• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Hej!

Oskar var namnet. Har hängt här lite de senaste två månaderna. Mitt klockintresse är cirka ett år gammalt, men tog fart på riktigt när jag köpte min första automatiska klocka, en Orient Blue Ray av Fredrik (har glömt bort hans nick) här på forumet i början av april.

Får väl även säga att det var Oscaroscar här på forumet som fick mig att bli riktigt intresserad av klockor :)

Slänger med en bild på Orienten.

Med vänlig hälsning,
Oskar

panymudu.jpg
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Välkommen Oskar!
Kul att du klippte till på Orienten, verkar vara en bra instegsdinka. Var själv sugen på att prova just den där.
 

Bodén

Panerai
Gustav var namnet. En ung man som arbetar dagligen för Sveriges största arbetsgivare. Lyckligt nog, med tanke på den mycket sparsmakade lönenivån, så är klockor mitt enda snordyra intresse.:D

Började intressera mig för armbandsur i samband med att jag tilldelades studentgåva i form av en Certina DS Podium i Titan. Jag bar klockan dygnet runt och tryckte stolt upp den i ansiktet på alla som frågade. Det dröjde styvt en vecka innan jag köpte ett kompletterande kostymur av billigare modell. Bollen var i rullning.

Under åren efter studenten köptes diverse billiga, men älskvärda ur. Bland annat en Seiko SKX007 som blev, och är, en given favorit. En av mitt livs lyckligaste dagar var när jag fann min sedan många år avlidna farfars guldklocka från 1975 i ett skåp hos föräldrarna. Klockan var en Omega Genève, och fungerade utmärkt. Först då insåg jag att mekaniska kvalitetsur är någonting som håller en livstid, till och med över generationer. Klockan är fortfarande min käraste ägodel.

Intresset eskalerade iochmed detta, och under de senaste två åren har jag dagligen läst, skrivit om och beundrat klockor. Mitt första stora köp gjordes för en dryg vecka sedan. Salongsberusad skall tilläggas. Ångrade mig dock inte dagen efter. Tveksam till om jag någonsin kommer börja flippa klockor, då jag blir alldeles för fäst vid dem. Den som lever får se. :)

Nåväl, det blev en klassisk instegsmodell med goda framtidsutsikter! (Se bild)

Tack för ett grymt forum, och hoppas vi hörs framöver!

Tack för mig.

EW2qF63.jpg
 

_z_

Omega
Hallå!

Medelålders man som alltid varit intresserad av klockor och i och med åldern var med på den tiden när quartsklockan kom som en befrielse, tänk att aldrig behöva dra upp klockan mer;-)

Ja ja det gick över och för ett antal år sedan så fick jag upp intresset för mekaniska klockor igen. Har ett gäng billigare japanska klockor samt ett par gamla fickur men i lördags så slog jag till på min första schweiziska klocka och nu njuter jag i fulla drag, invigde den på en pubrunda under kvällen här i Gbg!

anydy8uj.jpg

Alen smakade lixom lite bättre med en ny klocka på armen ;-)

Larsa.

SGS3 via Tapatalk.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Ok here we go.
Trettioplus. (Något år)
Klockintresserad sedan barnsben, gillade swatch som barn o sedan gick det vidare till digitalur.
Citizenaqualand i tonåren när jag var aktiv dykare.
Tag heuer kirium i studentpresent. Använt o älskat den klockan varje dag sefan jag fick den, men sedan 6 månader satan hittar jag den inte. Strax innan märkte jag att en sprint höll på att åka ur så jag befarar att den lossat o jag tappat den någonstans:( hoppet finns fortfarande att den är hemma o gömmer sig någonstans
För ca 1 år sedan investerade jag i en iwc port rose gold ref 5001, otroligt nöjd/lycklig på alla sätt med denna.
Vidare har jag (vad jag kallar bad-ur) andra golf klocka, tag heuer golf, fyller sin funktion perfekt, dock två trista saker med den
1 batteriet håller väldigt kort tid, överväger börja byta ut batteriet själv, är det svårt?
2 gummistrapen är dyr att köpa o slits rel fort om man använder den (drygt 2000 kr) (har för mig att nypris för ett par år sedan var ca 13000, då tycker jag strappen ska vara billigare)

Fantastiskt forum, som säkert (tyvärr;) ) kommer få mitt intresse att bara bli större
Nåväl
Två bilder på de uren jag använder mest


iPSKAO3.jpg



mYmQZ90.jpg




Ps som dummast på klocksnack så fattar jag inte hur man lägger upp profilbild?
 
