• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockvmo

Cartier
2-Faktor
Hej

Köpte den här på auktion.

Omega 2872 ca. 1960.
Auktionsbeskrivningen var undermålig (fel diameter fel material, ett halvtaskigt foto). Vi var två som bjöd på den men tycker ändå att jag fick den till ett bra pris. Priserna på nätet varierar mellan 30-100.000 på dom här så är ju omöjligt för mig att värdera med tanke på hur auktionen presenterades.

Färgen på guldet är mycket rödare i verkligheten (Roséguld), visarna likaså även om dom ser stålfärgade ut på bilden.
Vet inte om kronan bara är nedsliten eller bytt (ingen Omegalogga på)
Går bra +5 sek 255 grader 1.5ms beaterror vid 40 grader liftangle. (omega cal. 320)
Har varken band eller Omega spänne eller övriga tillbehör.
Har inte öppnat den.

Så vad tror den samlade expertisen?
IMG_2562.jpeg
IMG_2564.jpeg
Ingen aning om värde men en väldigt trevlig modell måste jag säga :)!
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Hej

Köpte den här på auktion.

Omega 2872 ca. 1960.
Auktionsbeskrivningen var undermålig (fel diameter fel material, ett halvtaskigt foto). Vi var två som bjöd på den men tycker ändå att jag fick den till ett bra pris. Priserna på nätet varierar mellan 30-100.000 på dom här så är ju omöjligt för mig att värdera med tanke på hur auktionen presenterades.

Färgen på guldet är mycket rödare i verkligheten (Roséguld), visarna likaså även om dom ser stålfärgade ut på bilden.
Vet inte om kronan bara är nedsliten eller bytt (ingen Omegalogga på)
Går bra +5 sek 255 grader 1.5ms beaterror vid 40 grader liftangle. (omega cal. 320)
Har varken band eller Omega spänne eller övriga tillbehör.
Har inte öppnat den.

Så vad tror den samlade expertisen?
IMG_2562.jpeg
IMG_2564.jpeg
Svarar på min egen fråga. Hittade en i liknande skick (bättre krona men sämre visare) som såldes för 33 med frakt från Italien. Känns rätt prisvärt för en Omega kronograf i helguld. En 34mm omega deville prestige i guld (vanlig trehandare) på läderarmband kostar 177.700kr som jämförelse
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Svarar på min egen fråga. Hittade en i liknande skick (bättre krona men sämre visare) som såldes för 33 med frakt från Italien. Känns rätt prisvärt för en Omega kronograf i helguld. En 34mm omega deville prestige i guld (vanlig trehandare) på läderarmband kostar 177.700kr som jämförelse
Är inte tavlan ommålad? Dessutom rätt kasst jobb.
1709644070752.png
 

1.chris

Omega
Har fått möjlighet att köpa en Rolex 116710LN från 2015, full set. Den är i fint använt skick utan dings. Det är min kompis som haft denna inom familjen sedan ny. Hans pappa tog ut den hos AD och därefter fick sonen ta över den.
Han vill nu sälja denna, och vill såklart betala ett rimligt pris för denna.
Vad tycker ni är ett rimligt pris på den?
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Har fått möjlighet att köpa en Rolex 116710LN från 2015, full set. Den är i fint använt skick utan dings. Det är min kompis som haft denna inom familjen sedan ny. Hans pappa tog ut den hos AD och därefter fick sonen ta över den.
Han vill nu sälja denna, och vill såklart betala ett rimligt pris för denna.
Vad tycker ni är ett rimligt pris på den?

120-125k
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Svarar på min egen fråga. Hittade en i liknande skick (bättre krona men sämre visare) som såldes för 33 med frakt från Italien. Känns rätt prisvärt för en Omega kronograf i helguld. En 34mm omega deville prestige i guld (vanlig trehandare) på läderarmband kostar 177.700kr som jämförelse
Jag är inte kunnig på dessa så kan inte avgöra tavlan men är den okej så tror jag värdet är betydligt närmare 30k än 100k, snarare är det 30k och kanske något mer internationellt. Men det är ingen direkt jätteeftertraktad referens eller modell så tror man ska leta sig internationellt om man vill få sålt till vettigt pris och tid.
Hur mycket betalade du?

Går inte direkt att jämföra prisvärdhet på en vintage guld klocka med en ny, en vintage tre handare i 18k guld från Omega kostar ju 5-10k och en modern på läderband typ 150k.
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Jag är inte kunnig på dessa så kan inte avgöra tavlan men är den okej så tror jag värdet är betydligt närmare 30k än 100k, snarare är det 30k och kanske något mer internationellt. Men det är ingen direkt jätteeftertraktad referens eller modell så tror man ska leta sig internationellt om man vill få sålt till vettigt pris och tid.
Hur mycket betalade du?

