• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trycktestas det alltid till 10 bar?

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Var inne hos AD och trycktestade min 2254.50 idag. Blev lite förvånad över att de ”bara” testade till 10 bar men ser efter lite sökning här på forumet att det verkar vara vanligast.

Är det praxis att man testar till 10 bar eller kan man få klockan testad för högre tryck (och behövs det egentligen?)

0FE34F6A-28DE-401F-BEEF-7521D8FFE907.jpeg
 
Behövs och behövs, skall man inte djupdyka räcker väl 100 m men Nymans kan i alla fall trycktesta till närmare 4000 m säger dom. Jag kan väl iofs tycka att en nyare klocka bör kunna testas till spec.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Som jag tror det är trycktestas det upp till 10 bar med luft. Trycket kan ställas in och jag har fått klockor testade till 30m, 50m och 100.
När man testar högre djup/tryck använder man oftast vatten. Då brukar urmakarna vilja plocka ur urverk/tavla innan, i fall av läckage. Så då lite större procedur. Det går givetvis att testa med verket i men då på ägarens ansvar.
På en GTG hos Rob Engström för ett par år sedan försökte vi testa en i princip ny PloProf till 1200 meter (på ägarens inrådan). Tror bara urmakaren fick upp trycket till motsvarande knappa 1100m, men klockan klarade det i vilket fall.
 
Senast ändrad:

Blue

Breitling
Alla märken kräver inte att den ska testas till fullspec. Vet att Nymans testar deepsea till spec och även omega smp till 300m. Men ska detta göras måste glaset vara felfritt, inga repor eller flisor. Finns en risk att glaset spricker och plocka skärvor i en trycktest för nästan 100k är inget man vill göra.
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Rimliga svar alla tre. Bra att veta till nästa gång om jag skulle vilja hårdtrycka min klocka.

Nu är det ju ett tag sen den servades så det kanske var lika bra att de inte testade högre. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Rimliga svar alla tre. Bra att veta till nästa gång om jag skulle vilja hårdtrycka min klocka.

Nu är det ju ett tag sen den servades så det kanske var lika bra att de inte testade högre. :)
Saken är det att en klocka bara blir tätare ju högre tryck den utsätts för, om man skall generalisera. Tills konstruktionen nått gränsen vad den klarar och boettlock börjar deformeras och glaset kan spricka.
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Som jag förstår det:

Går du in i en butik och säger att du vill trycktesta så kör dom till 10. Skickar du in klockan på service så kör dom klockans max.
 
Som jag förstår det:

Går du in i en butik och säger att du vill trycktesta så kör dom till 10. Skickar du in klockan på service så kör dom klockans max.

Halvt rätt. Jag har som regel att alltid trycktesta 20% mer i maskin än vad klockan ska klara för att vara säker.
Gör även ett ytterligare test på endast 3 bar utan tavla eller verk för att se till att packningarna är korrekta från fabrik och sitter väl. (Ja, det händer att packningarna inte är helt korrekta, även om artikelnumret är samma som förra försändelsen som fungerade utmärkt.)

Undertryckstestet är det som oftast får avslag, då icke-skruvade kronor dras ut av dessa. Som tur är sitter de fast i verket.
Sen får man inte glömma att 10 Bar INTE motsvarar 100m vattentryck, utan endast 90m.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Halvt rätt. Jag har som regel att alltid trycktesta 20% mer i maskin än vad klockan ska klara för att vara säker.
Gör även ett ytterligare test på endast 3 bar utan tavla eller verk för att se till att packningarna är korrekta från fabrik och sitter väl. (Ja, det händer att packningarna inte är helt korrekta, även om artikelnumret är samma som förra försändelsen som fungerade utmärkt.)

Undertryckstestet är det som oftast får avslag, då icke-skruvade kronor dras ut av dessa. Som tur är sitter de fast i verket.
Sen får man inte glömma att 10 Bar INTE motsvarar 100m vattentryck, utan endast 90m.
Menar du att maskinerna inte kör 10 bar övertryck utan absoluttryck? Eller hur den korrekta benämningen är...
 
Menar du att maskinerna inte kör 10 bar övertryck utan absoluttryck? Eller hur den korrekta benämningen är...

Nej, de maskiner vi har Ställer vi in manuellt. Den vanligaste är -3 bar till 10 bar. Så den börjar med undertryck och sedan övertryck.
Absoluttryck vore benämningen på vad klockan respektive maskinen klarar.
Men i detta fall testar jag personligen alltid -3 till 12 bar.
 