Hej hej!

Christofer heter jag. Är 32år, Stockholmare och jobbar som analytiker på ett finansbolag som omskrivs då och då.
Har haft ett latent klockintresse länge. Startade med en Submariner för ca:10 år sen. Men sedan har det legat vilande. Tills nyligen!

Hittade hit när jag letade nytt och uppskattar verkligen att läsa kunniga och roliga inlägg av personer med mer erfarenhet än jag.

Dessutom ett överlägset ställe att köpa och sälja på!

Nu är som sagt intresset upplockat igen.
Har hittills i år köpt Oysterdate och pam 111, sålt Suben och nu köpt en 16710 med lagom blekt coke.
Är rädd att det inte kommer sluta där. Ju mer man lär sig ju dyrare blir begären...

ue5h1JJ.jpg
 

AgE

Omega
Har lurkat här ett bra tag så det är väl dags.

24 år, från Göteborg.
Minns inte exakt hur vansinnet startade men strax efter 20, troligen i samband med att jag började intressera mig även för kläder och skor.

Bestämde mig för att jag behövde en riktigt klocka och fastnade för Omega Seamaster. Hade ingen aning vad jag sysslade med ärligt talat så det var ren tur att jag fick ett riktigt fint ex till bra pris på TTT, där jag lyckats snubbla in.



Tänkte först att jag inte var en "Rolex-kille" (förknippade märket med en del negativa saker och tänkte att det skulle dra för mycket uppmärksamhet). Men sen såg jag en bild på en magisk GMT Pepsi och var såld. Runt 1,5 år från första klockan blev det ett ytterligare köp, i princip på impuls den här gången också, en GMT Master II (16710) från Storbritannien.



Hade inte ens sett någon av klockorna i verkligheten, än mindre testat, innan jag slog till så jag var ganska nervös både inför både Seamastern och GMTn kan jag säga, särskilt som jag har oerhört klena handleder. Men båda satt bra, särskilt 40 mm sport-Rolex tycker jag sitter perfekt.



Kände att Seamastern mest samlade damm efter att jag köpt GMTn så den fick lämna. Saknar den lite, särskilt den stabila länken (Rolex-länken kändes nästan som ett skämt i jämförelse, men det är lite av charmen har jag lärt mig) och att den gick så bra att jag i stort sett aldrig behövde ställa den (typ +3 sek/vecka).

För några månader sen kickade suget in igen när jag upptäckte en "nygammal" Speedmaster genom en annons. Alltid gillat speedyn för dess historia och design, så jag var tvungen att slå till.



Såhär ser alltså "samlingen" ut för tillfället.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Har lurkat här ett bra tag så det är väl dags.

24 år, från Göteborg.
Minns inte exakt hur vansinnet startade men strax efter 20, troligen i samband med att jag började intressera mig även för kläder och skor.

Bestämde mig för att jag behövde en riktigt klocka och fastnade för Omega Seamaster. Hade ingen aning vad jag sysslade med ärligt talat så det var ren tur att jag fick ett riktigt fint ex till bra pris på TTT, där jag lyckats snubbla in.



Tänkte först att jag inte var en "Rolex-kille" (förknippade märket med en del negativa saker och tänkte att det skulle dra för mycket uppmärksamhet). Men sen såg jag en bild på en magisk GMT Pepsi och var såld. Runt 1,5 år från första klockan blev det ett ytterligare köp, i princip på impuls den här gången också, en GMT Master II (16710) från Storbritannien.



Hade inte ens sett någon av klockorna i verkligheten, än mindre testat, innan jag slog till så jag var ganska nervös både inför både Seamastern och GMTn kan jag säga, särskilt som jag har oerhört klena handleder. Men båda satt bra, särskilt 40 mm sport-Rolex tycker jag sitter perfekt.



Kände att Seamastern mest samlade damm efter att jag köpt GMTn så den fick lämna. Saknar den lite, särskilt den stabila länken (Rolex-länken kändes nästan som ett skämt i jämförelse, men det är lite av charmen har jag lärt mig) och att den gick så bra att jag i stort sett aldrig behövde ställa den (typ +3 sek/vecka).

