• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tag Heuer 2000 proffessional passaround!

albinh

Cartier
2-Faktor
Ursäkta dåligt med bilder, men det har mest varit lite sjukstuga på sistone. Idag fick den dock följa med på julmarknad. Tycker fortfarande att den är lättburen och fin samt förtjänar att få sina funktioner fixade. Perfekt grab and go.
43B6F918-728E-49D4-AC4F-8D1FB6CC348F.jpeg

3FFD7866-B98D-4DA1-B048-B6105FC0A881.jpeg

99D8A6D4-0933-445F-B7F4-2429340A6688.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Då har den anlänt 😃
Som sagt. Kronografens sekundvisare nollställer inte centrerat. Minutvisaren saknar lysmassa. Röstar ni för att jag lägger lysmassa på bara minutvisaren? Eller på timvisaren med? Eller lämna som den är?
Har inte servat det här verket tidigare men tänkte ge det ett försök om jag har tillåtelse? 😊
Delar med mig längs vägen här i tråden tänker jag.
IMG_9702.jpeg
 

albinh

Cartier
2-Faktor
Då har den anlänt 😃
Som sagt. Kronografens sekundvisare nollställer inte centrerat. Minutvisaren saknar lysmassa. Röstar ni för att jag lägger lysmassa på bara minutvisaren? Eller på timvisaren med? Eller lämna som den är?
Har inte servat det här verket tidigare men tänkte ge det ett försök om jag har tillåtelse? 😊
Delar med mig längs vägen här i tråden tänker jag.
IMG_9702.jpeg
Lite kluven, på ett sätt ser den ju rå ut när lysmassan saknas, men läsbarheten blev ganska ordentligt påverkad, speciellt i dämpad belysning. Jag röstar nog för lume på minutvisaren om det går att matcha skapligt med timvisaren. Alt. båda.
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Då har den anlänt 😃
Som sagt. Kronografens sekundvisare nollställer inte centrerat. Minutvisaren saknar lysmassa. Röstar ni för att jag lägger lysmassa på bara minutvisaren? Eller på timvisaren med? Eller lämna som den är?
Har inte servat det här verket tidigare men tänkte ge det ett försök om jag har tillåtelse? 😊
Delar med mig längs vägen här i tråden tänker jag.
IMG_9702.jpeg
Härligt, för min del får du göra precis vad du vill! Det är bara spännande att följa:)
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Började lite smått.
Först av med band o bandstift och montera av baklocket.
IMG_9703.jpeg
IMG_9704.jpeg


Sen tar jag ut batteriet, kronan och ställaxeln samt monterar av verkhållarna.
IMG_9705.jpeg
IMG_9707.jpeg
IMG_9708.jpeg


Nu tas verket ut ur boetten på en klockkudde.
IMG_9710.jpeg


Visarna monteras av, använder en ny plaspåse som jag tar sönder och använder insidan mot urtavlan för att minimera risk för repor.
IMG_9711.jpeg
IMG_9712.jpeg


Nu tar jag av tavlan.
IMG_9713.jpeg


Fortsättning följer…
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Började lite smått.
Först av med band o bandstift och montera av baklocket.
IMG_9703.jpeg
IMG_9704.jpeg


Sen tar jag ut batteriet, kronan och ställaxeln samt monterar av verkhållarna.
IMG_9705.jpeg
IMG_9707.jpeg
IMG_9708.jpeg


Nu tas verket ut ur boetten på en klockkudde.
IMG_9710.jpeg


Visarna monteras av, använder en ny plaspåse som jag tar sönder och använder insidan mot urtavlan för att minimera risk för repor.
IMG_9711.jpeg
IMG_9712.jpeg


Nu tar jag av tavlan.
IMG_9713.jpeg


Fortsättning följer…
Oj oj! Nu händer det grejer, underbart!
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Fick fortsatt lite. Ni kommer märka att detta är ett relativt komplext urverk. Nog det mest avancerade jag arbetat på. Så vi får se om jag lyckas få ihop den igen.

Men jag börjar med att skruva bort dom tre plattorna som håller datum disken på plats. Detta är dom ända delarna på tavelsidan som ska monteras bort.

