• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trycktestas det alltid till 10 bar?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är inte riktigt så det funkar. Enklare trycktestare har bara vakuumtest. Det är ett enklare test för att se om packningar gör sitt jobb och håller tätt, i princip.
Så ja, din klocka är tät. Om du ska dyka med den bör du helst göra ett övertryckstest.
Så är det i alla fall på de maskiner som kan använda sig av övertryck. Att en klocka är tät utan tryck kan man ju förutse med ögat.
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Så är det i alla fall på de maskiner som kan använda sig av övertryck. Att en klocka är tät utan tryck kan man ju förutse med ögat.
Packningarnas funktion testas ju dock både om du försöker dra luft ut ur boetten eller om du försöker trycka luft in i boetten, enkelt sett.

För en enkel butiksapparat så duger det väl generellt med en som bara testar undertryck. Av egen erfarenhet så är boetter som klarar -0,4 bar även täta till ~3 bar övertryck i regel, men inte nödvändigtvis täta hela vägen till 10 bar.
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Om man gör en täthetsservice, hur lång tid tar det i regel? Och bruksr kosta?
Om du tar dig till Sjöö Sandström själva så gör dom det antagligen gratis på fem minuter samt bjuder på en kaffe under tiden.

...ett trycktest till 10 bar alltså, inte en täthetsservice ;) Då snackar vi väl ~2000 kr och ett par veckor.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Av egen erfarenhet så är boetter som klarar -0,4 bar även täta till ~3 bar övertryck i regel, men inte nödvändigtvis täta hela vägen till 10 bar.
Jo jo, vi är nog överens om att undertryck är en första indikation, men om klockan är specad till 10Bar och bara är tät till 3Bar så blir det ju tokigt. Då är det ju något som inte är som det ska.
 

Stenholm13

Cartier
Det här qvaret fick jag av ur&penn
 

Bilagor

  • IMG_0969.jpeg
    IMG_0969.jpeg
    29.7 KB · Visningar: 2

th0m

Cartier
2-Faktor
Har för mig att maskinerna skrivet ut ett kvitto per test. Först den lilla med undertryck och sedan ett för övertryck. Kan minnas fel dock. Bör rimligen kunna variera om det finns olika maskiner.
Inga maskiner som jag sett/använt har separata kvitton för under-/övertryck.

Här är kvitton från trycktest av samma klocka utförd på två olika Witschi Proofmaster, som är industristandard. En lite äldre och en lite modernare variant.
1000001937.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Inga maskiner som jag sett/använt har separata kvitton för under-/övertryck.

Här är kvitton från trycktest av samma klocka utförd på två olika Witschi Proofmaster, som är industristandard. En lite äldre och en lite modernare variant.
1000001937.jpg
Har fått två men minns inte varför. Litar dock mer på dig än mig.
 

SpeysideOmega

Breitling
Nån som vet var man tycktestar till rimligast pris i Sthlm med omnejd?
Klockan ska vara full 'dykarklass' 1000 meter, men allt jag behöver kolla är vardagsanvändning med klockan på vid dusch/bad.
 
Topp