För några månader sen kickade suget in igen när jag upptäckte en "nygammal" Speedmaster genom en annons. Alltid gillat speedyn för dess historia och design, så jag var tvungen att slå till.



Såhär ser alltså "samlingen" ut för tillfället.
Grymma dinkor. Välkommen!!
 

AgE

Omega
Stort tack! :) Önskar bara jag hade något bättre än en iPhone att ta bilder med, men det finns ju alltid någon klocka som lockar mer än en ordentlig kamera..
 

jabla

Sarlacc
Har lurkat här ett bra tag så det är väl dags.

24 år, från Göteborg.
Minns inte exakt hur vansinnet startade men strax efter 20, troligen i samband med att jag började intressera mig även för kläder och skor.

Bestämde mig för att jag behövde en riktigt klocka och fastnade för Omega Seamaster. Hade ingen aning vad jag sysslade med ärligt talat så det var ren tur att jag fick ett riktigt fint ex till bra pris på TTT, där jag lyckats snubbla in.



Tänkte först att jag inte var en "Rolex-kille" (förknippade märket med en del negativa saker och tänkte att det skulle dra för mycket uppmärksamhet). Men sen såg jag en bild på en magisk GMT Pepsi och var såld. Runt 1,5 år från första klockan blev det ett ytterligare köp, i princip på impuls den här gången också, en GMT Master II (16710) från Storbritannien.


Välkommen, du kommer att upptäcka att din GMT är den ultimata keepern :)
 

nash1337

Breitling
Hej!
Hittade hit rätt nyligen efter att ha slösurfat runt på internet. Har alltid gillat klockor men det är först nu som jag har börjat kolla på specifika modeller och fastnade rätt omgående för diverse stryktåliga dykare. Har inga klockor att visa upp för tillfället men det blir det nog ändring på inom kort.

Med vänlig hälsning,

Nash.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Hej!
Hittade hit rätt nyligen efter att ha slösurfat runt på internet. Har alltid gillat klockor men det är först nu som jag har börjat kolla på specifika modeller och fastnade rätt omgående för diverse stryktåliga dykare. Har inga klockor att visa upp för tillfället men det blir det nog ändring på inom kort.

Med vänlig hälsning,

Nash.

Hej och välkommen!

All expertis finns här, du kan alltid start en tråd eller skicka ett meddelande om du behöver hjälp :)

Mvh
Albin
 

piffen

Breitling
Hej po er!

Skönt att hitta ett ställe med folk med samma intressen som en själv och som förstår skönheten med klockor!
Jobbar inom skogsindustrin och som ni säkert kan tänka er så haglar det inte av finare ur i denna branch (inte som jag sett än så länge i alla fall)
Har haft intresse av klockor länge, sålde precis min Breitling Evo för att hitta något minre glansigt och mer användarvänligt då jag tycker om att vara ute och jaga, fiska, dyka och åka skidor etc.
Det var då jag fann min nya klocka, Rolex GMT II (Det var den nyaste modellen i januari när jag köpte den) I skrivande stund är det den näst nyaste modellen :mad:

GMT_zps52a2cf2b.jpg


Nu är jag på jakt efter en Yachtmaster 168622 som morgongåva till min blivande fru, men det är lättare sagt än gjort att hitta en begagnad sådan i Sverige!


Män måste ha sitt roliga också!
 

jabla

Sarlacc
Hej po er!


Har haft intresse av klockor länge, sålde precis min Breitling Evo för att hitta något minre glansigt och mer användarvänligt då jag tycker om att vara ute och jaga, fiska, dyka och åka skidor etc.
Det var då jag fann min nya klocka, Rolex GMT II (Det var den nyaste modellen i januari när jag köpte den) I skrivande stund är det den näst nyaste modellen :mad:
!

Välkommen! övertygad om att du hittat rätt klocka för de behov du beskriver.
 

meo_swe

Audemars
Hej po er!

