• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa Panerai för 40-60k

jappdapi

Rolex
2-Faktor
@jappdapi @IceCold Jag tror inte ni kommer landa "rätt" med er första Panerai. :) Det är det typ ingen som gjort i den här tråden, Panerai är för mycket av ett träsk för det och typ massor med modeller är fantastiska.

Jag såg en 359 för många år sedan och blev helt kär. Jag gick så långt att jag byggde ihop en egen fejk-359 före för att testa (utan copyright:ade element, då frun är jurist :)). Jag trodde jag var helt säker. Sen dök den upp helt plötsligt, och kostade massor (42K), så mycket hade jag aldrig köpt något för förut, förutom bostaden. Jag var helt lyckligt, men det dröjde inte länge förrän jag började prova andra pannor och fick andra kärlekar. Jag hade dock kvar den, även om den fick mindre och mindre handledstid, speciellt efter jag hittat min 416. Och så plötsligt kom 1359, slimmare boett, och jag bytte ut 359, och tänkte att oj oj oj, den här ska jag leva med länge. Alltså, exakt 20 pannor senare så har jag inte 359 kvar och min 416 sjunger nästan på sista versen, för det finns så mycket annat ...

Kort sagt, börja någonstans, övertänk inte, köp det som känns "wow" och ni har råd med. "Wow" kommer att ändras.
Så sant! Känner själv igen detta i andra märken.

Vart i landet bor ni? Det finns säkert en Panerista i närheten som kan låta er klämma
Slängde iväg ett inlägg i den allmänna tråden. Befinner mig i Södra Sverige, längs ner i ljuset :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kort sagt, börja någonstans, övertänk inte, köp det som känns "wow" och ni har råd med. "Wow" kommer att ändras.
Exakt så. Köpte 560, bar den varje dag i 8 veckor. Klämde på Dixies 111, mycket charmigare, sålde 560 och köpte 111. Hittade en 422, fett cool, köpte, men liiiie tjock, köpte 372 också. Ägde båda parallellt lite, sålde sedan 422, behöll 372.

Lånade en 1389 några månader, ville ha samma men utan keramik, så sålde 372 och köpte en 1305. Fan vad platt, vill ha en fetare, köpte 305. Radiomir verkar cool, köpte 292. För liten, sålde.

Nu har jag bara kvar 111 och 305 men vill ha fler. Nästa klocka blir nog en panna till.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
I den där lite längre tråden, och live för den delen, brukar vi säga att 590 är den perfekta instegsmodellen, och en del människor som sysslat med att kränga Panerai som jobb brukar då se ut så här...

Haha dock gillar jag 111 och 112 mer. Har nog avverkat alla klipp på youtube med dessa sökord 😁 nackdelen med att köpa klockor med omsorg som leder till indirekt rationella köpa gör att det blir svårt att flippa. Jobbig sits :(
 

IceCold

Omega
2-Faktor
Haha dock gillar jag 111 och 112 mer. Har nog avverkat alla klipp på youtube med dessa sökord 😁 nackdelen med att köpa klockor med omsorg som leder till indirekt rationella köpa gör att det blir svårt att flippa. Jobbig sits :(
Förutom KS egna försäljningssida. Var har du kollat på klockorna? Chrono24 osv?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hej! Är helt insnöad på att skaffa en Panerai. Men mitt budget-tak ligger på ca 60k.
Det finns en uppsjö av fina Panerai, vilka skulle ni rekommendera i den prisklassen?
Det enkla svaret är
IMG_2131.jpeg
IMG_6649.jpeg
60624818912__0D810A24-2BA5-43EB-B8DB-A86FB12828EE.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En till 590. Bra pris, bra skick, alla tillbehör (?).
 

IceCold

Omega
2-Faktor
En till 590. Bra pris, bra skick, alla tillbehör (?).
Där du.. en fantastiskt fin klocka.
När tiden är rätt och jag känner mig redo så är 590 absolut topp 3 av panerai jag vill köpa.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
En till 590. Bra pris, bra skick, alla tillbehör (?).
Nu blir man riktigt sugen. Är det sandwich tavla på denna samt Open case om det nu heter så(att man kan se urverket)? svårt att tyda det… :/
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det var ju synd. Då är en 111 bättre val för min del. Förresten vad skiljer sig förutom gångreserven, sandwich och öppet backlock mot en 111.
Det är olika proportioner på glasring och boett. 111 är lite tjockare. Glasen skiljer sig också. 590 har platt glas, 111 har dubbel-kupat glas. Subsekunden är större på 111 också, samt har vit visare.

F997ACEE-23F0-4A5F-9BE3-5FD31B6E4797.jpeg

Sorry för sämst foto. Kass belysning här just nu.
 
Senast ändrad:

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Det är olika proportioner på glasring och boett. 111 är lite tjockare. Glasen skiljer sig också. 590 har platt glas, 111 har dubbel-kupat glas. Subsekunden är större på 111 också, samt har vit visare.