Makkanxd

Rolex
Behövs och behövs, skall man inte djupdyka räcker väl 100 m men Nymans kan i alla fall trycktesta till närmare 4000 m säger dom. Jag kan väl iofs tycka att en nyare klocka bör kunna testas till spec.
Kan väl bara flika in att nymans i Stockholm bara kör till 10bar annars skickar dom till Västerås :)
 

rogart-63

Patek
Pratade med uris i stan om detta en gång. Han sa att Omega hade vissa klockor som Omega krävde att dom testades i högre tryck . Han hade därför fått köpa in en speciell maskin just för detta . Som var certifierad av Omega . Kostade multum att köpa och att kalibera.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej, de maskiner vi har Ställer vi in manuellt. Den vanligaste är -3 bar till 10 bar. Så den börjar med undertryck och sedan övertryck.
Absoluttryck vore benämningen på vad klockan respektive maskinen klarar.
Men i detta fall testar jag personligen alltid -3 till 12 bar.
Tänker att det redan är en bar i rummet, sedan kör ni 10 till? Dvs 11 bars tryck i kupan? Det jag försöker komma till är att trycker du med 10 bars övertryck bör det vara samma som 100 meter ner i vatten? Eller gör jag någon tankevurpa här?
 
Senast ändrad:
Tänker att det redan är en bar i rummet, sedan kör ni 10 till? Dvs 11 bars tryck i kupan? Det jag försöker komma till är att trycker du med 10 bars övertryck bör det vara samma som 100 meter ner i vatten? Eller gör jag någon tankevurpa här?

Försöker att inte blanda meter med bar, då det lätt blir snurrigt. Så jag förstår din förvirring!
I kupan är trycket det som anvisas. Så trycket är 10 bar t ex, men tryckskillnaden 9 bar innanför jämt utanför kupan.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Försöker att inte blanda meter med bar, då det lätt blir snurrigt. Så jag förstår din förvirring!
I kupan är trycket det som anvisas. Så trycket är 10 bar t ex, men tryckskillnaden 9 bar innanför jämt utanför kupan.
Det är i stort sett samma, 10:1, så där är det ingen förvirring. Sedan har vi atm också... Ni kör mao bara med 9 bars övertryck, udda? Finns väl ingen anledning till detta? Det enda som är intressant när man pratar om tryck är ju skillnaden mellan två kända variabler. I detta fallet trycket i klockan och utanför. Ni trycktestar endast till 9 bar. Ett tips till branschen är då att sätta maskinen på 10 bar ist.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Försöker att inte blanda meter med bar, då det lätt blir snurrigt. Så jag förstår din förvirring!
I kupan är trycket det som anvisas. Så trycket är 10 bar t ex, men tryckskillnaden 9 bar innanför jämt utanför kupan.
Nu är du ute och snurrar. Maskinerna lägger på tryck. Du testar alltså i normaltryck + det tryck du mäter med.
 
Det är i stort sett samma, 10:1, så där är det ingen förvirring. Sedan har vi atm också... Ni kör mao bara med 9 bars övertryck, udda? Finns väl ingen anledning till detta? Det enda som är intressant när man pratar om tryck är ju skillnaden mellan två kända variabler. I detta fallet trycket i klockan och utanför. Ni trycktestar endast till 9 bar. Ett tips till branschen är då att sätta maskinen på 10 bar ist.

