgården om du vill ha den tillbaka / Stephan". Sånt gör mig glad :) Det är en sån Secrid kortplånbok. Tydligen tappade jag den när jag parkerade om, så Stephan höll på att backa över den med sin Ducati Scrambler när han tog den platsen jag gjort ledig. Att göra sig besväret att leta upp mitt nummer och dra ett sms var verkligen en vardagsglädje för mig. Han satt och lunchade med sin tjej, så jag bjöd på lunchen som hittelön.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
ÄNTLIGEN!!
Det började med en liten planta, fem blad på en tunn stjälk, i maj 2019. 15cm över jord. Det är en av de chilisorter som kan växa sig lite högre, 120-130cm är det sagt. Min växte under året upp till taket, vände vid gardinstången och började växa ut i rummet. Jag har 3,45m i tak, så den var en bit över två meter. Massor med blommor, som alla föll av…
B7AE6DF8-96D1-4759-8E8E-67AF0585C18E.jpeg

Det är den svarta krukan till vänster… Jag har under dessa två år klippt av den på mitten två gånger. Jag fick tips om att den fokuserat för mycket på att växa, så det finns ingen energi kvar att göra frukter. Nästa tips (eftersom den producerar massor med blommor) var att skaka lite på det för att hjälpa till med pollineringen. Det resulterade bara i att dom ramlade av fortare. Hårtork varje morgon, äppelcider i blomvattnet för att sänka PH, chilinäring vid blomning, benmjöl, sand i jorden… Jag tror inte det finns några tips jag inte provat, alla utan framgång. Min sista ansträngning nu i år var att hota… - Jag ställer ut dig på uteplatsen. I solen. Med vatten endast då jag känner för det! Om du dör så dör du, jag kommer dansa på din grav…
DB184F95-134A-4468-BC36-0926FF5B513C.jpeg

Men så plötsligt händer det. Jag upptäcker en knopp som släppt kronbladen men som sitter kvar och verkar ha blivit pollinerad!!!
F1F3CBB5-009E-4548-9F52-183D312AD9DA.jpeg
Nu har det ju blivit omöjligt att avgöra vilken av alla åtgärder som faktiskt var verksam. Jag var övertygad om att det var mina hotelser som bitit bäst, men frun avslog detta bestämt! Tydligen har hon varit dit efter mig och slätat över 😳 - Bry dig inte om vad han säger, han kommer aldrig att slänga ut dig, lita på mamma, jag ska lugna honom…
0DE7B9D0-7FD9-48F8-BBE8-0876CE654E12.jpeg

Och nu har jag helt plötsligt busken full av frukt
9302AE29-DC8B-4C7B-8C74-6535158CDE4E.jpeg

Det mest sannolika är förstås att det varit ca 25*C under en lång period på fönsterbrädan, ideal temperatur för en liten Trinidad Moruga Scorpion, men jag är sjukt lycklig i vardagen för detta 😍
 

Scipio

Patek
2-Faktor
ÄNTLIGEN!!
Det började med en liten planta, fem blad på en tunn stjälk, i maj 2019. 15cm över jord. Det är en av de chilisorter som kan växa sig lite högre, 120-130cm är det sagt. Min växte under året upp till taket, vände vid gardinstången och började växa ut i rummet. Jag har 3,45m i tak, så den var en bit över två meter. Massor med blommor, som alla föll av…
B7AE6DF8-96D1-4759-8E8E-67AF0585C18E.jpeg

Det är den svarta krukan till vänster… Jag har under dessa två år klippt av den på mitten två gånger. Jag fick tips om att den fokuserat för mycket på att växa, så det finns ingen energi kvar att göra frukter. Nästa tips (eftersom den producerar massor med blommor) var att skaka lite på det för att hjälpa till med pollineringen. Det resulterade bara i att dom ramlade av fortare. Hårtork varje morgon, äppelcider i blomvattnet för att sänka PH, chilinäring vid blomning, benmjöl, sand i jorden… Jag tror inte det finns några tips jag inte provat, alla utan framgång. Min sista ansträngning nu i år var att hota… - Jag ställer ut dig på uteplatsen. I solen. Med vatten endast då jag känner för det! Om du dör så dör du, jag kommer dansa på din grav…
DB184F95-134A-4468-BC36-0926FF5B513C.jpeg

Men så plötsligt händer det. Jag upptäcker en knopp som släppt kronbladen men som sitter kvar och verkar ha blivit pollinerad!!!
F1F3CBB5-009E-4548-9F52-183D312AD9DA.jpeg
Nu har det ju blivit omöjligt att avgöra vilken av alla åtgärder som faktiskt var verksam. Jag var övertygad om att det var mina hotelser som bitit bäst, men frun avslog detta bestämt! Tydligen har hon varit dit efter mig och slätat över 😳 - Bry dig inte om vad han säger, han kommer aldrig att slänga ut dig, lita på mamma, jag ska lugna honom…
0DE7B9D0-7FD9-48F8-BBE8-0876CE654E12.jpeg

Och nu har jag helt plötsligt busken full av frukt
9302AE29-DC8B-4C7B-8C74-6535158CDE4E.jpeg

Det mest sannolika är förstås att det varit ca 25*C under en lång period på fönsterbrädan, ideal temperatur för en liten Trinidad Moruga Scorpion, men jag är sjukt lycklig i vardagen för detta 😍
Tack för storyn! Få saker ger sådan glädje som växter som trivs. Vad jag läst mig till är chilli i stort behov av värme, så väl i antal Celcius som mänsklig. Hoppas tålmodigheten ger tillbaka i grytan.
 

Måberg

Panerai
Slarvade bort ett gäng "klämmor" för att hålla ihop några Ikea-hyllor i flytten.
Blev oerhört positivt överraskad att det var gratis (Ja gratis!) att beställa reservdelar och få det hemskickat från Ikeas hemsida!
Då blev jag glad i vardagen, grymt jobbat av Ikea!
 

HSK

Patek
2-Faktor
Slarvade bort ett gäng "klämmor" för att hålla ihop några Ikea-hyllor i flytten.
Blev oerhört positivt överraskad att det var gratis (Ja gratis!) att beställa reservdelar och få det hemskickat från Ikeas hemsida!
Då blev jag glad i vardagen, grymt jobbat av Ikea!
Ja, de är verkligen generösa med reservdelar. Man brukar kunna hämta ut i stort sett vilka skruvar och tillbehör som helst i varuhusen och istället för att ta betalt så vill de att man swishar till någon välgörenhet (minns inte vilken just nu men tror att det var BCF).

Bra PR, gratis reservdelar och pengar till en god sak. Win-win! 😊
 

Scipio

Patek
2-Faktor
När människor möts och lär av varandra.

 

Scipio

Patek
2-Faktor
Att det finns människor som ger utan villkor. Vilken artist har under sin yrkeskarriär samlat in mest pengar till välgörenhet, uppskattningsvis runt 1 miljard kr?
 
Senast ändrad:
Topp