• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Ernesto

Patek
2-Faktor
Cdg.

image.jpg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Finns det något hopp för dessa mockabrouges som jag har förstört genom att använda galoscher någon dag och ruggat ner ytan? Har försökt fräscha upp dom med vattenånga bl a.

image.jpg
 

WiktorK

Omega
Ska en sväng till London nästa vecka. Kommer ha lite tid över för att kolla lite i affärer.
Gällande skor, vad får / Bör man inte missa i London? Är det något som är extra prisvärt jämfört med här hemma i Svedala?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ska en sväng till London nästa vecka. Kommer ha lite tid över för att kolla lite i affärer.
Gällande skor, vad får / Bör man inte missa i London? Är det något som är extra prisvärt jämfört med här hemma i Svedala?


Jermyn Street är ett hett tips som jag skulle rekommendera till vilken kläd-/sko-intresserad som helst.

Något billigare än Sverige gäller det flesta märken - men knappast fyndpriser.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Premiär för mina nya crockett onslow cordovan. Grymt sköna och härlig fulsnygg look. Tack för lyckad affär, Kejsaren!!

image.jpg

tänkte bara ge en kort recension.

absolut bästa skon jag någonsin haft. om det beror på att lästen är som gjuten för mina fötter, eller för att de dubbla lädersulorna är svinsköna eller om det beror på att cordovan är det absolut skönaste skinnet man kan ha på skor, vet jag inte.

det jag vet är att jag ska vara otroligt tacksam för att Kejsaren gjorde ett dumt beslut och sålde dem till mig.

jag har provat skor i 1-2k klassen och skor för 8-10k klassen. den här skon slår allt. tyvärr är jag inte glad för det. hade hellre velat att mina Saint Crispins skulle vara bäst och inte "mainstream" dojjan nr 1: Crockett & Jones. men nu är det så och i framtiden kommer jag verkligen överväga att köpa från samma fabrikat, trots denna unkna känsla.

fred.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
tänkte bara ge en kort recension.

absolut bästa skon jag någonsin haft. om det beror på att lästen är som gjuten för mina fötter, eller för att de dubbla lädersulorna är svinsköna eller om det beror på att cordovan är det absolut skönaste skinnet man kan ha på skor, vet jag inte.

det jag vet är att jag ska vara otroligt tacksam för att Kejsaren gjorde ett dumt beslut och sålde dem till mig.

jag har provat skor i 1-2k klassen och skor för 8-10k klassen. den här skon slår allt. tyvärr är jag inte glad för det. hade hellre velat att mina Saint Crispins skulle vara bäst och inte "mainstream" dojjan nr 1: Crockett & Jones. men nu är det så och i framtiden kommer jag verkligen överväga att köpa från samma fabrikat, trots denna unkna känsla.

fred.

Kul att höra. Jag köpte skon för ca 1 år sedan på Olles på södra esplanaden... Det var mitt dyraste inköp någonsin... ;) Tyvärr visade det sig att de är för smala, och har endast använts vid ca 3-4 tillfällen. Skor skall, precis som klockor, användas. att bara stå i min garderob och samla damm och vara avundsjuka när övriga skor rastas kan inte varit speciellt kul...

Slit dem med hälsa. När de skall sulas om hoppas jag att Bengt får chansen... Jag får chansen att köpa en ny klocka, eller ett par nya skor... CJ är min absoluta favorit, har iofs inte provat annat i detta segmentet.. ;)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
tänkte bara ge en kort recension.

absolut bästa skon jag någonsin haft. om det beror på att lästen är som gjuten för mina fötter, eller för att de dubbla lädersulorna är svinsköna eller om det beror på att cordovan är det absolut skönaste skinnet man kan ha på skor, vet jag inte.

det jag vet är att jag ska vara otroligt tacksam för att Kejsaren gjorde ett dumt beslut och sålde dem till mig.

jag har provat skor i 1-2k klassen och skor för 8-10k klassen. den här skon slår allt. tyvärr är jag inte glad för det. hade hellre velat att mina Saint Crispins skulle vara bäst och inte "mainstream" dojjan nr 1: Crockett & Jones. men nu är det så och i framtiden kommer jag verkligen överväga att köpa från samma fabrikat, trots denna unkna känsla.

fred.


