• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

bjrn

Panerai
2-Faktor
Hej alla,
Bor i Stockholm och har haft mitt klockintresse i ett 20-tal år.
Brukar dyka upp på Skandinaviska Klocksamlarföreningen lite nu och då, där har jag varit med i ett tiotal år.
Köpt och sålt ett antal guldklockor: JlC, Omega, Rolex, Tissot m.fl, men jag är för närvarande "klock-lös", men har för avsikt att ändra på det i år.

Har kikat runt lite på forumet, och registrerade mig nu eftersom jag köpte en titan klocka av Exxpert här på forumet, i väntan på att jag hittar något kul, som kan presenteras med bild här.
Jag har någon form av hudallergi så jag har tyvärr bara kunnat ha guldklockor, vilket gör att budgeten till något kul blir högre än normalt , så jag avundas er andra som kan ha diverse balla klockor i stål, men det fungerar inte för mig.
Tyvärr, håller inte alltid budgeten just nu:( så jag får hålla mig till batteri-titan till pengen trillar på mig......;)
Jag får drägla över andras klockor så länge.....:)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
a5yhe2yv.jpg


Man ska ju vara artig och presentera sig, så då gör jag det.
Jag är en light-klockälskare med smak för ganska olika klockor, har några stycken, men vill inte kalla det samling. Jag har en mental lista (som ibland ändras) på klockor jag vill ha, och som ligger inom rimliga gränser. På vissa "platser" ligger ingen specifik klocka utan snarare en känsla. Till exempel vill jag ha en helguldare på rasslig och för lång länk, att vifta med och dänga i bordet då jag argumenterar. Oklart dock vilken som är den optimala klockan där, och om det är något som kommer att prioriteras.

För att ge en bild av mig ger jag två exempel:
Min favoritklockbärare i vänkretsen är en kompis som kan dyka upp med vad fan som helst på armen, till vilka kläder som helst, och motivera det med att han vet att det är fel, men idag är det rätt.
Motsatsen är en släkting som jobbar på mellannivå på bank och har en - förlåt - dussinrolex bara för att det ska vara så. Han kunde ha låtit bli att ha en klocka och köpt något han faktiskt är intresserad av i stället.

Bilden är på min daily driver, som -enligt mig - passar till det mesta. Är en present, själv hade jag kanske hellre haft automatversionen, men samtidigt är det ärligt talat rätt skönt att kunna bara ta fram den här och veta att den helt enkelt visar rätt tid. Jag älskar designen, och tycker att den växer ju fler klockor jag ser.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
a5yhe2yv.jpg


Man ska ju vara artig och presentera sig, så då gör jag det.
Jag är en light-klockälskare med smak för ganska olika klockor, har några stycken, men vill inte kalla det samling. Jag har en mental lista (som ibland ändras) på klockor jag vill ha, och som ligger inom rimliga gränser. På vissa "platser" ligger ingen specifik klocka utan snarare en känsla. Till exempel vill jag ha en helguldare på rasslig och för lång länk, att vifta med och dänga i bordet då jag argumenterar. Oklart dock vilken som är den optimala klockan där, och om det är något som kommer att prioriteras.

För att ge en bild av mig ger jag två exempel:
Min favoritklockbärare i vänkretsen är en kompis som kan dyka upp med vad fan som helst på armen, till vilka kläder som helst, och motivera det med att han vet att det är fel, men idag är det rätt.
Motsatsen är en släkting som jobbar på mellannivå på bank och har en - förlåt - dussinrolex bara för att det ska vara så. Han kunde ha låtit bli att ha en klocka och köpt något han faktiskt är intresserad av i stället.

Bilden är på min daily driver, som -enligt mig - passar till det mesta. Är en present, själv hade jag kanske hellre haft automatversionen, men samtidigt är det ärligt talat rätt skönt att kunna bara ta fram den här och veta att den helt enkelt visar rätt tid. Jag älskar designen, och tycker att den växer ju fler klockor jag ser.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Härlig presentation och varmt välkommen in, hoppas ditt klockbegär växer till oanade höjder.
 

ANkk

Cartier
Hej people, ny här. Alltid gillat klockor men inte haft ett öga för kvalitet förrän för ca 2 år sedan. Därför har jag tyvärr ett klockskrin fullt med skräp som inte får ngn wristtime. Jag älskar kronografer av nästan alla slag + ngt mer upptagna klockfaces och är allergisk mot skelettklockor och parfymklockor (armani, calvin klein, gucci, dg etc)

Förövrigt en marknadsförare från Lund.