IMG_9715.jpeg
IMG_9716.jpeg


Sen vänder vi på steken och sätter verket i verkhållaren. Monterar bort magnetiska skölden som sitter med två skruvar.
IMG_9717.jpeg


Nu är alla coils exponerade och jag måste arbeta ytterst försiktigt. Slinter jag med skruvmejseln kan tråden lätt gå av och då fungerar inte klockan längre. Så så nätt den är:
IMG_9723.jpeg


Jag skruvar bort kretskortet med 6 skruvar:
IMG_9718.jpeg
IMG_9719.jpeg


Skruvar sen bort den högra röda coilen (för minuträknaren) och dess hjul/brygga följt av den vänstra uppsättningen(timräknaren):
IMG_9720.jpeg
IMG_9721.jpeg
IMG_9722.jpeg
IMG_9724.jpeg
IMG_9725.jpeg


Sen monterar jag av bryggan till kronografen i mitten och tar ut kronografhjulet:
IMG_9727.jpeg


Fortsättning följer, mycket kvar är jag rädd 😂
 
Senast ändrad:

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Fick fortsatt lite. Ni kommer märka att detta är ett relativt komplext urverk. Nog det mest avancerade jag arbetat på. Så vi får se om jag lyckas få ihop den igen.

Men jag börjar med att skruva bort dom tre plattorna som håller datum disken på plats. Detta är dom ända delarna på tavelsidan som ska monteras bort.

IMG_9715.jpeg
IMG_9716.jpeg


Sen vänder vi på steken och sätter verket i verkhållaren. Monterar bort magnetiska skölden som sitter med två skruvar.
IMG_9717.jpeg


Nu är alla coils exponerade och jag måste arbeta ytterst försiktigt. Slinter jag med skruvmejseln kan tråden lätt gå av och då fungerar inte klockan längre. Så så nätt den är:
IMG_9723.jpeg


Jag skruvar bort kretskortet med 6 skruvar:
IMG_9718.jpeg
IMG_9719.jpeg


Skruvar sen bort den högra röda coilen (för minuträknaren) och dess hjul/brygga följt av den vänstra uppsättningen(timräknaren):
IMG_9720.jpeg
IMG_9721.jpeg
IMG_9722.jpeg
IMG_9724.jpeg
IMG_9725.jpeg


Sen monterar jag av bryggan till kronografen i mitten och tar ut kronografhjulet:
IMG_9727.jpeg


Fortsättning följer, mycket kvar är jag rädd 😂
Mycket fint, tack för spännande dokumentation!
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Som trebarnsfar är det små luckor man får hitta så här kommer en kort update:

Efter kronografhjulet togs bort monterar jag av dom tre gröna coilsen följt av bryggan för löpverket. Ett ganska komplext löpverk med många hjul.
IMG_9728.jpeg
IMG_9730.jpeg
IMG_9733.jpeg


Sen monterar jag bort hela plattan som gör att vi kommer åt sista lagret där elektroniska modulen och ställmekanismen mm döljer sig.
IMG_9734.jpeg


Nästa gång tar vi ur dom sista delarna och förbereder för rengöring av allt.
Fortsättning följer…
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Jag hann precis montera ner det sista innan jag fick dra mitt strå till stacken och slå in julklappar och baka julbröd osv 😅 nu är vi redo för att köra ner alla delar som ska åka i urverkstvätten i tvättkorgar. Här är lite bilder på dom sista delarna. Mer info kommer troligen på juldagen med risk för att det blir lite senare..
IMG_9739.jpeg

IMG_9740.jpeg
IMG_9741.jpeg
IMG_9742.jpeg
IMG_9743.jpeg
IMG_9744.jpeg
 

Gekk0

Cartier
2-Faktor
Jag hann precis montera ner det sista innan jag fick dra mitt strå till stacken och slå in julklappar och baka julbröd osv 😅 nu är vi redo för att köra ner alla delar som ska åka i urverkstvätten i tvättkorgar. Här är lite bilder på dom sista delarna. Mer info kommer troligen på juldagen med risk för att det blir lite senare..
IMG_9739.jpeg

IMG_9740.jpeg
IMG_9741.jpeg
IMG_9742.jpeg
IMG_9743.jpeg
IMG_9744.jpeg
Kul att du dokumenterar arbetet här! Jätteintressant att följa 🙏.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Då har jag sorterat ner delarna i tvättkorgar. Sen får delarna åka igenom en 5-stegsraket. Första två baden är rengöringsmedel från L&R. Andra två baden är sköljlösning från L&R. Sen femte steget är tork, den är urkopplad ur min maskin så jag kör hårtork. I övrigt är maskinen en grym helautomatisk maskin från 60talet. 😄 hela proceduren tar ca 45min.
IMG_9800.jpeg
IMG_9802.jpeg
IMG_9803.jpeg
IMG_9804.jpeg


När delarna är rena sorterar jag upp delarna som tidigare under nyrengjord dammkupa.
IMG_9805.jpeg
IMG_9806.jpeg