Skönt att hitta ett ställe med folk med samma intressen som en själv och som förstår skönheten med klockor!
Jobbar inom skogsindustrin och som ni säkert kan tänka er så haglar det inte av finare ur i denna branch (inte som jag sett än så länge i alla fall)
Har haft intresse av klockor länge, sålde precis min Breitling Evo för att hitta något minre glansigt och mer användarvänligt då jag tycker om att vara ute och jaga, fiska, dyka och åka skidor etc.
Det var då jag fann min nya klocka, Rolex GMT II (Det var den nyaste modellen i januari när jag köpte den) I skrivande stund är det den näst nyaste modellen :mad:

GMT_zps52a2cf2b.jpg


Nu är jag på jakt efter en Yachtmaster 168622 som morgongåva till min blivande fru, men det är lättare sagt än gjort att hitta en begagnad sådan i Sverige!


Män måste ha sitt roliga också!
Välkommen!
Tror det faktiskt finns en Yachtmaster till salu här på forumet!
 

Bodén

Panerai
Har lurkat här ett bra tag så det är väl dags.

24 år, från Göteborg.
Minns inte exakt hur vansinnet startade men strax efter 20, troligen i samband med att jag började intressera mig även för kläder och skor.

Bestämde mig för att jag behövde en riktigt klocka och fastnade för Omega Seamaster. Hade ingen aning vad jag sysslade med ärligt talat så det var ren tur att jag fick ett riktigt fint ex till bra pris på TTT, där jag lyckats snubbla in.



Tänkte först att jag inte var en "Rolex-kille" (förknippade märket med en del negativa saker och tänkte att det skulle dra för mycket uppmärksamhet). Men sen såg jag en bild på en magisk GMT Pepsi och var såld. Runt 1,5 år från första klockan blev det ett ytterligare köp, i princip på impuls den här gången också, en GMT Master II (16710) från Storbritannien.



Hade inte ens sett någon av klockorna i verkligheten, än mindre testat, innan jag slog till så jag var ganska nervös både inför både Seamastern och GMTn kan jag säga, särskilt som jag har oerhört klena handleder. Men båda satt bra, särskilt 40 mm sport-Rolex tycker jag sitter perfekt.



Kände att Seamastern mest samlade damm efter att jag köpt GMTn så den fick lämna. Saknar den lite, särskilt den stabila länken (Rolex-länken kändes nästan som ett skämt i jämförelse, men det är lite av charmen har jag lärt mig) och att den gick så bra att jag i stort sett aldrig behövde ställa den (typ +3 sek/vecka).

För några månader sen kickade suget in igen när jag upptäckte en "nygammal" Speedmaster genom en annons. Alltid gillat speedyn för dess historia och design, så jag var tvungen att slå till.



Såhär ser alltså "samlingen" ut för tillfället.

Välkommen!

Planerar en likande samling, och har uppnått målet till 50%. :D

Ingen lågoddsare att det blev Speedmastern först, kanske.
 

AgE

Omega
Välkommen!

Planerar en likande samling, och har uppnått målet till 50%. :D

Ingen lågoddsare att det blev Speedmastern först, kanske.

Tack!

Du har bra smak hör jag ;) Speedyn är en fantastisk klocka, bra val. Och GMT:n är en perfekt allround klocka. Brukar bli att jag kör speedy på jobbet och GMT på fritiden.
 

Sveddan

Breitling
Hej alla. Jag har också lurkat runt en del, och gjort några klockaffärer med andra medlemmar.
Jag bor i Stockholm, med sambo och en liten grabb på ett år.
Jag har länge varit en sådan där som stått och dreglat vid de mer exklusivare klockbutikernas skyltfönster, men tyckt att det är vansinne att betala mer än 1000 spänn för en klocka. Sen började jag fundera – varför skulle det vara vansinne?



Första klockan, för ett par år sedan, blev en Planet Ocean XL (ligger på köp- och säljavdelningen, men ska dra tillbaka annonsen, den måste få stanna).

Efter detta första köp släppte alla hämningar.



En Rolex 16030 inhandlades kort därpå. Jag behövde ju ett lite dressigare komplement till Omegan.



Nu hade jag fått smak för Rolex. Efter mycket vånda och funderingar slog jag till på en 16710 från 2004. Är fortfarande min favorit i samlingen. Älskar GMT-komplikationen när jag är på resor och behöver hålla lite koll på tiden på hemmaplan.



Sen impulsköpte jag en automatisk Movado Museum av oklar anledning. Den är nu såld.



Plötsligt uppstod ett stort begär efter en Breitling. Vet inte varför. En Chronomat A13352 inhandlades. Älskade tavlan, men tyckte att den kändes för liten. Dessutom hade jag svårt för den "bulliga" bakboetten och de runda knapparna. Chronomaten byttes snart mot en...