Det som konstateras av märkena själva är att de ska mätas till X, vilket vi gör. Vi ha samma maskiner som fabrikerna använder och således är allt korrekt. Att prats om tryckskillnaden i det här fallet för att öka trycket för att tryckskillnaden ska bli 10 bar är ganska irrelevant och kommer inte göra någon större skillnad ändå.
Undertrycker är det som ändå är svårast att klara, då trycket av 1 bar inuti klocka. Pressar isär boetten istället.
Sedan finns exempel på vissa IWC (kan komma med referens på boettnummer senare) som ofta ger felaktiga mätningar på grund av att boettkonstruktionen är för massiv och inte kan deformeras över huvud taget.
Dessa boetter mäts manuellt med vattenpump istället för att säkerställa vattentäthet, men ett simulerat test med luft som är standard för de flesta ur KAN ge knasiga värden på resultatet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det som konstateras av märkena själva är att de ska mätas till X, vilket vi gör. Vi ha samma maskiner som fabrikerna använder och således är allt korrekt. Att prats om tryckskillnaden i det här fallet för att öka trycket för att tryckskillnaden ska bli 10 bar är ganska irrelevant och kommer inte göra någon större skillnad ändå.
Undertrycker är det som ändå är svårast att klara, då trycket av 1 bar inuti klocka. Pressar isär boetten istället.
Sedan finns exempel på vissa IWC (kan komma med referens på boettnummer senare) som ofta ger felaktiga mätningar på grund av att boettkonstruktionen är för massiv och inte kan deformeras över huvud taget.
Dessa boetter mäts manuellt med vattenpump istället för att säkerställa vattentäthet, men ett simulerat test med luft som är standard för de flesta ur KAN ge knasiga värden på resultatet.
Förstår att skillnaden inte blir så stor då ur snarare blir tätare vid högre tryck. Det jag reagerade på var när du påstod att de bara trycktes till ett tryck motsvarande 90 och inte 100 meters vattendjup (atmosfäriska trycket inräknat).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jaså? Skulle gärna se var du fått den infon om att maskinen visar det tryck den lägger på, istället för total, då totalen är det som är intressant.
Det kallas logik. Kan du förklara varför 10ATM = 100m? Det är övertryck man mäter, inte totaltryck. Med ditt resonemang borde det stå 3ATM= 20m, 10ATM = 90m på klockors baklock och i ISO-bestämmelserna.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, eftersom 10 bar motsvarar 90m.
Nej. 100 meter vatten ger ett tryck på ca 10 bar. Men lägger du på 1 atm tryck på vattenytan blir det ca 11 bar. Men då det förmodligen redan är en bar i klockan är övertrycket endast 10 bar på 100 meters djup. Så ställer du din vakummaskin på 10 bars övertryck motsvarar det ett vattendjup på 100 m.
 
Det kallas logik. Kan du förklara varför 10ATM = 100m? Det är övertryck man mäter, inte totaltryck. Med ditt resonemang borde det stå 3ATM= 20m, 10ATM = 90m på klockors baklock och i ISO-bestämmelserna.

Vad är det du vill förklara? Ökningen av tryck eller totaltryck?
Bar och ATM är inte samma sak.
1 ATM = 1.01325 BAR. Blanda inte in ATM i det hela, det förvirrar lite för mycket. (Ja, en del klockmärken gör detta, vilket är idiotiskt enligt mig.)

Ökningen är irrelevant, då totaltrycket är det klockan utsätts i slutändan för.
1 bar motsvarar trycket vid vattenytan, som sedan övar med 1 bar per dryga 10 meter ner av tryck.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad är det du vill förklara? Ökningen av tryck eller totaltryck?
Bar och ATM är inte samma sak.
1 ATM = 1.01325 BAR. Blanda inte in ATM i det hela, det förvirrar lite för mycket. (Ja, en del klockmärken gör detta, vilket är idiotiskt enligt mig.)

Ökningen är irrelevant, då totaltrycket är det klockan utsätts i slutändan för.
1 bar motsvarar trycket vid vattenytan, som sedan övar med 1 bar per dryga 10 meter ner av tryck.
Du behöver inte jiddra petitesser bara för att du hade fel, det är mänskligt och händer alla.

ISO likställer BAR och ATM i sina krav.
 
Du behöver inte jiddra petitesser bara för att du hade fel, det är mänskligt och händer alla.

Efter att ha läst om allt för att förstå förvirringen, så pratar ni två om mätartryck, där ursprungstrycket vid ytan räknas bort och jag syftade på absolut tryck.
Dykaren i mig blev lite väl snurrig av det!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Efter att ha läst om allt för att förstå förvirringen, så pratar ni två om mätartryck, där ursprungstrycket vid ytan räknas bort och jag syftade på absolut tryck.
Dykaren i mig blev lite väl snurrig av det!
Nej. Varför det står 10 atm och 100 m på ur är för att man pratar om övertryck, även så ISO-certifieringer ser ut om jag förstår Yonsson rätt. Hade du bara tryckt uret med 10 bar istället för 9 bars övertryck hade du inte behövt förvirra folk med din beskrivning av vattendjup. Stora frågan är om och isåfall varför du bara trycker med 9 bar?
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Var och trycktestade några klockor idag hos en local urmakare idag. Testade bla 2 DJs med bifogat resultat…. Insåg att han endast testade dem till 5 bar men bara för att säkerställa….med bifogat resultat vågar man bada med dom i pool?
7016BAFF-52D1-4EA2-A871-93EAF1180DF1.jpeg
6606C067-E13A-4E33-BF65-AEF6C32676B5.jpeg
 
Topp