• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa Panerai för 40-60k

Scipio

Patek
2-Faktor
Håller verkligen med. Själv hade jag aldrig köpt något modernt utan certifikat om det inte återspeglade priset.
Det är det som gör det så svårt med klockor. Det är mycket att sätta sig in i. Nuymans ur skulle aldrig berätta för en kund att paneraiköpare värderar certet nästa lika mycket som klockan. De måste höra ihop utan att tappa i värde. Jag tror inte det finns något annat märke som förordar fullset lika hårt som Panerai. Finns det fullset blir det lite dyrare. Säljs enbart klockan ska det synas i priset. Sen är det som alla andra klockor att ju äldre en klocka är, desto svårare är det att hitta en som har allt. Jag skulle själv kunna köpa enbart klockan men då måste jag granska noggrannare, inte minst säljaren.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu blev jag lite fundersam.. hur ser man till att klockan har ett certifikat. Är det typ garantikortet eller?
Det beror på modell. Till 111 och 510 får man med en liten bok samt COSC-intyg, alternativt kort+COSC-bok. Eftersom det krävs sekundvisare för COSC så följer inte COSC-intyget med för 112 och 560.

Vet inte om man får med COSC-intyg till 590. Minns inte heller om det var bok eller cert till min 1305 men till 372 var det bokcert, inte kort.

Man får ha koll på respektive modell och årtal.
 
Senast ändrad:

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Det är det som gör det så svårt med klockor. Det är mycket att sätta sig in i. Nuymans ur skulle aldrig berätta för en kund att paneraiköpare värderar certet nästa lika mycket som klockan. De måste höra ihop utan att tappa i värde. Jag tror inte det finns något annat märke som förordar fullset lika hårt som Panerai. Finns det fullset blir det lite dyrare. Säljs enbart klockan ska det synas i priset. Sen är det som alla andra klockor att ju äldre en klocka är, desto svårare är det att hitta en som har allt. Jag skulle själv kunna köpa enbart klockan men då måste jag granska noggrannare, inte minst säljaren.
Visste faktiskt inte att det "slår" hårdast mot Panerai. Själv har jag köpt andra klockmärken utan dess attribut. Bla en äldre Cartier och Omega. Men lite OT.
Man får ha koll på respektive modell och årtal.
Finns det någon hemsida eller liknande som berättar vad som ska ingå i resp referens?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Visste faktiskt inte att det "slår" hårdast mot Panerai. Själv har jag köpt andra klockmärken utan dess attribut. Bla en äldre Cartier och Omega. Men lite OT.

Finns det någon hemsida eller liknande som berättar vad som ska ingå i resp referens?
Du ställer oss en fråga i allmänna panerai-tråden så löser vi det liksom. Det finns ett stort nätverk Paneristi i världen som har stenkoll på saker och ting.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag är lite osäker på hur det ser ut idag. Tror att det utfärdas digitala cert idag men för 10 år sedan fanns det med cert som innehöll serienummer och var utfärdat av Panerai. Jag har för mig att jag läst om att det förekommer falska cert till falska klockor så man får köpa säljaren så som det alltid har varit. Möjligen är det svårare att förfalska ett digitalt cert. Det finns nog de som kan det här mycket bättre än jag så jag hoppas någon tar över stafettpinnen. :)
Det kommer digitala cert, men än så länge finns det inte, och inte för gamla klockor.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Mycket fin klocka. Även 111.
I min research så är 590 och 111 mina två favoriter av alla jag sett.
Det känns som att det finns en del fina till salu här ibland på KS. Får vara tålmodig.
Även 422 ligger högt på min lista.

Edit: Dvs de klockorna är i min prisklass.. finns mycket dyrare som är fina med 😅
det ena behöver inte utesluta det andra 😉
IMG_3803.jpeg
IMG_1923.jpeg
 

stoffe56

Cartier
2-Faktor
Det beror på modell. Till 111 och 510 får man med en liten bok samt COSC-intyg, alternativt kort+COSC-bok. Eftersom det krävs sekundvisare för COSC så följer inte COSC-intyget med för 112 och 560.

Vet inte om man får med COSC-intyg till 590. Minns inte heller om det var bok eller cert till min 1305 men till 372 var det bokcert, inte kort.

Man får ha koll på respektive modell och årtal.
Mig veterligen så är Inga Panerai inhouse cosc certifierade
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ändå sjukt att man väljer göra något sämre inhouse än outhouse
Panerai (och IWC) i ett nötskal. Sänker kvaliteten och höjer priset. Samtidigt lanseras något superavancerat för typ 2 miljoner för att lura kunderna att tycka att det märket gör är avancerat och exklusivt.

Extra tydligt när det gäller Submersible-modellerna.
 
Jag tycker denna guiden står sig bra fortfarande.
Hehe…
 

kmg

Patek
2-Faktor
Eller varför inte äga både? Charmigt med sekundvisare.

Skräm inte upp mig. Kunde knappt se någon skillnad på dessa och nu ska vi börja prata färgen på indexen och vad som passar med vilket band. STOPP OCH BELÄGG! 😅
Glöm inte bort färgen på texten på tavlan och färgen på sekundvisaren…
 

IceCold

Omega
2-Faktor
Så nu har jag sonderat lite. Har skrivit ner antal modeller som jag har sett på Panerai avdellningen. Bara ett litet urval som egentligen inte är baserat på något. Har kollat lite bilder på dessa och även läst på i Watchbase. 112 och 111 är två stora kandidater. Uppfyller 44mm, sandwish tavla men ej kupad glas vilket är ett krav för mig.

Hur jobbar jag vidare med detta? Har aldrig varit så nära. Har jag missat något alt måste jag jag tulla på något? 112 och 111 och verkligen typiska Panerai design vilket är bra instegsmodell men synd att dessa saknar plexi.
pam 112bra med ej plexi
pam 111bra med ej plexi
pam 372bra men 47mm
pam 422bra men 47mm och ej plexi
pam 176kanske
pam 312NEJ
Pam 1312NEJ
pam 617NEJ
pam 605NEJ
pam 416NEJ
pam 233NEJ
pam 721NEJ
pam 560NEJ
pam 587NEJ
pam 005NEJ
pam 590NEJ
pam 000NEJ
pam 720NEJ
pam 510NEJ

Du har inte kollat mer och undesökt de olika Panerai?
För mig ståe 590 högt igen efter ha dalat..
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Du har inte kollat mer och undesökt de olika Panerai?
För mig ståe 590 högt igen efter ha dalat..
Jag är helt insnöad på 111 eller 112. Håller bara på att klura ut hur jag ska finansiera köpet. Inte riktigt sugen på att utöka klockkontot och inte heller sugen på att avyttra det jag har i dag. Men jag löser det nog på något vis.

Kul att du hittat något. 590 är riktigt snygg.
 

IceCold

Omega
2-Faktor
Jag är helt insnöad på 111 eller 112. Håller bara på att klura ut hur jag ska finansiera köpet. Inte riktigt sugen på att utöka klockkontot och inte heller sugen på att avyttra det jag har i dag. Men jag löser det nog på något vis.

Kul att du hittat något. 590 är riktigt snygg.
Japp. Finansieringen brukar alltid vara det som sätter stopp på ett eller annat sätt 😅

111 är riktigt fin. Den håller jag högt med. En annan som jag är inne på är 915. Lite dyrare men oerhört trevlig modell.
 
Topp