... Chrono Avenger. Här snackar vi ett riktigt djungel-ur. Jag är nästan lite förvånad över hur mycket jag gillar den här klockan. Titanet gör den lätt och skön att bära på armen. Däremot har jag insett att kronograf inte är min grej.

Efter en tid började jag känna ett växande begär efter en Rolex-dykare, Sub eller kanske helst en Sea Dweller. Men jag råkade i stället slå till på en...



... IWC Ingenieur 3227-01. En på många sätt underbar klocka. Fantastisk länk, vacker tavla (särskilt nu i vårsolen), inhouse-verk, tung och gedigen.



Vid det här laget började jag skämmas inför min sambo. Så jag köpte henne en Oyster Precision 6426. Hon älskar den, och bär den varje dag. Men något intresse för klockor utöver den hon själv bär på armen har jag inte lyckats väcka.



En gammal Omega Geneve köpte jag under en period av klock-tristess.

Ungefär i samma veva sålde jag min 16030. Jag gillade den, men upptäckte att jag nästan bara bar den till kostym. Kanske för att jubilee-länken gör klockan lite för "blingig" och för att jag tycker 36 mm är i det minsta laget.

Nu skulle en Sub eller Sea Dweller inhandlas. Men i stället köpte jag en...



... ny 36 mm Datejust, en 16200 närmare bestämt. Är jag dum i huvudet? Ja, en aning. Men jag vill så gärna bli kompis med en Datejust, eftersom jag tycker så mycket om den på pappret. Slät ring och oyster-länk ger en helt annan känsla tycker jag. Denna kommer jag behålla. Ett tag i alla fall.

Och här är mina klockor tillsammans:



Eftersom jag lurkat både här och på ett annat svenskt klockforum så postar jag min presentation på båda ställena. Hoppas ingen misstycker.

//Sveddan
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Hej alla. Jag har också lurkat runt en del, och gjort några klockaffärer med andra medlemmar.
Jag bor i Stockholm, med sambo och en liten grabb på ett år.
Jag har länge varit en sådan där som stått och dreglat vid de mer exklusivare klockbutikernas skyltfönster, men tyckt att det är vansinne att betala mer än 1000 spänn för en klocka. Sen började jag fundera – varför skulle det vara vansinne?

Eftersom jag lurkat både här och på ett annat svenskt klockforum så postar jag min presentation på båda ställena. Hoppas ingen misstycker.

//Sveddan

Trevlig samling & välkommen!
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Hallå!

Efter att ha lurkat här till och från så har jag nu bestämt mig för att det är dags att ta det stora steget och faktiskt registrera mig som medlem på detta eminenta forum.
Mitt klockintresse har funnits i ett par år, men det är först nu det senaste halvåret eller så som det har börjat spinna iväg helt utom min kontroll. Tidigare har det funnits ett par billiga kvartsare runt min handled och nån automatare ur Seikos 5-serie. Är en ganska nybliven ägare till en Sinn U2 som har suttit klistrad runt handleden sedan UPS lyckades med konststycket att leverera den. Har blivit helt förälskad i dem stora svärdsvisarna som är dränkta i lume, och GMT är ju inte fel det heller.

Kan inte lova att jag kommer att bli den mest aktiva medlemmen på forumet, känner att jag mest är här för att lära och ställa frågor. Jag har en lång väg kvar att vandra.

Jag gillar dykare av stål. Tycker att less is more. Grälla färger är kul både på tavla, vridring och armband. Datum är bra men dag är redundant. Är lite allergisk mot Tudors timvisare, men kan säkert lära mig att gilla den.

Tyvärr har jag bara några mobilbilder som lämnar den del att önska.





Vi hörs!
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Välkommen Mr Jordgubbe! SINN är hårt, stenhårt! :)
Tack Camo00 :)
Givetvis spelade stålet en ganska stor del i mitt val och inskriptionen på baksidan "Deutscher u-boot-stahl" gör inte saken sämre. Att hela boetten och länken sedan också är tegiment behandlad och förutom en högre tålighet ger dinkan en lite mattare och mörkare färg är bara kärlek. Vikten är helt obeskrivlig. Jag ska försöka återkomma med en recension och fler (och bättre bilder).
 
Topp