Nu kan vi påbörja att montera ihop verket igen i nästa steg…
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Då har jag sorterat ner delarna i tvättkorgar. Sen får delarna åka igenom en 5-stegsraket. Första två baden är rengöringsmedel från L&R. Andra två baden är sköljlösning från L&R. Sen femte steget är tork, den är urkopplad ur min maskin så jag kör hårtork. I övrigt är maskinen en grym helautomatisk maskin från 60talet. 😄 hela proceduren tar ca 45min.
IMG_9800.jpeg
IMG_9802.jpeg
IMG_9803.jpeg
IMG_9804.jpeg


När delarna är rena sorterar jag upp delarna som tidigare under nyrengjord dammkupa.
IMG_9805.jpeg
IMG_9806.jpeg


Nu kan vi påbörja att montera ihop verket igen i nästa steg…
Kul att du tar dig tiden 🙏
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Då påbörjades monteringen. Började med delar för visarställning / datumhjul osv samma ordning som nermontering fast omvänt bara. Applicerar oljor och fetter efter hand där det ska appliceras.
IMG_9808.jpeg

IMG_9809.jpeg
IMG_9811.jpeg


Sen monteras elektroniska modulen och dom delar som satt på det här lagret
IMG_9812.jpeg
IMG_9813.jpeg


Sen kommer nästa platta/lager och rotor för dom gröna spolarna sätts på plats.
IMG_9815.jpeg

IMG_9817.jpeg

Nästa steg är att montera ihop det komplicerade löpverket. Det tar jag imorgon..
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Då påbörjades monteringen. Började med delar för visarställning / datumhjul osv samma ordning som nermontering fast omvänt bara. Applicerar oljor och fetter efter hand där det ska appliceras.
IMG_9808.jpeg

IMG_9809.jpeg
IMG_9811.jpeg


Sen monteras elektroniska modulen och dom delar som satt på det här lagret
IMG_9812.jpeg
IMG_9813.jpeg


Sen kommer nästa platta/lager och rotor för dom gröna spolarna sätts på plats.
IMG_9815.jpeg

IMG_9817.jpeg

Nästa steg är att montera ihop det komplicerade löpverket. Det tar jag imorgon..
Kul att du tog dig an det! 👌
Himla spännande att veta om det är service som krävs eller om verket faktiskt är skadat.
M t p hur mycket mekanik det är i verket så känns det inte osannolikt att det faktiskt behöver just en service.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Då fortsätter vi!
Börjar med att sätta dit alla hjul på rätt plats i sina juveler. Har innan detta lagt olja i alla juveler.
IMG_9819.jpeg


På med bryggan, bara 10st tappar som måste komma i sina respektive juveler i bryggan innan den kan skruvas fast.
IMG_9820.jpeg


Sätter fast kronografhjulet och dess brygga
IMG_9822.jpeg

IMG_9823.jpeg

Jag monterar verken för minut och tim räknare för kronografen och alla röd/gröna coils
IMG_9824.jpeg
IMG_9827.jpeg

Nu sätter vi tillbaka den andra elektroniska modulen
IMG_9828.jpeg


Sen sätter vi fast magnetiska skölden och sen skyddet för batteriet
IMG_9829.jpeg

IMG_9830.jpeg


Vi är nu klara på verksidan och kan vända på verket. Här monterar vi datumskivan och dess tre plattor följt av tavlan. Jag provar också så det går att ställa tid och datum. Allt verkar fungera rent mekaniskt så här långt 👍
IMG_9832.jpeg
IMG_9834.jpeg
IMG_9835.jpeg
IMG_9836.jpeg


Nu ska visarna monteras, men innan dess behöver vi fixa lysmassa på minutvisaren. Jag tar fram mitt set från Bergeon. Vi får se hur det blir.. sköljer visaren i bensin innan jag lägger på ny lysmassa. Blandar lysmassan på en ny zippåse.
IMG_9837.jpeg
IMG_9840.jpeg
IMG_9841.jpeg
IMG_9842.jpeg


Den får nu torka i 24h..
 

Bilagor

  • IMG_9827.jpeg
    IMG_9827.jpeg
    676.4 KB · Visningar: 3

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Då så. Medans visaren fick torka färdigt gav jag caset lite kärlek. Monterade av pushers och bezel och rengjorde allt i ultraljudstvätten. Välbehövligt som ni ser 😅

IMG_9843.jpeg
IMG_9844.jpeg
IMG_9845.jpeg
IMG_9846.jpeg

IMG_9847.jpeg
IMG_9848.jpeg
IMG_9849.jpeg

IMG_9853.jpeg


Så där, rent o snyggt. Pressar tillbaka bezeln o skruvar tillbaka pushers med nysmörjda packningar.
IMG_9855.jpeg
IMG_9856.jpeg


sen dags för visarna att tryckas på plats. Så här blev minutvisaren förresten. Inte helt samma färg men nöjer mig med det här. Mycket bättre än utan.

