• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa Panerai för 40-60k

alfisti

Breitling
2-Faktor
Hej, ny här. Är ute efter en första Panerai och de som jag letar efter är fråmst 111, 112 och det finns även en hel drös andra 510, 560 för att nämna några. På min arm sedan 7-8 år sitter en välgjord Paneraikopia (Kampfschwimmeruhr) med safirglas som jag köpte av min militära bokklubb för 4k, den har tjänat mig mycket väl men nu vill ja ha en original Panerai (dock inte Kampfschwimmeruhr, det spräcker min budget med råge). Försöker läsa in mig på vad som finns. Trevligt forum!
 

alfisti

Breitling
2-Faktor
Hej, ny här. Är ute efter en första Panerai och de som jag letar efter är fråmst 111, 112 och det finns även en hel drös andra 510, 560 för att nämna några. På min arm sedan 7-8 år sitter en välgjord Paneraikopia (Kampfschwimmeruhr) med safirglas som jag köpte av min militära bokklubb för 4k, den har tjänat mig mycket väl men nu vill ja ha en original Panerai (dock inte Kampfschwimmeruhr, det spräcker min budget med råge). Försöker läsa in mig på vad som finns. Trevligt forum!
Har kontaktat två säljare, på en 112 resp. 005
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Har kontaktat två säljare, på en 112 resp. 005
Kan bara rekommendera 112 😃👍
IMG_9577.jpeg
 

alfisti

Breitling
2-Faktor
Har nu försökt att läsa mig in på de olika varianterna som finns. Nu vet jag litet mer vad jag är ute efter. Definitivt Luminor, 44mm, svart boett, rätt så clean (ok med sekundvisare), helst manuell , öppen eller sluten baksida spelar mindre roll, svart gummiband (får gärna följa med ett brunt läder), sandwich dial, måste finnas fullt set (box + cert), gärna servad någotsånär i närtid. 111, 112 är nog favoriterna men det finns några andra som också checkar boxarna. Tips emottas med tacksamhet.
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Har nu försökt att läsa mig in på de olika varianterna som finns. Nu vet jag litet mer vad jag är ute efter. Definitivt Luminor, 44mm, svart boett, rätt så clean (ok med sekundvisare), helst manuell , öppen eller sluten baksida spelar mindre roll, svart gummiband (får gärna följa med ett brunt läder), sandwich dial, måste finnas fullt set (box + cert), gärna servad någotsånär i närtid. 111, 112 är nog favoriterna men det finns några andra som också checkar boxarna. Tips emottas med tacksamhet.
Tidigare serier av 560 och 510 har sandwich också. Jag har en modernare 510, med fylld lysmassa, vilket jag personligen föredrar.

Om du är okej med ecru-färgad lysmassa så har du ju 914 och 915 också, som är "current production" 8-dagars.

Och jag förusätter att "svart boett" betyder svart tavla. Annars är det lite annan spelplan så att säga..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har nu försökt att läsa mig in på de olika varianterna som finns. Nu vet jag litet mer vad jag är ute efter. Definitivt Luminor, 44mm, svart boett, rätt så clean (ok med sekundvisare), helst manuell , öppen eller sluten baksida spelar mindre roll, svart gummiband (får gärna följa med ett brunt läder), sandwich dial, måste finnas fullt set (box + cert), gärna servad någotsånär i närtid. 111, 112 är nog favoriterna men det finns några andra som också checkar boxarna. Tips emottas med tacksamhet.
Om du läst denna tråd räcker det att kolla på watchbase.com och sortera på modell. Håll koll så du köper en modell med 300m WR.
 

alfisti

Breitling
2-Faktor
Har nu försökt att läsa mig in på de olika varianterna som finns. Nu vet jag litet mer vad jag är ute efter. Definitivt Luminor, 44mm, svart boett, rätt så clean (ok med sekundvisare), helst manuell , öppen eller sluten baksida spelar mindre roll, svart gummiband (får gärna följa med ett brunt läder), sandwich dial, måste finnas fullt set (box + cert), gärna servad någotsånär i närtid. 111, 112 är nog favoriterna men det finns några andra som också checkar boxarna. Tips emottas med tacksamhet.
Då var det done deal. Kommer bild om några dagar.:)
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Jag kapar härmed tråden med frågan vilken är den mest prisvärda Radiomir 1940 just nu?

Känner till 512 och 574. Båda rätt saftiga, men vilken panna är inte det.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag kapar härmed tråden med frågan vilken är den mest prisvärda Radiomir 1940 just nu?

Känner till 512 och 574. Båda rätt saftiga, men vilken panna är inte det.
Känns som att 512 och 574 borde vara bland det billigaste du hittar i radiomir 1940-väg faktiskt. Möjligen 619, tror jag den heter, kan ha ett bättre pris.
 

Slapparn

Breitling
2-Faktor
Tack för svaren :)
Tips på modeller med 44mm, ecru-färgade index, sandwich och genomskinlig baksida?
914 bockar av allt utom baksidan, 372 bockar av allt men verkar inte så vanlig?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Tack för svaren :)
Tips på modeller med 44mm, ecru-färgade index, sandwich och genomskinlig baksida?
914 bockar av allt utom baksidan, 372 bockar av allt men verkar inte så vanlig?
372 har gått ur produktion ... och är 47mm.

Manuell eller automat? (Den senare med en fullt onödig datumkomplikation som stör på urtavlan :))

Den enda manuella i stål jag kommer på med 44mm, ecru, sandwich, glasbaksida är nog https://watchbase.com/panerai/luminor/pam00796, men den är destro. Det finns många fler i samma stil, fast utan glasbaksida och utan sandwich, eller utan ecru ...

De med automat i stål jag kommer på med rimligt få komplikationer (det finns lite specialare) är nog 1312, 1359 (siffror runt hela) och 1321 (gmt och pr),
 
Senast ändrad:
Topp