F997ACEE-23F0-4A5F-9BE3-5FD31B6E4797.jpeg

Sorry för sämst foto. Kass belysning här just nu.
Oj nu blir det tydligare med bilder sidan om varandra. Vilken föredrar du själv? Har förstått att 590 är mycket uppskattad klocka.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Oj nu blir det tydligare med bilder sidan om varandra. Vilken föredrar du själv? Har förstått att 590 är mycket uppskattad klocka.
Jag föredrar starkt den gamla boetten och det gamla glaset samt den större subsekunden. Jag tycker de nyare boetterna blir lite för platta och tavlan upplevs större på de nya. Gillar inte proportionerna lika bra på de nya.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Jag föredrar starkt den gamla boetten och det gamla glaset samt den större subsekunden. Jag tycker de nyare boetterna blir lite för platta och tavlan upplevs större på de nya. Gillar inte proportionerna lika bra på de nya.
Kul att kunna ta del av er erfarenhet. Tycker det är så brett med Panerai att man har börjat inse varför det flippas så mycket mellan de olika referenser. Ska bli spännande att köpa en inom snar framtid. Tror faktiskt att det blir en 111 gillar marina mer än base. Men en 112 är också grym.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul att kunna ta del av er erfarenhet. Tycker det är så brett med Panerai att man har börjat inse varför det flippas så mycket mellan de olika referenser. Ska bli spännande att köpa en inom snar framtid. Tror faktiskt att det blir en 111 gillar marina mer än base. Men en 112 är också grym.

Det finns något väldigt avslappnande med att inte ha sekundvisare. Det går inte ens kontrollera exakt hur bra klockan håller tiden. Med det sagt tycker jag just 111 gör sig bra med sekundvisare, föredrar den framför 112.

6c187339-9eeb-4fed-aac6-af5d3cd21402-jpeg.934415

Däremot föredrar jag 372 (som inte har sekundvisare) framför 422 (som är väldigt lik men med sekundvisare).
Men det är annat som skiljer sig mellan 372 och 422 också, bland annat storleken på siffrorna.

Man blir knäpp på alla detaljskillnader tillslut.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Kul att kunna ta del av er erfarenhet. Tycker det är så brett med Panerai att man har börjat inse varför det flippas så mycket mellan de olika referenser. Ska bli spännande att köpa en inom snar framtid. Tror faktiskt att det blir en 111 gillar marina mer än base. Men en 112 är också grym.
112 är bra. Då slipper du en sekundvisare som stressar.
 
Senast ändrad:

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Kul att kunna ta del av er erfarenhet. Tycker det är så brett med Panerai att man har börjat inse varför det flippas så mycket mellan de olika referenser. Ska bli spännande att köpa en inom snar framtid. Tror faktiskt att det blir en 111 gillar marina mer än base. Men en 112 är också grym.
Sen har du också färgen på index/lysmassan att ta hänsyn till. En 590 passar betydligt bättre på läderband än 111 då den är lite mer dressad med ecrufärgen medans jag personligen tycker 111 är lite sportigare och passar bättre på gummi och canvas än 590.

Mycket att ta hänsyn till :) tack och lov är det ändå relativt enkelt att byta panna inom vår paneristiflock här på KS
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Det finns något väldigt avslappnande med att inte ha sekundvisare. Det går inte ens kontrollera exakt hur bra klockan håller tiden. Med det sagt tycker jag just 111 gör sig bra med sekundvisare, föredrar den framför 112.

6c187339-9eeb-4fed-aac6-af5d3cd21402-jpeg.934415

Däremot föredrar jag 372 (som inte har sekundvisare) framför 422 (som är väldigt lik men med sekundvisare).
Men det är annat som skiljer sig mellan 372 och 422 också, bland annat storleken på siffrorna.

Man blir knäpp på alla detaljskillnader tillslut.
Jag tycker det är charmigt med sekundvisare men givetvis i mina lilla Panerai värd så förknippar jag det utan sekundvisare. 422 och 372 är drömmen om dem hade varit 44. Med och utan Sekund, öppen backlock, sandwich och kupad glas. Herrugud vad vackert! Hur ska detta sluta? Känner mig som en frimärkssamlar.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
112 är bra. Då slipper du en sekundvisare som stressar dig.
Eller varför inte äga både? Charmigt med sekundvisare.
Sen har du också färgen på index/lysmassan att ta hänsyn till. En 590 passar betydligt bättre på läderband än 111 då den är lite mer dressad med ecrufärgen medans jag personligen tycker 111 är lite sportigare och passar bättre på gummi och canvas än 590.

Mycket att ta hänsyn till :) tack och lov är det ändå relativt enkelt att byta panna inom vår paneristiflock här på KS
Skräm inte upp mig. Kunde knappt se någon skillnad på dessa och nu ska vi börja prata färgen på indexen och vad som passar med vilket band. STOPP OCH BELÄGG! 😅
 
Topp