Det skulle vara kul att höra lite om hur du tycker att Cordovan är att sköta om och hur det åldras når du haft dem ett tag.

Jag älskar också hästrumpa men har aldrig ägt ett par skor i materialet och hört både högt och lågt om hur det är både att sköta om och hur det slits.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Det skulle vara kul att höra lite om hur du tycker att Cordovan är att sköta om och hur det åldras når du haft dem ett tag.

Jag älskar också hästrumpa men har aldrig ägt ett par skor i materialet och hört både högt och lågt om hur det är både att sköta om och hur det slits.

Om vi säger såhär. Det är få skor som är sköna att ha på sig i 10h i sträck, dansa med på dansgolvet, som man kan slänga av sig onyktert i hallen utan att sätta i skoblock och sedan ta på sig dem morgonen därpå utan att de känns sunkiga (true fact från igår). Har nu dragit en våt trasa över skon och vips såg de fina ut igen. tänker bara använda saphir renovateur när de känns torra.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Om vi säger såhär. Det är få skor som är sköna att ha på sig i 10h i sträck, dansa med på dansgolvet, som man kan slänga av sig onyktert i hallen utan att sätta i skoblock och sedan ta på sig dem morgonen därpå utan att de känns sunkiga (true fact från igår). Har nu dragit en våt trasa över skon och vips såg de fina ut igen. tänker bara använda saphir renovateur när de känns torra.

Saphirs cordovancreme?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
ja det kanske man borde köpa. men renovateuren har funkat hitintills (bara strukit över en gång) och tänker inte kladda så mycket på skorna. lädret är så fett ändå.

vad skiljer dem två åt?

renovateur är minkoljebaserat medan cordovankrämen är - hjälp, det svenska begreppet har helt lämnat mig - neatsfoot oil.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av CC shoes i Sturegallerian?
Dom har en riktigt fin Broguekänga för 2200 kr. Gummisula. Verkar vara deras egna märke därför är jag lite undrande till kvalitén.
 

sveol

Cartier
Som ni vet så köpte jag ett par 1880 Aldwych genom Loake factory outlet på Ebay. Nu har de kommit.

Måste säga att de verkar helt underbara. Jag har inte gått i dem ännu, men provade på foten och de känns verkligen jättebra. Detta är mina första riktiga skor. Tidigare har det mest varit skor som Playboy, Tiger etc.

Lädret, som utannonserades som "avvikande mot produktionssko" är supermjukt och helt utan skador. Annat skulle nog förvåna, då de är förstahandssortering. Överlag kan jag tipsa om Ebay butiken som Loake har. Riktigt bra erbjudanden. Dessa kostade 1400 ink frakt. Tog 4 dagar från beställning till leverans.

Och så lite bilder. Ni som vet bättre än mig får själva avgöra om de ser helt ok ut eller om de är uppåt skogen konstiga.

IMG_20141031_155440.jpg

IMG_20141031_160250.jpg

IMG_20141031_160318.jpg

IMG_20141031_160337.jpg
 

sveol

Cartier
Btw vad gör jag nu när jag fått dessa Loake skor?

Skall lädersula impregneras på något sätt? Tips?

Topp lädret. Skall det oljas in med läderfett eller putsas med skokräm? Impregneras med spray?

Vad ger ni nya skor för behandling?
 

Boris Balkan

Fark you!
Btw vad gör jag nu när jag fått dessa Loake skor?

Skall lädersula impregneras på något sätt? Tips?

Topp lädret. Skall det oljas in med läderfett eller putsas med skokräm? Impregneras med spray?

Vad ger ni nya skor för behandling?

Lugn. Det är bara att börja använda. Köp ett par galoscher så att du kan skydda skorna mot väta vid regn och snö. Var försiktig innan du tagit en kort promenad utomhus. Sulan har i nyskick ett mycket dåligt grepp på lågfriktionsytor som T ex blankpolerad marmor eller sten.

Efter en månad skulle jag behandla dom med saphirs pommadier och paté de luxe.
 
Topp