Går inte direkt att jämföra prisvärdhet på en vintage guld klocka med en ny, en vintage tre handare i 18k guld från Omega kostar ju 5-10k och en modern på läderband typ 150k.
Tack för svar.
Hittade en som såldes för 33
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Tack för tipset. Är väl mest nyfiken för att jag inte gillar safequeens utan jag vill använda mina klockor. Kan avslöja att jag gav 20.4 och då ingick ett slitet läderband från Audemars piguet med ett spänne i 18 karats guld

Då har du nog svaret på värdet där, vill du forska mer om tavlan är korrekt skulle jag ställa frågan på Omegaforums tex istället. Finns betydligt fler kunniga på dessa där!
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Tack för tipset. Är väl mest nyfiken för att jag inte gillar safequeens utan jag vill använda mina klockor. Kan avslöja att jag gav 20.4 och då ingick ett slitet läderband från Audemars piguet med ett spänne i 18 karats guld
Då betalade du antagligen mindre än vad du skulle få tillbaka och denna är ju i ett skick som man inte behöver vara rädd att använda :)

Hoppas tavlan är okej också, jag tycker också trycket ser lite off ut men kan inte dessa så vill inte uttala mig.
 

Ludvigsson21

Breitling
Hej,

Helt ny på klocksnack men kändes som rätt forum att vända mig till. Jag har fått ärva några klockor nyligen. En som är efter min morfar samt 2st utav min far som i sin tur fått de av sina föräldrar. Undrar dels om någon vet ifall man kan kolla upp ifall dessa klockor är äkta och i så fall, vad vänder man sig?

Den jag ärvt utav min morfar är äkta men de andra två är jag osäker på.

Klocka 1 är en Bulova Accutron tror jag. Den är jag mest intresserad utav att få laga då den inte går och saknar band samt repigt glas. Fått tips av andra urmakare att höra av mig till ABC och Werner där för att eventuellt få hjälp.

De andra 2 är en Breitling som jag är ytterst tveksam till om den är äkta. Sedan är det en Omega damklocka jag också inte vet ifall den är äkta.

All hjälp vart man kan vända sig är tacksam!
 

Bilagor

  • 1000022268.jpg
    1000022268.jpg
    1.1 MB · Visningar: 5
  • 1000022269.jpg
    1000022269.jpg
    1.4 MB · Visningar: 8
  • 1000022262.jpg
    1000022262.jpg
    281.8 KB · Visningar: 7
  • 1000022263.jpg
    1000022263.jpg
    842.4 KB · Visningar: 6
  • 1000022260.jpg
    1000022260.jpg
    370.3 KB · Visningar: 5
  • 1000022261.jpg
    1000022261.jpg
    344.9 KB · Visningar: 7
  • 1000022266.jpg
    1000022266.jpg
    986.7 KB · Visningar: 11
  • 1000022267.jpg
    1000022267.jpg
    1.2 MB · Visningar: 8
  • 1000022265.jpg
    1000022265.jpg
    1.1 MB · Visningar: 6

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hittade dessa I en skräp/bortskänkespåse.

Att det är 18guld råder det ingen tvekan om,men finns det något mervärde utöver smält?

Zenith verkar fungera såtillvida att visarna rör sig.
Eterna är stendöd. Utan att öppna klockan finns det något som avslöjar quartz vs mekanisk?

20240229_130010.jpg
20240229_125922.jpg

Sent svar, men…
Quartz eller mekaniskt märks ju om du testar vrida upp den.
Om något inte är generalknas med mekaniken så har du ju motstånd i kronan - på en quartz ingenting.
Zenith lär hur som helst vara manuell och Eterna quartz.
Zenith hoppas jag att man kan få mer än guldvärdet för. Den är lite rolig ändå. Men fan vet om jag tror det. Damur undantaget riktig premium brukar ligga väldigt nära metallvärde.
 

to0b

Omega
2-Faktor
Sprang på dessa Seiko Pogue idag. Ganska dåligt skick på den med gul urtavla med repor på plexi och bezel. Även eftermarknad på länken.
Priset de erbjöd var 650€/ 7000sek.

Jag är riktigt grön när det gäller Seiko, även om denna ref är aningen känd.

IMG_7774.jpeg
 

FlipSwede

Rolex
Sent svar, men…
Quartz eller mekaniskt märks ju om du testar vrida upp den.
Om något inte är generalknas med mekaniken så har du ju motstånd i kronan - på en quartz ingenting.
Zenith lär hur som helst vara manuell och Eterna quartz.
Zenith hoppas jag att man kan få mer än guldvärdet för. Den är lite rolig ändå. Men fan vet om jag tror det. Damur undantaget riktig premium brukar ligga väldigt nära metallvärde.
Tack för svar.

Tycker inte det är något motstånd/skillnad alls på att ställa visarna eller "dra upp" gällande Eterna.
Så du har säkert rätt att det är quartzverk och nytt batteri kanske löser problemet.

Zenith har tyvärr väldigt kort armband.
Så för en liten dam med small handleder.

Vad skulle man tro ev premium på den kan vara?
Smält plus 10%?

Mtp dagens guldpris blir det till både Korvmébrö&Pucko oavsett...
 

menellerhur

Omega
2-Faktor
Jag har väldigt dålig koll på klockor som inte är japanska, och har denna Omega 2937-1

Priset online ligger ju mellan typ 8 och 20, men denna har en kass urtavla
Den är nyservad och fullt fungerande för övrigt

Vad anser ni är rimligt pris?

Notera också att jag ej har orginalspänne på
1000006383.jpg
 

Peder100

Omega
Har en helt oanvänd Omega Seamaster Planet Ocean 232.30.46.21.01.001, full set, plasten kvar, från svensk AD. Vad tycker ni jag ska begära för den?
Omega I.jpg
 
Topp