Min julklapp och examenspresent till mig själv :) (som inte ligger i klockskrinet)

pKVDxbh.jpg
 

Ulf L

Omega
Hej,
Dags att presentera sig då. Har lurkat runt rätt länge, men känner väl att det var dags nu.
Ulf heter jag, bor i Dalarna och har som så många här (alla.....) ett stort klockintresse. Min fördel är att jag jobbar till daglig dags med klockor, så jag har helt klart hamnat rätt :)
Privat är jag ganska ombytlig vad gäller klockor och nedan finner ni några stycken favoriter. ( de kommer för övrigt att åka ut till försäljning inom kort då jag jagar lite annat, till min frus stora glädje :angel: ) Får se om jag får möjlighet att slå till.

Börjar med Speedyn 31130445001002, gillar verkligen co-ax verket!
BPs7TjI.jpg

Sedan har vi en annan favvo
Montblanc Timewalker Dual Carbon Chronogaph, gillar verkligen roséguldet mot det svarta.
YR5w1YP.jpg


Sedan har vi denna glada gosse 216570, som jag just nu håller på att flippa :D
0wfvO4v.jpg


Då tar vi en till sådan rackare, mitt senaste som jag inte riktigt är överens med, tror det är de 40mm som spökar. Annars en riktig trevlig liten sak. 116710BLNR
4MKCkzf.jpg


Denna rackare får mycket tid på armen, Montblanc Nicolas Rieussec Open Home Time.
Gillar inhouse verket i den och att det är en monopusher. Annorlunda och rätt snygg också :)
pVtaDrr.jpg


Det får räcka för denna gången.
Tack för ordet.
//Ulf
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
Dags att presentera sig då. Har lurkat runt rätt länge, men känner väl att det var dags nu.
Ulf heter jag, bor i Dalarna och har som så många här (alla.....) ett stort klockintresse. Min fördel är att jag jobbar till daglig dags med klockor, så jag har helt klart hamnat rätt :)
Privat är jag ganska ombytlig vad gäller klockor och nedan finner ni några stycken favoriter. ( de kommer för övrigt att åka ut till försäljning inom kort då jag jagar lite annat, till min frus stora glädje :angel: ) Får se om jag får möjlighet att slå till.

Börjar med Speedyn 31130445001002, gillar verkligen co-ax verket!
BPs7TjI.jpg

Sedan har vi en annan favvo
Montblanc Timewalker Dual Carbon Chronogaph, gillar verkligen roséguldet mot det svarta.
YR5w1YP.jpg


Sedan har vi denna glada gosse 216570, som jag just nu håller på att flippa :D
0wfvO4v.jpg


Då tar vi en till sådan rackare, mitt senaste som jag inte riktigt är överens med, tror det är de 40mm som spökar. Annars en riktig trevlig liten sak. 116710BLNR
4MKCkzf.jpg


Denna rackare får mycket tid på armen, Montblanc Nicolas Rieussec Open Home Time.
Gillar inhouse verket i den och att det är en monopusher. Annorlunda och rätt snygg också :)
pVtaDrr.jpg


Det får räcka för denna gången.
Tack för ordet.
//Ulf

Oj, oj! Ingen dålig entré! :wideyed::woot:. Fantastiska klockor alla men måste säga att Nicolas Rieussecen är min favvo. Klämde på den i London för något år sedan, verkligen vacker. Får man fråga på vilket sätt du jobbar med klockor? Och naturligtvis: välkommen.

mvh
garfield
 

MrRipley

Omega
Hej!

Är ny här, väldigt klockintresserad så detta känns som ett forum där jag kommer trivas!

Äger några klockor, de flesta ärvda av min far och farfar.

Klockan som jag främst använder är en Longines från ca 1946. Den har boettnr 23427 189, samt självlysande visare, men vet inte vilken modell det är eller så. Jag har ett grönt natoband till den som ger en härlig militärkänsla även fast klockan i sig inte är ett militärur

upynunut.jpg


Jag hoppas på ett trevligt forum där jag kan diskutera klockor med likasinnade!

Hannes



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

MrRipley

Omega
Hej!

Är ny här, väldigt klockintresserad så detta känns som ett forum där jag kommer trivas!

Äger några klockor, de flesta ärvda av min far och farfar.

