• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trycktestas det alltid till 10 bar?

Håller med @yonsson, det står OK på den men personligen så föredrar jag att vara på säkra sidan.

Det beror lite på vad det är för klocka, skick, ålder, tid sedan service osv för att jag skulle känna mig helt trygg. Är det en DJ som fått en service senaste tiden och är i gott skick, go for it.
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Håller med @yonsson, det står OK på den men personligen så föredrar jag att vara på säkra sidan.

Det beror lite på vad det är för klocka, skick, ålder, tid sedan service osv för att jag skulle känna mig helt trygg. Är det en DJ som fått en service senaste tiden och är i gott skick, go for it.
Tackar! Det är 2 djs som har ca 35 år på nacken. Servade för ca 10 år sedan (båda är i helt OK skick) och den ena även bytt kronhals för något år sedan! Får kanske ta någon annan klocka istället:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Håller med @yonsson, det står OK på den men personligen så föredrar jag att vara på säkra sidan.

Det beror lite på vad det är för klocka, skick, ålder, tid sedan service osv för att jag skulle känna mig helt trygg. Är det en DJ som fått en service senaste tiden och är i gott skick, go for it.
Test ett körs endast på undertryck?
 
Håller med @yonsson, det står OK på den men personligen så föredrar jag att vara på säkra sidan.

Det beror lite på vad det är för klocka, skick, ålder, tid sedan service osv för att jag skulle känna mig helt trygg. Är det en DJ som fått en service senaste tiden och är i gott skick, go for it.
Men klarar en klocka ett trycktest gör den väl det oavsett om den är servad eller inte. Sen kanske man inte kan lita på att den är tät i ett år givet packningars ålder etc.
Med det sagt skulle det väl inte vara den första badklockan jag skulle välja om jag hade fler att välja på.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men klarar en klocka ett trycktest gör den väl det oavsett om den är servad eller inte. Sen kanske man inte kan lita på att den är tät i ett år givet packningars ålder etc.
Med det sagt skulle det väl inte vara den första badklockan jag skulle välja om jag hade fler att välja på.
Hur en packning klarar sig i torrt test vs i vatten kan skilja sig. Samma gäller plexi, det kan ju ändra sig i förhållande till temperatur. Trycktest är bra men innebär inte 100% säkerhet.
 

Bearkick

Omega
2-Faktor
Mark från Long Island Watch la nyligen upp nedan video som förklarar vilka metoder som används för trycktest:
 
Då får du nog läsa igen. Jag litar på trycktest vad gäller mina klockor men jag springer inte omkring med plexiklockor som varken fått nya glas eller packningar på 10 år.

Agreed. Beror lite på klockan, är det en relativt modern dykare så är det inga problem men är det något vintage så hade jag vart med tveksam oavsett trycktestresultat.
 

Stenholm13

Cartier
Exakt vad betyder det här trycktestet jag gjorde på min sjöö sandström (på ur&penn)
 

Bilagor

  • IMG_0962.jpeg
    IMG_0962.jpeg
    341.6 KB · Visningar: 3

th0m

Cartier
2-Faktor
Vad säger det egentligen? Varför gör man det ens?
I en mindre butik så har man kanske inte lust/möjlighet att ha en mer avancerad trycktestare som även klarar övertryck eftersom det är dyrare och även kräver en separat kompressor. Även undertryck ger en indikation på vattentätheten, men det är inget som kan ersätta ett riktigt 10 bars-test så klart.
 

Stenholm13

Cartier
I en mindre butik så har man kanske inte lust/möjlighet att ha en mer avancerad trycktestare som även klarar övertryck eftersom det är dyrare och även kräver en separat kompressor. Även undertryck ger en indikation på vattentätheten, men det är inget som kan ersätta ett riktigt 10 bars-test så klart.
Okey, men vad säger då 0,5 bar undertryck😂? Att ja kan flyga med den? Eller att den pallar regn
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Okey, men vad säger då 0,5 bar undertryck😂? Att ja kan flyga med den? Eller att den pallar regn
Det säger ingenting. Alla trycktestare har ett undertrycksprogram vilket bara är för att man inte ska råka övertrycka en uppenbart otät klocka (risk för implosion). Men du kan nu vara säker på att du kan klättra 5 meter uppåt utan problem, grattis.
 

DrKlocka

Audemars
Det säger ingenting. Alla trycktestare har ett undertrycksprogram vilket bara är för att man inte ska råka övertrycka en uppenbart otät klocka (risk för implosion). Men du kan nu vara säker på att du kan klättra 5 meter uppåt utan problem, grattis.

Det är inte riktigt så det funkar. Enklare trycktestare har bara vakuumtest. Det är ett enklare test för att se om packningar gör sitt jobb och håller tätt, i princip.
Så ja, din klocka är tät. Om du ska dyka med den bör du helst göra ett övertryckstest.
 
Topp