IMG_9851.jpeg
IMG_9852.jpeg
IMG_9858.jpeg
IMG_9859.jpeg
IMG_9861.jpeg


Tar ur kronan och ställaxeln och monterar verket i boetten.
IMG_9862.jpeg
IMG_9863.jpeg

monterar en nysmörjd baklockspackning och skruvar tillbaka baklocket. Sen ser det ut så här 😃

IMG_9864.jpeg

IMG_9865.jpeg
IMG_9866.jpeg


Kronografen nollställer nu korrekt. Och allt verkar fungera som det ska. Men jag insåg nu att jag gjorde ett misstag. Knappen som startar kronografen klickar inte och är lite seg att trigga. Jag missade nog att se till att knappens fjädring på verket satt rätt efter första elektroniska modulen sattes på.
Före nermontering:
IMG_9734.jpeg

Efter montering:
IMG_9813.jpeg

Gissar att jag missat lägga fjädern helt på plats här. Och för att komma åt detta måste ju hela verket isär igen så jag nöjer mig vid att knappen är lite trög och utan feedback. Det går att starta och stoppa och nollställa kronografen korrekt nu trots allt.
Kan någon ge feedback eller vet om jag kan komma åt att fixa knappen får ni gärna säga till.

I övrigt upplever jag klockan mycket bättre nu med lysmassa på minutvisaren och att hela klockan är rengjord.

Jag får nu njuta av den ett tag innan jag skickar vidare den till @Scaramanga. Visade sig dock att jag faktiskt var före dig 😄 (läste om första sidan i tråden).

Tack för alla hejarop och glada kommentarer längs vägen. Det har varit en spännande och rolig resa. 😊
 
Senast ändrad:

KlockByten

Omega
2-Faktor
Då så. Medans visaren fick torka färdigt gav jag caset lite kärlek. Monterade av pushers och bezel och rengjorde allt i ultraljudstvätten. Välbehövligt som ni ser 😅

IMG_9843.jpeg
IMG_9844.jpeg
IMG_9845.jpeg
IMG_9846.jpeg

IMG_9847.jpeg
IMG_9848.jpeg
IMG_9849.jpeg

IMG_9853.jpeg


Så där, rent o snyggt. Pressar tillbaka bezeln o skruvar tillbaka pushers med nysmörjda packningar.
IMG_9855.jpeg
IMG_9856.jpeg


sen dags för visarna att tryckas på plats. Så här blev minutvisaren förresten. Inte helt samma färg men nöjer mig med det här. Mycket bättre än utan.

IMG_9851.jpeg
IMG_9852.jpeg
IMG_9858.jpeg
IMG_9859.jpeg
IMG_9861.jpeg


Tar ur kronan och ställaxeln och monterar verket i boetten.
IMG_9862.jpeg
IMG_9863.jpeg

monterar en nysmörjd baklockspackning och skruvar tillbaka baklocket. Sen ser det ut så här 😃

IMG_9864.jpeg

IMG_9865.jpeg
IMG_9866.jpeg


Kronografen nollställer nu korrekt. Och allt verkar fungera som det ska. Men jag insåg nu att jag gjorde ett misstag. Knappen som startar kronografen klickar inte och är lite seg att trigga. Jag missade nog att se till att knappens fjädring på verket satt rätt innan första elektroniska modulen sattes på.
Före nermontering:
IMG_9734.jpeg

Efter montering:
IMG_9813.jpeg

Gissar att jag missat något här. Och för att komma åt detta måste ju hela verket isär igen så jag nöjer mig vid att knappen är lite trög och utan feedback. Det går att starta och stoppa och nollställa kronografen korrekt nu trots allt.
Kan någon ge feedback eller vet om jag kan komma åt att fixa knappen får ni gärna säga till.

I övrigt upplever jag klockan mycket bättre nu med lysmassa på minutvisaren och att hela klockan är rengjord.

Jag får nu njuta av den ett tag innan jag skickar vidare den till @Scaramanga. Visade sig dock att jag faktiskt var före dig 😄 (läste om första sidan i tråden).

Tack för alla hejarop och glada kommentarer längs vägen. Det har varit en spännande och rolig resa. 😊
Riktigt kul att följa, snyggt jobbat!
 
Topp