Klockan som jag främst använder är en Longines från ca 1946. Den har boettnr 23427 189, samt självlysande visare, men vet inte vilken modell det är eller så. Jag har ett grönt natoband till den som ger en härlig militärkänsla även fast klockan i sig inte är ett militärur

upynunut.jpg


Jag hoppas på ett trevligt forum där jag kan diskutera klockor med likasinnade!

Hannes



Sent from my iPhone using Tapatalk

Är 17 år och går på gymnasiet kan tilläggas!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Kral

Omega
2-Faktor
Hallå alla :)

Karl heter jag och är 19 år, har haft ett växande klockintresse sen jag fick min studentklocka i våras och hittade hit till KS i december. Har läst dagligen så kändes dags att registrera mig så jag kan ställa lite frågor och fortsätta beundra de vackra klockbilder som ofta dyker upp här :)

Kommer dessvärre inte utöka min egen klocksamling på ett bra tag då jag är student och har svårt att motivera ett klockköp som viktigt ;)

Lite OT info är att jag tycker om flyg, har ca 156 flygtimmar med ett CPL(sep)+Night qualification, kommer från den 27 jan fortsätta min utbildning på yrkeshögskolan i Västerås som slutar med att jag är fädrigutbildad yrkespilot. Om någon vill ställa en flygrelaterad fråga svarar jag med nöje så gott jag kan :) Sysslar också med dykning, har ett CMAS 2-stjärningt certifikat med nitroxbehörighet. Pågående utblidning för ett 3-stjärningt certifikat. Har de senaste åren också utvecklat ett intresse för kläder(herrmode) som har sin fästpunkt i skjortor och skor, ett intresse som jag verkar dela med många här på KS? Håller generellt sett en semi-dressad stil :)

Sist vill jag säga att det är imponerande att se hur vänliga och hjälpsamma alla verkar vara på KS! :)

Longines Flagship Heritage från 2013, nöjd med den enkla stilen och rena urtavlan. (Bild tagen med mobil)
i7P8LvP.jpg
 

Ulf L

Omega
Oj, oj! Ingen dålig entré! :wideyed::woot:. Fantastiska klockor alla men måste säga att Nicolas Rieussecen är min favvo. Klämde på den i London för något år sedan, verkligen vacker. Får man fråga på vilket sätt du jobbar med klockor? Och naturligtvis: välkommen.

mvh
garfield


Tack så mycket!
Ja den är riktigt bra, speciellt denna med open home time enligt mig.
Jag är leverantör åt våra kära klockbutiker runt om i landet ;)
//Ulf
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Denna rackare får mycket tid på armen, Montblanc Nicolas Rieussec Open Home Time.
Gillar inhouse verket i den och att det är en monopusher. Annorlunda och rätt snygg också :)
pVtaDrr.jpg


Det får räcka för denna gången.
Tack för ordet.
//Ulf

Välkommen!
...den där får du mer än gärna göra en helt egen post om. Skulle vilja veta mer och se fler bilder. :)
 

jaqob

Omega
Hej!
Långvarig läsare och lågfrekvent postare på TTT som precis upptäckt även det här forumet.
Har ett lågintensivt klockintresse, som kanske främst hållits på halster av att jag tycker roliga klockor är lite i dyraste laget.

Samlingen än så länge består av "prisvärda" klockor så som Seikodykare (031 och 007), Omega kostymare, Swatch (Man ser mycket sällan det märket här, men i mitt tycke väldigt trevliga klockor sett till pengen) och lite annat smått och gott.

Den här gången har intresset återuppväckts med anledning av en stundande 30årspresent till mig själv, vilket ju ger en utmärkt möjlighet att lägga lite mer pengar på en ordentlig klocka. Så nu är jag på jakt efter något lite mer klassiskt, så som en speedmaster, datejust eller något annat skoj.
 

Båtkocken

Panerai
2-Faktor
Även jag har varit här och krälat runt i vassen och funnit mycket läsvärt och det verkar vara en trevlig stämning som råder.
Inte hängt med i klocksvängen alltför länge och bär nu en Certina Action Diver och har en Seiko SARB017 som borde dyka upp vilken dag som helst. Gillar den gröna tavlan på den och beställde ett nytt läder till den då det som följer med verkar vara riktigt skräp.

Funderar på en Seiko SKX007 eller Orient Mako inom snar framtid.
Tudor Black Bay står högt upp på listan och lär få stå där ett tag till.
 

JesperdW

Omega
Halloj gott folk!
Kände att det var dags att bli medlem här så ja, några minuter gammal på denna sida och försöker ta in mycket som möjligt. Kul att finns ett ställe som denna där man kan vända sig åt för information, trevliga lässtunder, tips och mycket mer.

Intresset för klockor ökar mer och mer för varje dag i princip, precis 18 år fyllda och planerar inom kort att slå till på en klocka för ett värde runt 3000kr. Är dock inte hundra på vad för nå. Nåväl. Har ägt en Seiko Chronograph, Omega Automatic Genéve och sist men inte minst en Rolex sub... nä det är väl bara drömmar än så länge. Men som sagt, lite enklare klockor ligger på hyllan och lär väl öka betydligt om några år.

Sådärja. Fortsatt trevlig kväll på er alla klockentisuaster!
 

Vonlind

Panerai
Halloj gott folk!
Kände att det var dags att bli medlem här så ja, några minuter gammal på denna sida och försöker ta in mycket som möjligt. Kul att finns ett ställe som denna där man kan vända sig åt för information, trevliga lässtunder, tips och mycket mer.

Intresset för klockor ökar mer och mer för varje dag i princip, precis 18 år fyllda och planerar inom kort att slå till på en klocka för ett värde runt 3000kr. Är dock inte hundra på vad för nå. Nåväl. Har ägt en Seiko Chronograph, Omega Automatic Genéve och sist men inte minst en Rolex sub... nä det är väl bara drömmar än så länge. Men som sagt, lite enklare klockor ligger på hyllan och lär väl öka betydligt om några år.

Sådärja. Fortsatt trevlig kväll på er alla klockentisuaster!

Tjena JespwrdW! Kul att du har joinat detta underbara forum som jag tjatat på dig att göra! Här kan du få all inspiration och köp tips angånde ditt eventuella klockköp.

Nu när du väl kommit in i denna sjuka hobby är du fast! Ha en trevlig kväll!
 

Wettex

Cartier
Hej! 31-årig flygtekniker från Norrland. Är lite av en periodare när det kommer till intressen i allmänhet. Körde "all in" på klockor ett par år. Det hela började med en 2004:as Chrono-Avenger som jag fortfarande saknar faktiskt. Sen har det blivit nån omega och nån breitling + massa skräp som jag undrar varför jag köpt över huvud taget :).

Tyckte det blev lite opraktiskt att bära klocka när man skruvade + risk för att kortsluta saker och skada både materiel samt klocka. Blev att jag la av mig klockorna och "glömde" att ta på mig dess under min lediga tid där dom också var lite i vägen när man skulle gymma osv. I och med detta gled jag ifrån intresset en del + att det blev lite för mycket ett tag. Så det blev att man sålde av en del och riktade in sig på flipperspel istället . Har hunnit köpa 4 flipperspel som jag renoverat upp spelat på ett tag och sedan sålt igen då det intresset också kallnat en aning (har kvar ett flipper).
Sen är det bilar som fått mest uppmärksamhet på slutet. Har en Corvette C6 från 2005 och en VW bubbla från -66 som jag håller på att fixa till. Kör en 2007 BMW 330d till vardags.
Städade dock garderoben för ett tag sedan och fann klocklådan igen.... Gick igenom den och kände att Jakten på den perfekta subben måste få fortsätta. Klockintresset har återigen väckts, ska dock hålla det på en lagom nivå.
Höres// JW

(nästan exakt samma press jag skerv på TTT för nån dag sedan :)
 

Anti

Cartier
Tjena gänget!
Har under några månader smugit omkring i bakgrunden som många andra och läst till mig mycket vettigt här hos er. Är 20 barre och tog studenten för dryga året sen. Jobbar på Åhléns i Stockholms innerstad. Har haft ett ganska svagt klockintresse sedan något år tillbaka, förhoppningsvis blir det ändring på det nu hehe. Går för tillfället runt med en Planet Ocean på armen. Skulle vilja ha någon billigare dykare runt armen, typ Seiko, så det är vad jag spanar efter just nu. Lär komma upp en tråd om det inom snar framtid.

Tack å hej, see u around!
 

NickG

Cartier
Hallå där!
Är en 21-årig student som bor i Kungälv, studerar Datateknik och har läst runt här på klocksnack ett bra tag och kände att det var dags att regga mig, så här är jag, dock har jag ingen riktig klocka än och har bara ägt diverse parfymklockor och har just nu en Calvin Klein klocka, tycker den är fin men känns inte som någon riktig klocka, är därför ute efter en billigare dykare, t.ex Seiko, Citizen eller Orient så får vi se vart intresset tar mig efter det!
 
Topp